Författare Ämne: Vad får ditt hjärta att göra krumsprång? (inom retro)  (läst 7849 gånger)

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
Vad får ditt hjärta att göra krumsprång? (inom retro)
« skrivet: sön 5 okt 2008 11:43:21 »
Jag har tänkt på det här att man reagerar särskilt mycket på något specifikt, man tänder på alla cylindrarna, blir glad och hjärtat gör en kullerbytta. Det räcker liksom att se saken för att dagen ska vara räddad (man måste inte köpa eller ha). Helt bortsett mänskliga relationer, de går nog ändå före, men på det materiella planet vad triggar just DEJ?

Jag kan ge exempel på vad som får mitt hjärta att göra krumsprång.
Senast

Libbys tapet i tråden http://www.retroforum.se/index.php/topic,1848.0.html

Sen har vi

THs fina TV-set i tråden http://www.retroforum.se/index.php/topic,1009.0.html
jag fick ju tag på en kopp till min stora glädje, men det är det där assymetriska som får hjärtat att slå snabbare, jag har avstått från två auktioner på Tradera som slutat på 400 och 310 för ändå vill jag inte betala dyrt för det, lyckan infinner sig nog ännu bättre om jag hittar det där assymetriska fatet -nä fatet är ju inte assymmetriskt egentligen, det är koppens placering som är det- till fyndpris en dag.

TH har visat en annan sak:

och Margot visade andra delar

i tråden http://www.retroforum.se/index.php/topic,21.0.html. Den serien är ju ett måste om man kommer över den!
Det är inte bara Arabia utan t ex Entrè av Stålhane; MY Garden av Marianne Westman -jag höll i en oanvänd fulländad fiskgryta i serien härom veckan, den var alldeles för dyr men att hålla i den räckte en bra bit..
Och det är inte bara porslin som gör mej upphetsad :), jag har sparat undan en bild på en stol som inte nämnts på Retroforum

Design: Ejvind A. Johansson ca 1959. Käla: http://www.mobelkonst.se/o.o.i.s?id=17&vid=67

Och det finns ju mer, jag har förstått åt vilket håll det som triggar mej lutar, så nu till vad du, ja just du där som läser detta går igång på!

Mitt senaste projekt www.ipnr.se

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Vad får ditt hjärta att göra krumsprång? (inom retro)
« Svar #1 skrivet: sön 5 okt 2008 11:46:12 »
Den här fick jag in i... om det var i torsdags. En blå tapetrulle med dunderklumpen, jag skrek rakt ut... och sen när inlämnare åkte satte jag mig rätt ner på rumpan och bara njöööt lääänge av den. Har stoppat in den i ett skåp, och skall ta mig en rejäl funderare på den. Har en tanke men då behöver jag hitta fler färger av den här... och hur lätt är det att hitta fler varianter på en rulle jag inte hade i min vildaste fantasi att jag skulle få in någonsin? Mitt hjärta slog många extravolter. Förstår om ingen förstår varför jag gillar den här.... (jag har tyvärr gula ljusrör precis ovanför min disk så bilderna blir "gul-bruna" där. Den är INTENSIVT blå i verkligheten).

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Vad får ditt hjärta att göra krumsprång? (inom retro)
« Svar #2 skrivet: sön 5 okt 2008 13:36:36 »
Elvisfilmer! Då slår hjärtat dubbelslag. Vilka retromiljöer!

engelsson

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 601
    • Visa profil
SV: Vad får ditt hjärta att göra krumsprång? (inom retro)
« Svar #3 skrivet: sön 5 okt 2008 16:31:19 »
50-tals möbler...jag vill ha hela min lägenhet inredd med möbler från den tiden..tyvärr är jag för nuvarande helt ensam här hemma om denna passion..men jag bearbetar sambon sakta men säkert..så kanske en dag..om inte alla 50-tals möbler tagit slut då >:(

guygil

  • Gäst
SV: Vad får ditt hjärta att göra krumsprång? (inom retro)
« Svar #4 skrivet: sön 5 okt 2008 16:34:00 »
Nog tror jag att 50-talsmöblerna hittar vägen in relativt enkelt. Jag gillar oxå mycket av dom

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Vad får ditt hjärta att göra krumsprång? (inom retro)
« Svar #5 skrivet: sön 5 okt 2008 17:14:39 »
Jag är med er, men jag tänkte liksom lite mer specifikt på någon eller några prylar som är nästan lika bra som att vända sej om i sängen och se att hjärtevännen ligger där och snusar (somliga av oss kompenserar..:))

(jag tog mej en tur till Antikladan i Lilla Edet idag, ni ska få ert lystmäte på 50-tal om en stund)


Edit: vore bra om jag såg riktigt, och inte tappade bokstäver jämt
« Senast ändrad: sön 5 okt 2008 17:40:49 av ada »
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

engelsson

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 601
    • Visa profil
SV: Vad får ditt hjärta att göra krumsprång? (inom retro)
« Svar #6 skrivet: sön 5 okt 2008 17:33:06 »
Den här fick jag in i... om det var i torsdags. En blå tapetrulle med dunderklumpen, jag skrek rakt ut... och sen när inlämnare åkte satte jag mig rätt ner på rumpan och bara njöööt lääänge av den. Har stoppat in den i ett skåp, och skall ta mig en rejäl funderare på den. Har en tanke men då behöver jag hitta fler färger av den här... och hur lätt är det att hitta fler varianter på en rulle jag inte hade i min vildaste fantasi att jag skulle få in någonsin? Mitt hjärta slog många extravolter. Förstår om ingen förstår varför jag gillar den här.... (jag har tyvärr gula ljusrör precis ovanför min disk så bilderna blir "gul-bruna" där. Den är INTENSIVT blå i verkligheten).
Hihi kikarbara jag kan se dig sitta o förlora dig i tapeten..jag älskar oxå Dunderklumpen så jag förstår dig..

Kanon

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 395
    • Visa profil
SV: Vad får ditt hjärta att göra krumsprång? (inom retro)
« Svar #7 skrivet: sön 5 okt 2008 17:34:42 »
 Då kommer det bilder på riktiga höjdare, får jag be om absolut tyyysssstnad.

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Vad får ditt hjärta att göra krumsprång? (inom retro)
« Svar #8 skrivet: sön 5 okt 2008 18:55:27 »
Oj, du har ett par!! Det är alltid roligare med par.


Kanon

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 395
    • Visa profil
SV: Vad får ditt hjärta att göra krumsprång? (inom retro)
« Svar #9 skrivet: sön 5 okt 2008 19:50:04 »
Satsade på triss men tyvärr.

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Vad får ditt hjärta att göra krumsprång? (inom retro)
« Svar #10 skrivet: sön 5 okt 2008 21:40:09 »
Det här är retro eller hur?


Vince

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 241
    • Visa profil
SV: Vad får ditt hjärta att göra krumsprång? (inom retro)
« Svar #11 skrivet: mån 6 okt 2008 20:13:52 »
Det här är retro eller hur?



Varför då??Tycker den var motbjudande.

MVH Micke

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Vad får ditt hjärta att göra krumsprång? (inom retro)
« Svar #12 skrivet: mån 6 okt 2008 21:09:00 »
Puffromantik och 1960-tal målad på en gammal dörrmatta. Väldigt väl utförd och monterad i en av mig tillsnickrad ram. Är över 1 meter hög.  Varför retro jo materialet är ju återvinning av uttjänt dörrmatta och motivet är typiskt 1960 tal, dubbelretro skulle man kunna säga.

Nastamuumio

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 232
    • Visa profil
SV: Vad får ditt hjärta att göra krumsprång? (inom retro)
« Svar #13 skrivet: mån 6 okt 2008 21:30:08 »
Jag blir lätt konfys av den däringa målningen.Haru trixat till den me "Paint" ? Kan de vara
ett porträtt av Grace Jones målat under the influence?Tankarna flaxar till flygande mattor och sånt man upplever i gränslandet alldeles innan man somnar.
"Strange,I´ve seen that face before...

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Vad får ditt hjärta att göra krumsprång? (inom retro)
« Svar #14 skrivet: mån 6 okt 2008 21:43:29 »
Är det min målning du snackar om så är den målad av en välrenommerad baltisk konstnär. Det här är ett kvalitativt mycket bra verk. Det är det som liksom är grejen att det är utfört på en gammal dörrmatta och det märker man inte på grund av kvalitén.