Allmänt > Fria diskussioner
Något som retar mig är.
Vince:
Det finns ju folk som gärna betalar extra för att ha en bakgrund på sina föremål,jag personligen tycker det är en extra touch på en pryl om jag vet dess historia och vart den kommer ifrån m.m. och kan vara villig att lägga en extra summa för det.
Om jag t.ex. är intresserad av min hembyggd och antag att den har varit bebodd sen stenåldern och jag vill ha en yxa från stenåldern från min hembyggd då vill jag ju inte köpa en yxa som kommer från norrland när jag bor i södra sverige,det kanske är oförståeligt för vissa men jag tycker det är roligt med en historia på prylar,dock kan det ju i vissa fall finnas oärliga människor som påstår att den är från säg södra sverige när den inte är det men sånt kan man ju inte göra mycket åt tyvärr.
MVH Micke
brodertuck:
Jo, visst är det så Vince. Men då är det egentligen andra värden vi talar om. Lite som mormors servis, kaffekopparna i sig kanske betingar ett visst marknadsvärde, men jag som kommer ihåg just den servisen från mormor är beredd att betala lite mer.
Reggis:
Jag håller med dig Kanon till 100 %, det är bara nys det som Peder påstod om yxorna och i stort sett ointressant, en stenyxa är en stenyxa. Det där är bara ett sätt för dessa så kallade experter att göra något enkelt komplicerat som vanligt.
Samma personer är det som står och suckar över en namnteckning från någon känd konstnär på ett konstverk även om verket är uselt. â€Men det är ju ändå en XXâ€, precis som det skulle göra verket bättre. De här personerna har mer anknytning till veckopressen än till oss som är intresserade av konst, konsthantverk och kultur.
För övrigt kommer jag med stor sannolikhet att vomera nästa gång jag hör en handlare säga â€Den är ju så gammal†om ett skitföremål. Precis som det inte gjordes skräp förr. Jag brukar svara, â€Man kunde göra skräp då ocksåâ€. Precis som om åldern skulle tillföra något och göra skräpet bättre.
Skit är skit om än i gyllne dosor. Men rosor i ett sprucket krus är ändå alltid rosor.
Kanon:
Och hur lätt är det inte att tillskriva en "stenyxa" ett ställe där den är funnen om det skulle förgylla priset.
Vi vet ju hur folk är och där vilar inge skrupler, dom som var på tv sades vara funna i ett stenrös, var det i närheten av Göteborg?
Stor chans att det var en saga som drogs men det är klart att folk vill bli lurade så är det. Det är högst osannolikt att någon skulle laggt ett antal yxor i ett stenrös eftersom sådana alltid har varit intressanta ur olika synpunkter, förr i tiden som lyckobringande ting.
Navigering
[0] Meddelandeindex
[*] Föregående sida
Gå till fullversion