Författare Ämne: Ã…lder på lampa?  (läst 4330 gånger)

linda h

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 16
    • Visa profil
Ã…lder på lampa?
« skrivet: sön 10 aug 2008 21:47:06 »
Hejsan från en som är ny :)

När kan denna lampa vara gjord? har hört 70-80tal kan det stämma eller kan den vara äldre?

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Ã…lder på lampa?
« Svar #1 skrivet: sön 10 aug 2008 21:55:21 »
Nej, äldre än 70-tal verkar den inte vara. Hade jag sett den i verkligheten kunde jag svara mer bestämt.

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Ã…lder på lampa?
« Svar #2 skrivet: mån 11 aug 2008 10:38:14 »
Jag tror nog att den är lite äldre med tanke på att kupan fästes med skruv, kanske 1950-tal eller början på 1960-tal. Anledningen till att jag tror det är att det är förbaskat svårt att hitta den här typen av upphängning om man söker till kupor man har.

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Ã…lder på lampa?
« Svar #3 skrivet: mån 11 aug 2008 21:06:10 »
Då är den inte speciellt tidstypisk, men det är inte allt som är det. Reggis har nog större kunskaper om detta än jag.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Ã…lder på lampa?
« Svar #4 skrivet: mån 11 aug 2008 21:30:41 »
Men at kupan är föst med skruvar är ingen garanti för att det är gammalt, vanliga sketna nytillverkade skomakarlampor t ex har kupan fäst med den metoden.
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

linda h

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 16
    • Visa profil
SV: Ã…lder på lampa?
« Svar #5 skrivet: tis 12 aug 2008 07:50:12 »
Hej igen!
Skickade in en bild till ett auktionshus, och svaret blev mitten av 1900-talet värde ca 300kr.
Vilket bra forum detta är! Jag som är nybörjare kommer säkert komma med flera frågor vad det lider :D

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Ã…lder på lampa?
« Svar #6 skrivet: tis 12 aug 2008 11:50:12 »
Hej igen!
Skickade in en bild till ett auktionshus, och svaret blev mitten av 1900-talet värde ca 300kr.
Vilket bra forum detta är! Jag som är nybörjare kommer säkert komma med flera frågor vad det lider :D

OM du inte har fått den mer exakt daterad med tillverkare och liknande så KAN det finnas skäl att ha lite is i magen när uppgifterna är så ungefärliga och knapphändiga. Det har blivit fel förr...

Såg en annons på blocket förra året, med rubriken "sekelskiftesbarnvagn", för 2000:-.
Problemet var bara att bilden visade en vagn från början på nittiotalet. Jag var ju lite nyfiken på sekelskiftesvagnen och insåg att det måste ha blivit en bildförväxling, så jag mailade och frågade om man inte satt in fel bild på annonsen... men till min förfäran så var svaret man hade fått på en onlineförfrågan att vagnen var från tiden kring sekelskiftet tidigt nittionhundratal och att värdet var från femtonhundra till tvåtusen kronor.

Ibland undrar jag om inte man gissar när man inte kan svaret, eller svarar lite snabbt för att man får många frågor... (detta var ett större auktionshus som har onlinetjänst på nätet, inte bukowskis då kanske jag skall tillägga).
« Senast ändrad: tis 12 aug 2008 11:52:14 av kikarbara »

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Ã…lder på lampa?
« Svar #7 skrivet: tis 12 aug 2008 12:19:59 »
Auktionshuset har rätt för det handlar om runt 1950. Ada jag skulle ha lagt till, skruvar och den här storleken på kupmynning samt taklampa, då är de svåra att hitta. Har tittat på varenda idrottsloppis i sommar och jag hittade 1 (en) och det är lite med tanke på de 1000-tals med lampor jag gått igenom.