Författare Ämne: Antikhandeln begår självmord  (läst 2363 gånger)

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
Antikhandeln begår självmord
« skrivet: fre 24 okt 2008 10:04:30 »
Häromdagen tog jag mig en tjänstepromenad i Stockholms antikkvarter. Måste erkänna att jag blev mycket besviken. Det var inte många prylar som jag skulle vilja ha och framför allt inte till dessa priser. Jag tror inte jag såg ett föremål vars pris inte var minst det 3-dubbla mot auktionspriset.

Eftersom det var länge sen jag drog en repa i den etablerade handeln vart jag också förvånad över det synnerligen begränsade utbudet och som sagt var prisbilden. Tidigare har ju handeln ändå haft en del speciella föremål som har lockat trots höga priser men nu var det i stort sett samma objekt där som man kan finna på loppis till en 10-del eller lägre än handlarens pris.

Trenden hos handlaren att när de får n bättre grejer hellre sälja dessa på auktion än i butik verkar vara allmän. I butiken säljs bara sånt som inte går att sälja på auktion. Lite märkligt det här. Handlarna säljer hellre till lägre priser på auktion med höga omkostnader än till motsvarande pris i butiken. Orsaken måste vara att men vill ha en större omsättning och inte kan ligga med kapital bundet i prylar. Det här leder ju till att det är meningslöst att gå till butikerna att titta då det bara finns i stort sett dyrt skräp där. Vilket minskar omsättningen ytterligare osv.

Antalet affärer minskar och med det här mediokra utbudet tror jag inte det finns några handlare kvar om 10 år. Är den traditionella antikhandeln på väg att dö ut helt? Skulle ett större utbud kunna motverka denna död? Vad tror ni?


convallaria

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 670
    • Visa profil
SV: Antikhandeln begår självmord
« Svar #1 skrivet: fre 24 okt 2008 17:09:13 »
Det är intressant det som sker. Jag är benägen att hålla med om att antikhandeln snart är väck. Men om det är handeln som begår självmord är jag däremot inte säker på, även om rubriken är bra.

Omkostnaderna för att ha butik är betydligt högre än för att köra saker på auktion. Om man säljer på auktion är man dessutom ganska säker på att få något betalt, vilket man inte får om sakerna står i en butik med dyr hyra, en butik där kanske knappt någon kommer in, för alla sitter framför datorer och glor på Tradera istället för att göra the real thing.

Väldigt många antikbutiker är olönsamma och de kommer att slå igen förr eller senare. Några få höjdare med rika kunder och bra inköpskanaler blir kvar.

Utbudet ökar inte av sig självt. Utbudet minskar, för sakerna säljs på auktion istället. Både på nätet och IRL. Folk föredrar auktion nu. Kanske ändrar det sig, men jag tror inte det. Snabbt ska det gå.

Dessutom köper folk "inredning" istället för antikviteter. Det betyder att antikhandelns kunskap inte efterfrågas i samma utsträckning längre. Och då försvinner kunskapen. Med mindre kunskap ökar efterfrågan på lättillgängligt och lättsmält gods, typ loppis. Alltför få människor lär sig se vad som är kvalitet och vad som inte är det.

Trenderna växlar, men i mer än tio år har femtio- och sextiotal varit inne. Inget fel på retro, men antikt är det inte. Men retro går att sälja.
Allt går.

Nastamuumio

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 232
    • Visa profil
SV: Antikhandeln begår självmord
« Svar #2 skrivet: sön 26 okt 2008 11:58:09 »
Det finns några undantag i Sthlm men av naturliga skäl delar man inte gärna med sig av de fyndchanser som finns.Affärer/säljare som inte har koll och prissätter fel är ju mumma för Den Som Kan Mer.I mina kvarter har jag hittat saker för struntsummor mkt beroende på att det inte är innehavarens kopp av te att sälja det jag efterfrågar.Omvänt är det såklart inte helt billigt att köpa de där danska fåtöljerna/stolarna i läder/trä av dansk design från 1970 i den där affären som "gav bort" några andra objekt till mig.

Dessutom finns det en ganska stor kundkrets som termins-eller optionshandlar med antikviteter.
I vanliga ordalag lägger de in en beställning hos en antikhandlare på objekt i förväg,innan de blir till salu för gemene man.När sen objektet kommer loss får det stå i skyltfönstret en tid till ett fantasipris som INGEN vill betala.Tur det,för det är redan sålt.

MEN på de fräsiga skyltobjekten säljer man en hel del billigare saker under tiden.




Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Antikhandeln begår självmord
« Svar #3 skrivet: sön 26 okt 2008 18:50:27 »
Jo visst finns det några undantag men de flesta är avvecklade nu. Kan inte komma på någon sådan där riktigt okunnig som man kan blåsa i Stockholm idag Nastamuumeo. Utan det är mest tillfälligheter. För några år sen hade man ju ett gäng där man visste att det alltid fanns fynd men så ej nu tyvärr.

Förstår dig Convallaria men jag tycker fortfarande att handlarna begår självmord genom att inte sälja sitt bättre gods i affären utan på auktion direkt. Låt i alla fall affärskunderna få chansen och kör inte till auktion direkt. Det finns en handlare i Stockholm som alltid exponerar bättre grejer i sin butik först och där är det folk trots att den ligger väldigt avsides. Den butiken går också bra. Men han har bara öppet en dag i veckan. Hans priser ligger också på ungefär auktionspriser. Så jag menar nog att handeln har sig själv att skylla.