Glas > Övrigt och okänt ursprung

Snoddas??

<< < (2/3) > >>

ada:
Nejdå, det är ingen fara med åtgången av glas och porslin här, en annan sak var det för nåt år sen när jag lämnade ett halvdussin pojkar med glasskålar och en byta glass på bordet för att gå ner i tvättstugan, när jag kom tillbaka var bara hälften av skålarna kvar :) Arcoroc och Iittalas Ultima thule var det blandat, och jag slapp därmed Ultima thulen som jag fått men inte gillat egentligen... :) faktiskt tycker jag inte man ska gråta över världsliga ting som krossat glas, huvudsaken är att ingen skär sig på det.

engelsson:
Så sant..allt krossbart är inte oersättligt..o du har faktiskt rätt i att det ibland finns en hemlig lättnad när något oönskat går sönder..min exman kommer från Ungern..så under hela det äktenskapet bombarderades jag av hans släktingar med konstig färglad keramik o sirligt utskurna trätallrikar med motiv på Attila hunnernas konung  i grupper av 15 i varje serie som jag förväntades spika upp på väggarna överallt..det var inte lätt kan jag meddela..

gitzie:
De i klarglas är Snoddas. De färgade är mycket tveksamt om det är Snoddas.
Skulle möjligen tro på Hovmantorp.

engelsson:
Ja detta är inte lätt..Gitzie säger snoddas på de i klarglas o Hovmantorp på de andra..har fått ett annat bud från en glastokig kompis..han säger Hovmantorp o Signe Persson Melin på de i klarglas o snoddas med viss reservation på de färgade..nu har jag på Adas inrådan bett sambon lägga in dem på PES o hoppas att Raoul Karlsson svarar..

ada:
Både här och här återfinns EN storlek på snoddasglas med helt raka sidor, så det var främst när det dök upp två storlekar helt raka jag blev konfunderad... (Alltså kunde åtminstone ena färgade serien vara Gullaskruf, Gitzie)
Sen kan inte jag se riktigt att det är samma form på de i klarglas som på de låga bulliga Snoddas, och inte mindre förvirrande är att du säger att de är annorlunda i botten :)

Därför tyckte jag man skulle fråga experten, annars ligger vi allt bra till i kunskapsläget om Gullaskruf även på Retroforum  ;)

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion