Författare Ämne: Modeblogg, direktörsbonus och likriktning  (läst 1775 gånger)

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
Modeblogg, direktörsbonus och likriktning
« skrivet: fre 22 aug 2008 10:18:23 »
Läste Ebba von Sydows tänkvärda inlägg på Expressen mode. ”Modebloggarna är ännu ett bevis på att vi svenskar älskar att se exakt likadana ut", skriver hon. Jag kan inte annat än hålla med henne. Det intressanta är att denna likriktning och brist på egna tankar och idéer inte bara gäller modevärlden och modebloggare. Se på näringslivet. Någon ropar outsourcing och alla följer efter. Trots att outsourcing enligt alla tillgängliga efterstudier har visat sig vara en dålig affär och Handelshögskolans undersökningar i ämnet starkt ifrågasatt åtgärden så följer alla bara med.

Ibland kan man få höra ett uttryck från någon topperson i näringslivet. Likt en löpeld sprider sig uttrycket mellan dessa toppar och ner i organisationen. Det är som det finns karbon mellan dessa människor. Plötsligt så började alla säga ”ända in i kaklet” vet inte vem som sa det först men sedan hörde man det uttrycket hela tiden.

Ett annat exempel är bonus. Det finns absolut ingenting som talar för att de skäl som anges för dessa stora bonusutbetalningar till i första hand direktörer på något sätt skull öka deras prestationer. För övrigt så utgår ofta bonus oberoende av resultat då bonuskriterierna är svåra att inte uppnå. Nej den forskning som finns visar snarast på att rekryterar man personer som framför allt är intresserade av pengar och bonus så leder inte detta till bättre resultat för företaget. Ändå sprids myten om bonusens förträfflighet och de flesta näringslivstoppar låter som papegojor på den här punkten

Vad är orsaken till denna likriktning? Jag tror att EU och det svenska EU-inträdet är en orsak. Samma varor, samma priser, samma åsikter och toppstyrning är en god grund för likriktning.

Det var skrämmande att se hur all press, alla TV-kanaler samt alla våra riksdagspartier utan att överhuvud sätta sig in i ämnet eller analysera vad som hänt ryggmärgsmässigt fördömde Ryssland i konflikten mellan Ryssland och Georgien. Trots att det var Georgien som startade det hela, det var alla överens om, så var ändå Ryssland skyldigt. Med samma logik borde USA ha fördömts i samband med Iraks annektering av Kuwait. De var de stackas Georgierna men osseter och abchazer var inget värda för de var lierade med Ryssland. Det var naturligtvis lika synd om alla tre folkgrupperna men ansvaret för konflikten var Georgiens.

Nej det gäller att inte låta sig ryckas med av den här likriktningen som råder just nu. Det är till och med så illa att man blir indoktrinerad av att lyssna på nyheter. Enligt de trendundersökningar som finns lurar en gigantisk vänstervåg bakom hörnet. Kan det här vara etablissemangets sista strid för att behålla kontrollen över din hjärna?