Allmänt > Fria diskussioner
Se upp på E20 i eftermiddag!
Nastamuumio:
Det finns flera skojiga ord i på gammel-svenska som inte används i Sverige längre.
Däremot lever de kvar i finlandssvenskan,som inte blivit så påverkad av amerikaniseringen som svenskan.
Naturligtvis har finska språket spelat in en del även i de rent svenspråkiga regionerna.
Därför heter det t ex flytgas istf gasol och barnträdgård istf dagis.En del ord försvenskas rakt av och hängslebyxor(snickarbyxor) blir därför lapphalare.En vanlig halare
är en overall.En träningsoverall blir en verrare."Möjligast många" är ett helt korrekt uttryck istf så många som möjligt."Ämbare" är inte så vanligt längre i svenskan och luska ut vad ett"stöpsel" är den som kan...
ada:
Jag skrattade högt över era skriverier här ;D
Ja nu är ada hemma igen, det var farligt på E20 i förmiddags också med andra ord :) jag behärskade mig och lät bli internet den sista veckan, till förmån för t ex att dra ut svärmor på en rejäl krogrunda :)
Nu har jag full panik för internet funkar inte hemma, ringde Comhem som sa att jag skulle kolla med grannen och det gäller antagligen hela huset, och även TVn! Så jag tog mej i desperation hem till den utflyttade sonen, får se när man kommer ut på nätet hemma igen...
ada:
Ack och ve, comhem ringde på mobilen för en stund sedan, att de grävt av deras kabel vid markarbeten vilket fixas imorgon, jag smygsurfar nu på en granne som inte har comhem...(en svag förbindelse, hoppas den håller) vilken ironi, när man har tagit sig internetledigt, och när man kommer hem har man inte ens tv...
änglautanskor:
Hej Ada ! välkommen hem!!
ada:
Tackar hjärtligast, kul att nån lägger märke till att jag är här igen ;)
Navigering
[0] Meddelandeindex
[*] Föregående sida
Gå till fullversion