Författare Ämne: Stig Lindberg H55 samt Rörstrand H55 Brosch  (läst 13688 gånger)

Vince

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 241
    • Visa profil
Stig Lindberg H55 samt Rörstrand H55 Brosch
« skrivet: mån 27 okt 2008 21:41:34 »
Håller på och lägger upp lite nyförvärv från dom senaste månadernas inköp som ni kanske märker  ;D

Ena askfatet och en av cigarettbägarna inhandlades på en bilträff i sommras,fick både fat och bägare för 200kr så då var man nöjd.

De två askfat som har 55 i nedre högra hörnet är inhandlad på Tradera nu i höst precis som brocshen från rörstrand som har en sanslöst fin nyans av blått.




JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Stig Lindberg H55 samt Rörstrand H55 Brosch
« Svar #1 skrivet: tis 28 okt 2008 06:44:44 »
Du skrev inget om vimplarna. Dessa finns i en annan färg också, men jag har bara en som de på din bild. Affischen som också finns i två färgvarianter står på önskelistan.

Vince

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 241
    • Visa profil
SV: Stig Lindberg H55 samt Rörstrand H55 Brosch
« Svar #2 skrivet: tis 28 okt 2008 17:07:18 »

Nej det är sant JJ,dom glömde jag av.Har även en bok om H55 som jag nog inte visat tror jag samt lite andra H55 grejer.Vad för mer färg finns vimplarna i???Har du nån bild på affischen,tror dock jag vet vilken du syftar på.Just nu är jag på jakt efter den sista cigarett bägaren av de delar i domino serien som är H55 designade samt en bok som heter "Bostaden,en översikt med redovsning av bostadsavdelningen på H55"




JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Stig Lindberg H55 samt Rörstrand H55 Brosch
« Svar #3 skrivet: ons 29 okt 2008 06:43:42 »
Jag såg en sådan cigarettbägare med H55 på sidorna på antikmässan i Borås i helgen. 1.500 kr kostade den - jag väntar tills någon billigare dyker upp.

Jag har även ett minnesmynt, två olika reklammärken avsedda för att sättas på brev, samt ett tjugotal olika vykort från utställningen. Dessutom har jag ett särtryck av FORM från 1955 på 250 sidor som i stort sett bara handlar om H55. Ett reklamblad från någon hustillverkare från mässan har jag också, och säkert något mer som jag inte kommer på nu.

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Stig Lindberg H55 samt Rörstrand H55 Brosch
« Svar #4 skrivet: ons 29 okt 2008 06:46:47 »
Glömde skriva att affischerna även finns i nytryck, gjorda på 70-talet. Men det går lätt att se att det är nytryck eftersom de på den har stavat Helsingborg som det gör nu - på originalaffischen står det ju "Hälsingborg" som man stavade på den tiden (ändrades på 60-talet någongång).

Vince

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 241
    • Visa profil
SV: Stig Lindberg H55 samt Rörstrand H55 Brosch
« Svar #5 skrivet: ons 29 okt 2008 18:16:14 »
Jag såg en sådan cigarettbägare med H55 på sidorna på antikmässan i Borås i helgen. 1.500 kr kostade den - jag väntar tills någon billigare dyker upp.

Jag har även ett minnesmynt, två olika reklammärken avsedda för att sättas på brev, samt ett tjugotal olika vykort från utställningen. Dessutom har jag ett särtryck av FORM från 1955 på 250 sidor som i stort sett bara handlar om H55. Ett reklamblad från någon hustillverkare från mässan har jag också, och säkert något mer som jag inte kommer på nu.

Jo dom är inte billiga just den bägaren,jag tror inte man kommer hitta ån under 1000-lappen,då får man ha en väldig tur.de jag sett till salu har gått runt 1000 kr.

Jag har också lote sånt småkrafs,två minnesmynt,två nålpins och en vanlig pin med H55 på,tänkte jag skulle göra nån slgs väggtavla för H55-grejerna nångång.
vad är ett särtryckk JJ??Skulle va väldigt intressant att få läsa den boken  ;)
Hittade två sånna affischer (Dom gamla) i förra veckan men killen var osäker på om han ville sålja dom,han skulle höra av sig men änsålänge är det tyst.

MVH Micke

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Stig Lindberg H55 samt Rörstrand H55 Brosch
« Svar #6 skrivet: tor 30 okt 2008 06:40:51 »
Ett särtryck är ett tryck där man har tryckt upp delar av innehållet ur en bok eller tidning. Här har man alltså samlat alla artiklar ur FORM från 1955 som handlar om H55 och gjort en bok om dem, och även redigerat om dem så att sidnumreringen inte finns med från originalartiklarna utan löper från 1-250. Även innehållsförteckning finns med. en artikel i boken handlar om souvernirer som fanns att köpa på utställningen, bl a en nyckelring som jag aldrig har sett!

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Stig Lindberg H55 samt Rörstrand H55 Brosch
« Svar #7 skrivet: fre 31 okt 2008 06:39:20 »
Nu kommer bilden på vimpeln som jag nämnde. Bilden är tagen från en gammal Tradera-auktion för flera år sedan.

Tallen

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
    • Porslinsbloggen
SV: Stig Lindberg H55 samt Rörstrand H55 Brosch
« Svar #8 skrivet: fre 31 okt 2008 14:50:28 »
Jag sitter just och ögnar i Form från 1955, det vat ju som JJ säger flera nummer som innehåller artiklar mm om och från H55, bl.a. ett specialnummer sommaren 1955, "Form H55". Den är ca 100 sidor, kanske mer. Artiklen om souvenirer är hämtat från Form, nr 10, 1955.

Jag lägger in en bild på nyckelringen!

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Stig Lindberg H55 samt Rörstrand H55 Brosch
« Svar #9 skrivet: sön 2 nov 2008 15:07:44 »
Det jag glömde i förra inlägget var fugaskålar med loggan i releief i glaset i botten. Jag har två olika - en med den vanliga formen och en blomkruksformad, båda i minsta storleken. Jag har även en med text "Parapeten" i botten som tydligen är mycket ovanlig enligt handlare (Parapeten var namnet på utställningsrestaurangen). Bild kommer snart.

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Stig Lindberg H55 samt Rörstrand H55 Brosch
« Svar #10 skrivet: mån 3 nov 2008 06:37:58 »
Bilden. Glömde fugan med Parapeten dock! Brevmärket med mörk bakgrund är nog inte så vanlig.

Fugaskålar med H55 i botten ser man bara ofärgade samt i minsta storleken, så det är kanske bara de som finns (?) Jag har sett en annan modell som jag inte har - kostade 200 kr på en mässa så den fick de behålla. Jag har gett 30 + 50 kr för mina båda.
« Senast ändrad: mån 3 nov 2008 06:43:14 av JJ »

wegner

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
SV: Stig Lindberg H55 samt Rörstrand H55 Brosch
« Svar #11 skrivet: sön 9 nov 2008 18:28:14 »
HEJ, kul med folk som är intresserade av H55 ... skickar in lite tryck som jag samlat på mig - sista bilden är på förlagan till VÄGLEDNINGEN... lite dåliga bilder men kan fixa bättre om intresse finns, jag har även samlat på mig lite affischer samt souvenirer ifrån utställningen - och är ständigt på jakt efter mer... tyvärr så blir det svårare och svårare

HEM I HUSET, JOHAN WIPP -FRÃ…N THALASSA - MED 4 VYKORT ALLT FÖR SKOLAN, LE MENY 10 JUNI, Öppningsprogram 10 JUNI - 12 JUNI, PARAPETEN - HÄLSINGBORGS NYA SOMMARRESTAURANG, ALLBETONGHUS - SKÃ…NSKA CEMENTGJUTERIET, CHINA 2 - 14 JULI, HÄLSINGBORGS STADS OCH SLÖJDFÖRENINGENS MIDDAG PÃ… RAMLÖSA BRUNNSHOTELL - PLACERINGSLISTA, VÄGLEDNINGEN EN FÖRLAGA TILL DEN SLUTLIGA VERSIONEN MED HANDSKRIVNA ANTECKNINGAR - SE SISTA BILDEN, SVENSKA SLÖJDFÖRENINGENS TREDAGARSMÖTE PÃ… H55 21-23 JUNI, PROGRAM FÖR UTSTÄLLNINGENS HÖGTIDLIGA ÖPPNANDE I HÄLSINGBORGS KONSERTHUS 10 JUNI KLOCKAN 16.30, PROGRAM CHINA VARITÉ, BO I RADHUS - ETT SIPOREX ELEMENTHUS, BO MED BIL, CARL MALMSTEN AB, HSB - BOSTAD OCH BETONG, VÄGLEDNING MED PROGRAM 7 - 13 AUGUSTI, BO I STADEN BO PÃ… LANDET, FORM H55, INBUNDEN OCH HÄFTAD VERSION AV SLÖJDFÖRENINGENS SAM. AV UTSTÄLLNINGEN...

wegner

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
SV: Stig Lindberg H55 samt Rörstrand H55 Brosch
« Svar #12 skrivet: sön 9 nov 2008 19:02:23 »
HEJ IGEN... sätter in en bild på nyckelringar, silverbrosch, tänsticksask, seter med brosch och öronhänge av C H Stålhane samt röksettet med cigarettskålen samt fyra små askfat...

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Stig Lindberg H55 samt Rörstrand H55 Brosch
« Svar #13 skrivet: sön 9 nov 2008 19:48:50 »
Vad kul det är att se såna här samlingar!
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

wegner

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
SV: Stig Lindberg H55 samt Rörstrand H55 Brosch
« Svar #14 skrivet: sön 9 nov 2008 20:11:33 »
... ja visst är det kul med saker - kanske lite för kul... sätter in lite mer H55 under veckan - tyvärr dåligt batteri i kameran - har även lite ifrån utställningen 1903 i Hälsingborg...