Författare Ämne: Retrodesign  (läst 5285 gånger)

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
Retrodesign
« skrivet: tor 27 sep 2007 00:41:40 »
Är det inte så att det lätt blir fel när man börjar använda nya ord man inte tagit i sin mun förut, som retro och retrodesign, eller om man säger "retro design" resp "retrodesign" för denna frågas skull:

Det första innebär ju den tillbakablick vi gör här, till designen "från tiden", däremot när man snackar om "retrodesign" är det snarast nytillverkade prylar som ser retro ut, eller hur, det blir ju faktiskt definitionsmässigt "nyretro"  ;D

Som sagt det är inte lätt alla gånger när man ska hänga med :)
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

kas

  • Gäst
SV: Retrodesign
« Svar #1 skrivet: tor 27 sep 2007 10:02:23 »
 Jaa, man gör sina misstag sa igelkotten... Retro avser en nytillverkning av en gammal vara, helt enkelt en "ny kopia" av en gammal vara! "Busenkelt"  :o :o

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Retrodesign
« Svar #2 skrivet: tor 27 sep 2007 10:15:56 »
Ja på ett sätt är "retro" även det, men nu handlade det om definitionen av ordet "retroDESIGN"

Din mening var bra men jag skulle säga:

"RetroDESIGN avser en nytillverkning av en gammal vara, helt enkelt en "ny kopia" av en gammal vara!"
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

kas

  • Gäst
SV: Retrodesign
« Svar #3 skrivet: tor 27 sep 2007 12:03:36 »
 Kan jag nånsin,nånsin ha fel? Då drar jag en upplevelse från White Rock, Canada. Jag besökte en  hallänning som bott i 60 åt där, och han hade alltid fel! Han blev uppvaktad av en tyska, hon var superenergisk och hade 11 barn, egna med sig till boet. Hon tjoade och körde med "Andy", som sa: If you say so!!  ;D
Var snäll med mig annars blir "Andy" ett svar på alla mina kunskapsbrister...

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Retrodesign
« Svar #4 skrivet: tor 27 sep 2007 12:14:23 »
När man läser tidningsartiklar om t ex ungdomar som inreder sina lägenheter så står det ibland att det har blivit populärt med retrostil och att de köper sakerna på loppmarknad.

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Retrodesign
« Svar #5 skrivet: tor 27 sep 2007 13:27:07 »
adas argument för de båda orden syns logiska.

JJ, visst är det superbra att ungdomarna återanvänder! De fattar att jordens resurser annars tar slut. Slit och slängeran är gud ske lov över.

Retrostil var ett BRA uttryck!

kas

  • Gäst
SV: Retrodesign
« Svar #6 skrivet: tor 27 sep 2007 16:53:21 »
 "Andy" var ochså bra, så se upp... ;D

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Retrodesign
« Svar #7 skrivet: tor 27 sep 2007 17:12:01 »
Hahaha Andy, ingen rädder för vargen här!

Kommer inte uttrycket RETRO från ordet retroaktivt- tillbaka?

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Retrodesign
« Svar #8 skrivet: tor 27 sep 2007 17:16:22 »
man har ju ord som retrospektiv också, återblick, tillbakablick
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

kas

  • Gäst
SV: Retrodesign
« Svar #9 skrivet: mån 1 okt 2007 00:08:58 »
 "Andy" var retro ut i fingerspetsarna..Det kom en lag i British Columbia runt sjuttitalet att revolvrar o pistoler skulle visas upp hos sheriffen en gång om år, "Andy" gick dit lade upp sexskjutarn på disken, vände mot dörren, då ropade sheriffen: Andy, du glömde revolvern!! Nej, sa Andy: You can keep it!!
Han ville behålla sin integritet( hade haft den där i 50 år), så det blev för mycket... 8)

kas

  • Gäst
SV: Retrodesign
« Svar #10 skrivet: mån 22 okt 2007 20:14:30 »
 Häftigt!! Retro är höstens trend...Läser Computer Sweden att surroundljudet får stå tillbaka när stereon gör comeback+ en massa andra saker som kommer tillbaka..Kul 8)

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Retrodesign
« Svar #11 skrivet: mån 22 okt 2007 22:09:57 »
Läser du också Computer Sweden? :)  (är prenumerant genom facket) Läste om retrotrenden med stereo utan surround jag också
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

kas

  • Gäst
SV: Retrodesign
« Svar #12 skrivet: tis 23 okt 2007 00:02:46 »
 Men snälla Ada jag trodde Du "visste vem" Du bjöd in till Ditt forum, jag är elektronikutbildad i allra högsta grad, så fråga istället vilken data eller eletroniktidning jag inte har! ;D

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Retrodesign
« Svar #13 skrivet: tis 23 okt 2007 00:13:14 »
jo när du säger det så har du sagt det, mitt undermedvetna har arbetat när jag bjudit in folk, då detta legat i glömska :)
Mitt senaste projekt www.ipnr.se