Allmänt > Fria diskussioner
Användbara retroprylar
JJ:
Ada använder sin Quistgaard skärbräda, och det skulle kanske inte alla göra som har köpt en sådan. Hur många använder sina vaser till det som de är gjorda för? Lampor är praktiska, och de jag har köpt till mig själv som fungerar lyser varje dag. Blomkrukor skall också användas tycker jag, men ännu har jag inte tänt stearinljusen i mina ljusstakar. Hur många använder en gammal brödrost egentligen? Te dricker jag i gammal kopp men inte i zebrakopparna. Frukt i fruktskålarna har jag ibland men ingen sallad i salladsskålarna. Skall alla retroprylar användas tycker ni? Använder ni allt?
Domino:
Det mesta står mest som prydnad faktiskt, man blir lite rädd om dessa ting som man trånat efter och kanske äntligen fått tag på.
Det enda jag egentligen använder (som jag kan komma på just nu) är mina kryddlådor, har ett kryddställ i Rörstrands Standard, det står framme på min köksbänk och är fylld med allt möjligt från mjöl till salt och kryddor!
Vince:
Allt ska användas i min värld och det görs det också,ett föremål med ett tydligt praktiskt syfte och som ändå kan stå som prydnad är det bästa tycker jag,Saker enbart för prydnad funkar väll men hur kul är det?
MVH Micke
Tallen:
Glas och porslin som är i fint skick, utan skador och för mycket "väl använd"-faktor tycker jag att man ska använda! Jag använder det mesta själv, även Zebra-kopparna ;)
Jag kollar mycket på kvaliteten och slitstyrkan och väljer oftast att använda väljer det som tål mest!
Jag håller dock med om att man kanske inte använder alla gamla grejer, det beror ju lite på hur känsliga dom är, helst vill man ju inte förstöra det man har. Sen skulle jag tveka att använda gamla elgrejer som rostar etc, då mest pga att jag är rädd för bränder...
ada:
Jag anar att du inte skulle använt skärbrädan JJ :) ja hade förstås inte tänkt att få den missfärgad av saker och huggen i med köttyxa, utan använda den till snällare saker - jag tror inte jag skulle trivas med att ta fram en plastbräda nu när jag har denna, och i så fall bara ha den denna som prydnad.
Man måste väl inte använda alla sina fina prylar men jag tycker man ska unna sig lite vardagsglädje (som jag sa i skärbrädetråden) Man ska trivas med muggen, glaset man håller i, tallriken man äter på, lampan i taket ska tåla att titta på osv. Nu låter det som det är fulländat och väldesignat hemma hos mej, men det är det ju verkligen inte, utan en salig blandning, men vissa saker kommer bara inte över tröskeln.
Brödrost råkar jag ha en bullig stor femtiotalsaktig blank från krups, men det var bara för att jag köpte familjen en julklapp på impuls sådär som man gör, hade letat länge efter en gammal på loppis med hel sladd, gärna en sån där skivan rinner ner och man vänder brödet själv, varför skulle man inte använda en sån? -Har haft en i hemmet via sambo en gång för länge sen -i bruk. Man putsar såklart bort allt gammalt bös man bara kan och litar på att värmen dödar resten av baseluskerna
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
Gå till fullversion