Författare Ämne: Saftglasen av Timo Sarpaneva  (läst 10712 gånger)

engelsson

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 601
    • Visa profil
Saftglasen av Timo Sarpaneva
« skrivet: mån 8 sep 2008 17:41:17 »
Hej jag har en undran... Jag har samlat på mig lite olika raka smala glas genom åren. Vet ju att både Sarpaneva och Wirkkala gjort sådana. Nu till min frågan...om det saknas etikett vad kan man då gå efter för att identifiera glasen? Jag har  bl a en kanna i brunt glas med tillhörande glas samt gröna glas.. Någon som kan tipsa mig.. Kannan har en Iittalaetikett men inte glasen...

Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
SV: Saftglasen av Timo Sarpaneva
« Svar #1 skrivet: mån 8 sep 2008 17:52:30 »
bilder, tack!  :)

engelsson

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 601
    • Visa profil
SV: Saftglasen av Timo Sarpaneva
« Svar #2 skrivet: mån 8 sep 2008 18:03:40 »
Ska fixa det..

engelsson

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 601
    • Visa profil
SV: Saftglasen av Timo Sarpaneva
« Svar #3 skrivet: mån 8 sep 2008 18:28:01 »
Här kommer bilden

engelsson

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 601
    • Visa profil
SV: Saftglasen av Timo Sarpaneva
« Svar #4 skrivet: mån 8 sep 2008 18:35:07 »
Har även några randiga

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Saftglasen av Timo Sarpaneva
« Svar #5 skrivet: mån 8 sep 2008 18:55:55 »
Ganska säker på att de randiga är "Snoddas" av Lennart Andersson, Gullaskruf
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Saftglasen av Timo Sarpaneva
« Svar #6 skrivet: mån 8 sep 2008 19:02:47 »
Och den första karaffen och glasen är säkert delar av Timo Sarpanevas "i-linje" från 1958, här en annan version http://www.designlasi.com/en/content/i-glass-carafe-set-i-114

Men för att riktigt kunna hjälpa dej kanske vi ska försöka hitta uppgifter på höjd och diameter på glasen, du kan tala om vad det är för höjd och diameter på dina glas under tiden så får vi se om det stämmer.

Mitt senaste projekt www.ipnr.se

engelsson

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 601
    • Visa profil
SV: Saftglasen av Timo Sarpaneva
« Svar #7 skrivet: mån 8 sep 2008 19:24:51 »
Ojjj så det var Sarpaneva.. det vore roligt..här kommer måtten..karaffen är 29 cm hög och 9 o en halv cm i diameter glasen är 12 cm höga och ca 6 cm i diameter. Snoddas!! Lennart Andersson är det han med Isi kuben? Vet någon nåt om de gröna glasen?

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Saftglasen av Timo Sarpaneva
« Svar #8 skrivet: mån 8 sep 2008 20:05:41 »
Hmm, 29 cm, jag fick fram ett par uppgifter på 25 cm.. men då är det karaffen med handtag i klarglas, jag tycker det stämmer bra ändå med Sarpaneva.

Uppgift om "i"märkta glas i höjd 12 cm har jag hittat.

Isi och Randi och Snoddas är väl vad jag kommer på på rak arm.
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

engelsson

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 601
    • Visa profil
SV: Saftglasen av Timo Sarpaneva
« Svar #9 skrivet: tis 9 sep 2008 14:23:26 »
Tack för ditt engagemang*L* Så troligtvis Sarpaneva i alla fall. Ã…tminstone Iittala även på glasen skulle jag tro då de verkar höra ihop. Om detta är Sarpaneva vet någon hur många färger den förekommer i ? Skulle oxå vilja veta lite om snoddasglasen. hur många färger o former de förekommer i ?

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Saftglasen av Timo Sarpaneva
« Svar #10 skrivet: tis 9 sep 2008 18:41:40 »
Snoddas: det jag har i sparade bilder säger att det finns ett i klarare blått om inte den kameran ljuger, rimligt med ett halvt dussin färger, man köpte sådana serviser en tid med ett glas i varje färg, och det ska finnas snapsglas, selterglas och ett högre och vidare glas åtminstone, du får googla på Snoddas Gullaskruf och se om du får en uppfattning. 

Ett glas i varje färg gällde för Sarpanevas i-linjeserviser också, det är en variation av glas, raka, konkava och konvexa han skapade till i-serien. Iittalas "i"  som etikett formgav han också och den hörde först enbart till denna serie, men kom senare att bli Iittalas logga. Hur många färger, ja, här gissar jag på fler än 6, man ser många exempel på flera sajter, det är google som gäller igen

Eller så kommer det in en supersamlare i forumet och talar om exakt hur det ligger till :)
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

engelsson

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 601
    • Visa profil
SV: Saftglasen av Timo Sarpaneva
« Svar #11 skrivet: ons 10 sep 2008 06:26:30 »
Hej igen Ada och åter igen tack*L* Så nu gäller det o jaga fatt på det sista blå glaset då. Jag har googlat på Snoddas men det fanns ingenting nästan.      Brukade man köpa Sarpanevas I-karaff med olikfärgade glas, är det så du menar?  Eller såldes den så..för min hittade jag ihop med 5 glas i samma färg.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Saftglasen av Timo Sarpaneva
« Svar #12 skrivet: ons 10 sep 2008 07:55:05 »
Såklart, ser man matchade karaffer med glas så är de sålda så från början också troligen. Men det finns gott om exempel på originalförpackningar med olikfärgade glas från många glasbruk(även Iittala) på femtiotalet -så menar jag.
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

engelsson

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 601
    • Visa profil
SV: Saftglasen av Timo Sarpaneva
« Svar #13 skrivet: ons 10 sep 2008 11:28:53 »
Fast nog är det häftigare när det är olikfärgade glas även om jag gillar mitt bruna set.. Ingen som vet något om de gröna glasen?

th

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 262
  • finsk retrofanatiker :)
    • Visa profil
SV: Saftglasen av Timo Sarpaneva
« Svar #14 skrivet: ons 10 sep 2008 22:19:08 »
Bara ett litet tillägg till diskussionen om Sarpaneva kannan. Modellen tillverkades i tre storlekar: 50 cl (utan handtag), 100 cl och 150 cl.

I-färgerna har jag förstått att det ursprungligen fanns fem: klarglas, grå, blågrå, grålila samt grågrön. Och senare kom det till flera färger som t.ex. röd.