Teknik & mekanik > Ljud & bild

Radiogrammofon med barskåp

(1/7) > >>

Errka:
Hur många här är så gamla så dom använt radiogrammofon när dom var unga?
Min senaste modell jag skaffat har dessutom barskåp! Trevligt...
Hur ofta har ni andra stött på radiogrammofoner med barskåp? Och i vilken miljö?
Knappast "arbetarhem" på 50-talet mitt, utan kanske hos läkare och advokater, eller vad tror ni?
Hur som, trevlig möbel är det att ha hemma, speciellt som man är skivsamlare också.
Titta gärna på fler bilder på min blogg;

http://errkas.blogspot.com

/Errka

Anja:
Grattis Errka till en urläcker möbel. Roligt att läsa att även ljudet är kanon. Och vad fint den står med alla rätta prylar i och runt om, t o m en svärmorstunga finns med. Golvlampan gillar jag skarpt!

En fråga från en helt okunnig på området. Vad är det vi ser till höger om radiogrammofonen? En högtalare?

Errka:
Anja, "prylen" till höger är en extrahögtalare från tyska Schaub Lorenz från samma år; 1957.
Denna köpte jag på en radiomässa förra sommaren i Olofström. Högtalaren finns med i tidningen Samlarguiden nummer 10-2006...
Visst är högtalaren snygg! Passar bra i hörnet tillsammans med de andra prylarna.

ada:
Nästan overkligt läckert! Så fint att hålla en så enhetlig stil, som man verkligen förflyttats bakåt i tiden. Jag undrade vart luckan tog vägen, men vad jag förstår av bloggen var det alltså en skjutdörr som lyfts av? 

Jag har små svaga minnen av radiogrammofoner där man fascinerat sett på som litet barn när en skiva åkte ner, och sen en till, och sen en till... men inte nåt barskåp.

(Liton på väggen kunde däremot vara en Anders Sköld,  född 1968, så det kanske man kan få ge dej en vänskapligt hjärtligt menad minipik för? :)  -om det är han alltså- har jag fel så har jag fel)

Errka:
Ada, litografin kastade min sambo upp på väggen tillfälligt, för att det passade bättre än det som hängde tidigare där...

Originalet målat av en av sveriges bästa "vatten"-konstnärer; Jan Abrahamsson, Sturkö, Karlskrona.

Ada, du har rätt angående luckan. Vill man både dricka och spela musik är det ett evigt skjutande fram och tillbaka...
För att fotografera var det lättare att haka av dörren...

/Errka

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion