Författare Ämne: Taklampa i teak m 3 vita droppformade kupor?  (läst 7913 gånger)

Jessikka

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
Taklampa i teak m 3 vita droppformade kupor?
« skrivet: fre 8 aug 2008 22:06:13 »
Någon som vet nåt om denna lampa?

Häjkon

  • Gäst
SV: Taklampa i teak m 3 vita droppformade kupor?
« Svar #1 skrivet: fre 8 aug 2008 22:47:04 »
Ser ut som något från svenska LUXUS, designern är i så fall Uno/Östen Kristiansson 50-tal. En sak är säker, lampan är fin.

Jessikka

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
SV: Taklampa i teak m 3 vita droppformade kupor?
« Svar #2 skrivet: lör 9 aug 2008 08:21:35 »
Jag har sett bilder på andra Luxus o tycker också att den liknar dom men borde den inte isåfall vara märkt på nåt vis tro? Jag har inte hittat nån märkning på den nämligen. Den e superfin!! Inte en skråma heller!

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Taklampa i teak m 3 vita droppformade kupor?
« Svar #3 skrivet: lör 9 aug 2008 22:43:24 »
Jag tittade i en IKEA-katalog från 1961 igår och där fanns flera lampor som denna. Katalogen fanns i en antikaffär men gick inte att köpa - den skulle ut på Tradera inom kort.

alexgrejer

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
SV: Taklampa i teak m 3 vita droppformade kupor?
« Svar #4 skrivet: sön 10 aug 2008 02:40:39 »
Tror din lampa är en kopia på Kristianssons lampor för Luxus. Kolla bilderna på originalen på Domino Antik: http://www.dominoantik.se/ceiling_lamps2.shtml

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Taklampa i teak m 3 vita droppformade kupor?
« Svar #5 skrivet: sön 10 aug 2008 10:49:15 »
Det verkar som Alex har rätt, det är en liten trädetalj på dropparna på de lampor Domino Antik visar. Men denna "kopia" (i så fall)  är verkligen inte fy skam, jag gillar att det är en träkopp uppe vid taket. Sånt gör otroligt mycket för helhetsintrycket. Domino Antik visar inte hur deras lampor ser ut mot taket, skulle det vara plastkoppar skulle jag föredra lampan i denna tråd  ;)
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

covent

  • Gäst
SV: Taklampa i teak m 3 vita droppformade kupor?
« Svar #6 skrivet: tor 21 aug 2008 15:01:00 »
Luxus tillvevrkade även denna lampa med vit knopp, de sista modellerna i tillverkningen.
Den lampan är mycket fin, jag har en med 5-kupor. Passar mycket fint till min Wegner soffa och Østervig bord.

Om lampan är din så bör du dra upp "teak-stjärnan" runt 15cm. ett litet tips bara.

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Taklampa i teak m 3 vita droppformade kupor?
« Svar #7 skrivet: tor 21 aug 2008 20:52:10 »
Den lampan är mycket fin, jag har en med 5-kupor. Passar mycket fint till min Wegner soffa och Østervig bord.

Starta gärna ett nytt ämne (i "möbler" t ex) och visa några bilder från din interiör! Det låter som du har ett snyggt hem.

covent

  • Gäst
SV: Taklampa i teak m 3 vita droppformade kupor?
« Svar #8 skrivet: tor 21 aug 2008 20:56:28 »
vi håller på och renorverar våran lya nu. Men så fort hantverkarna fått tummen ur så ska jag fota och visa

Hantverkare är det mest opolitliga bransch som finns. De säger det ska komma och fortsätta jobbet dagen efter, ingen kommer, så ringer man, ingen svarar, 2dagar efter ringer de och säger vi tänkte komma imorgon, som om inget har hänt. Blir så irriterad, synd att man är så usel och inte har så mycket tid att med att spackla, slipa vägg och slipa och lacka golv osv.