Författare Ämne: Tillbringare i rökfärgat glas  (läst 5052 gånger)

JJ

• Global moderator
  • Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
Tillbringare i rökfärgat glas
« skrivet: lör 9 aug 2008 23:41:26 »
Jag är osäker på om den är finsk, men den passar bra ihop med min fina glas av Kaj Franck som jag köpte härom veckan för en tia styck. Dessa är nog ganska nytillverkade, men modellen är ju gammal. Tillbringaren är osignerad och är kulslipad i botten. Köpt idag för 60 kr.

JJ

• Global moderator
  • Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Tillbringare i rökfärgat glas
« Svar #1 skrivet: ons 29 okt 2008 12:19:56 »
Nu har vi ju en expert på finska kannor här - hur är det med min kanna?

JR

• Fullständig medlem
  • Antal inlägg: 100
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: ons 29 okt 2008 15:52:28 »
Mycket billigt, ett fynd, grattulerar! Man blir avundsjuk igen och igen när man ser hur billiga saker oftast är i Sverige... eller är det så att finska produkter ofta undervärderas där (alt. saknar värde i sverige som svenska saker gör i finland)?

Kannan ser onekligen finsk ut, både botten och handtaget. Jag  lutar åt Nuutajärvi, gissningsvis 60-tal. Den är dock lite rakare än de kannor jag tidigare stiftat bekantskap med (de finns så många, vilket iofs är trevligt). Ska bläddra lite i de kataloger ja har från Nuutajärvi ikväll och se om jag är på rätt spår.

JR

• Fullständig medlem
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: ons 29 okt 2008 15:53:11 »
Har du tid och energi, ta gärna en bild till på kannan som e lite tydligare.

JR

• Fullständig medlem
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: ons 29 okt 2008 18:07:17 »
Detta ska du inte ta som en absolut sanning, lite svårt att avgöra exakt modell på basen av skisser...

Bläddrat i luntorna och en trolig kandidat är artickelnummer 1619/100 cl i Notsjös katalog från 1959. Är det den finns den även tillverkade i mossgrönt. Hittar inget om designer men håller nog fortsättningsvis på KF genom att han var verksam där då och det även stämmer in med hans formspråk som var ganska robust vid den tiden.

Jag ser gärna att någon överbevisar mig så lär jag mig någonting nytt :)