Författare Ämne: Ryamaterial  (läst 21958 gånger)

Sussieh

• Fullständig medlem
  • Antal inlägg: 222
    • Visa profil
Ryamaterial
« skrivet: ons 9 jul 2008 10:47:06 »
fortsättning från http://www.retroforum.se/index.php/topic,1478.0.html /Ada

Hej Ada  :) :) Japp nu har den kommit:) det var snabba ryck:) Nu har jag på stående fot bestämt mej för att jag ska "tillverka" en rya. Det såg ju inte allt för svårt ut enl. bilderna på beskr......värre var det då att tolka "texten" ;)

Då jag bor granne med det som en gång var Europas största postorderföretag inom garner "GARNTJÄNST" så ska jag nu knalla över gatan dit och höra om dom kan hjälpa mej med att få tag på material till en rya, om dom inte kan, så hör jag av mej, så kanske nån här på forumet kan hjälpa till :)

Vad tycker ni?? Ska jag lägga ut bilder på min "tillverkning" av rya...Kan det vara intressant?

// Sussie
« Senast ändrad: ons 9 jul 2008 16:37:54 av ada »

ada

• Administratör
  • Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
Ryamaterial
« Svar #1 skrivet: ons 9 jul 2008 12:25:49 »
Vad bra att du har dom att kolla med, för det är ju inte den vanliga täta botten man behöver til denna metod, jag skulle själv vilja veta vad tillgången är till gles väv. Jag har Grunnebo garn någon kilometer bort (http://www.grunnebogarn.se/) och de ser inte ut att ha gles väv i internetbutiken, jag kunde åka dit och fråga också.

Och ja, visa tillverkning av rya var nåt själv tänkte nån gång, so go for it girl!

Asch, höll på att glömma bilderna, dels på den ena provbiten jag har (har två trekantiga bitar, kanske borde foga samman dem och göra en kudde), dels på den täta botten i min ryamatta
« Senast ändrad: ons 9 jul 2008 12:29:20 av ada »
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Sussieh

• Fullständig medlem
    • Visa profil
Ryamaterial
« Svar #2 skrivet: ons 9 jul 2008 12:37:09 »
Vad bra att du har dom att kolla med, för det är ju inte den vanliga täta botten man behöver til denna metod, jag skulle själv vilja veta vad tillgången är till gles väv. Jag har Grunnebo garn någon kilometer bort (http://www.grunnebogarn.se/) och de ser inte ut att ha gles väv i internetbutiken, jag kunde åka dit och fråga också.

Och ja, visa tillverkning av rya var nåt själv tänkte nån gång, so go for it girl!

Asch, höll på att glömma bilderna, dels på den ena provbiten jag har (har två trekantiga bitar, kanske borde foga samman dem och göra en kudde), dels på den täta botten i min ryamatta

Hej har nu varit över....finns fint ullgarn där då dom har egen tillverkning....men ingen botten att sy på. Hon rek. Grunnebo garn så jag var in på hemsidan och kollade...Men vilka hiskeliga priser det var på materialet :o
Då jag har tapetserarverksta och även en liten butik i anslutning till den så ska jag kolla lite med mina återförsäljare om jag kan hitta nåt där...jag undrar om det går att sy på stramalj...men det är väl inte så hållbart om man ska göra en matta...

Jag forskar vidare  :)

Sussieh

• Fullständig medlem
    • Visa profil
Ryamaterial
« Svar #3 skrivet: ons 9 jul 2008 12:39:06 »
Hej har nu varit över....finns fint ullgarn där då dom har egen tillverkning....men ingen botten att sy på. Hon rek. Grunnebo garn så jag var in på hemsidan och kollade...Men vilka hiskeliga priser det var på materialet :o
Då jag har tapetserarverksta och även en liten butik i anslutning till den så ska jag kolla lite med mina återförsäljare om jag kan hitta nåt där...jag undrar om det går att sy på stramalj...men det är väl inte så hållbart om man ska göra en matta...

Jag forskar vidare  :)

Oj nu var jag för snabb på knappen....går det inte att använda "prylen" om man ska sy på tät väv?

ada

• Administratör
  • Hjältemedlem
    • Visa profil
Ryamaterial
« Svar #4 skrivet: ons 9 jul 2008 13:09:14 »
Du ser ju tjockleken, det är väl i alla fall 5 mm som behövs för att föra redskapet igenom. jag tar redskap och vävprov med mej och åker bort dit nu.

Sen ska jag fråga Kikarbara (var är du? jag ringer) som ju samlat på sej en massa lanthandelsjox och hon sett/har nån gles väv.

ada

• Administratör
  • Hjältemedlem
    • Visa profil
SV: Ryamaterial
« Svar #5 skrivet: ons 9 jul 2008 16:42:49 »
Ja då har jag vart en vända på Grunnebo garn, det närmaste som gick att komma var en broderiväv för jättestroa korsstygn som hette Bahama från Permin www.permin.dk (finns inte på deras sida dock -om hon nu sa rätt leverantör)

MEN jag lyckade med bedriften att googla på readicut, och de finns ju! Fast i England då, mailade och frågade om de har återförsäljare i Sverige, eller vad det kostar att beställa, mailade för sent på dan så svaret dröjer nog http://www.readicut.co.uk

kikarbara

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
« Svar #6 skrivet: ons 9 jul 2008 20:04:37 »

Sen ska jag fråga Kikarbara (var är du? jag ringer) som ju samlat på sej en massa lanthandelsjox och hon sett/har nån gles väv.

Jag har sett väv i lite olika varianter, och även satser för att väva själv. Kan nog ha några ryakavlar, kvar, eventuellt några kataloger eller manualer kvar om jag bara hittar dem... skall tänka på det till nästa vecka, innan dess hinner jag tyvärr inte. Hade rätt mycket rya-både väv och garn, samt beskrivningar men de gick långväga så det går inte att efterforska om det finns kvar heller. (japan).

Har åkt på en nackspärr som gör mig tvärtokig, därav tillfälligt frånfälle. Försöker febrilt klara av att lägga upp auktioner utan att gå av på mitten, har inte världens bästa datorstol heller....

änglautanskor

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 640
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: ons 9 jul 2008 22:31:03 »
Så spännande detta låter med Rya ......hmmm??? mattor , kuddar mm. Jag tror att vi är flera som tycker att detta låter roligt. Fast säkert himla dyrt.
Hoppas att få vara med om mera här på forumet.

(Ada har editerat bort en hög med tomrader i meddelandet)
« Senast ändrad: sön 13 jul 2008 13:59:44 av ada »

ada

• Administratör
  • Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: sön 13 jul 2008 14:04:41 »
Jag fick ett svar från Readicut, sent på fredag det höll jag på att glömma.

Citera
I am afraid we have no shops, outlets or factories anywhere anymore. We are now only a mail order business. we do take orders for overseas, However the postage charge varies on the weight of the parcel. This is automatically calculated for you when placing orders.

Regards

Rachael Smith

Readicut Customer Care
readicut@capita.co.uk
PO Box 460, Wetherby, LS23 7LT
0844 888 7080
Alltså får man beställa från dem, och portot räknas ut när man lägger sin order. Bör väl vara överkomligt då dessa bottnar inte väger bly som de svenska, ska beställa hem nåt längre fram tror jag.

kikarbara

• Hjältemedlem
    • Visa profil
    • blogg
« Svar #9 skrivet: sön 13 jul 2008 19:04:39 »
Jag fick ett svar från Readicut, sent på fredag det höll jag på att glömma.
Alltså får man beställa från dem, och portot räknas ut när man lägger sin order. Bör väl vara överkomligt då dessa bottnar inte väger bly som de svenska, ska beställa hem nåt längre fram tror jag.

Innan du beställer från england så tycker jag att du skall lägga ut en annons på blocket, på köpes (hobby och samlarprylar). Vet att det finns en hel del handarbetsaffärer som har gamla produkter kvar, så jag tycker att du skall kolla det först.
Jag skall se om jag inte har några mail från sybehörsaffärer eller äldre lager liggande och höra efter om de kan ha ryamaterial.

kikarbara

• Hjältemedlem
    • Visa profil
    • blogg
« Svar #10 skrivet: sön 13 jul 2008 19:07:18 »
Nu har jag mailat ett par damer som har ett äldre lager av sybehör liggande. Skall se vad jag får för svar. Vet att jag även någonstans har telefonnumret till en annan dam som skall lägga ner sin handarbetsbutik nu i höst om ingen annan tar över den... skall höra med henne med.

Ã…terkommer när jag får svar.

kikarbara

• Hjältemedlem
    • Visa profil
    • blogg
« Svar #11 skrivet: sön 13 jul 2008 20:51:41 »
Har du kollat här?

http://www.wwab.se/

Här finns både ryagarner och ryabottnar.

Sussieh

• Fullständig medlem
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: sön 13 jul 2008 21:19:15 »
Har du kollat här?

http://www.wwab.se/

Här finns både ryagarner och ryabottnar.

Hej :) var in och kollade...finns "ryabottnar" tyvärr ingen bild på dom..antar att det är sådana som man inte kan använda "retrotillverkningsprylen" till.

Garner får jag tag på...det är "bottnarna" som jag inte vet vad jag ska använda...hoppas Ada får svar...

kikarbara

• Hjältemedlem
    • Visa profil
    • blogg
« Svar #13 skrivet: sön 13 jul 2008 21:36:56 »
Hej :) var in och kollade...finns "ryabottnar" tyvärr ingen bild på dom..antar att det är sådana som man inte kan använda "retrotillverkningsprylen" till.

Garner får jag tag på...det är "bottnarna" som jag inte vet vad jag ska använda...hoppas Ada får svar...

Maila och ställ frågan, annars kanske de vet vad du söker och hur du hittar det.

ada

• Administratör
  • Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: sön 13 jul 2008 22:48:03 »
jag fick ett svar från Readicut, det står en bit upp här. Där är det postorder som gäller. Jag skulle gissa att det kan bli billigare inkl frakt ändå än en tjock "svensk" botten 

Men det vore väl toppen om man hittade ett gammalt lager här i Sverige, tack Kikis!