Författare Ämne: BILBRÄNSLE-PRISET???  (läst 10233 gånger)

kas

  • Gäst
BILBRÄNSLE-PRISET???
« skrivet: ons 10 okt 2007 10:16:54 »
 Vet ni hur mycket bränsle, tanken i er bil rymmer?? Står i instrucktionsboken!
-Kollar ni hur stor mängd/liter ni får i när ni tankar??
-Tankar ni där priset förefaller vara "billigast??
-Vet ni att min bil rymmer 10 liter mera nu, än vad den gjorde i Februari.
-Testa och kör ner till tom tank och skvätta i så ni kommer till lågprismacken.

-Varför startar jag denna tråd? Jo, vi är utsatta för ett lurendrejeri i miljonklass!! Jag har kvitto på 2 tankningar, där tanken tar emot 50 liter a 11.00 skr! Problemet är att den rymmer bara 42 liter, varav 6 liter i reserv, har lyckats fylla till locket och få i lite till (vid långkörning).

-Kolla, priset blir 550 skr!
-Vad händer nu om jag räknar på 42 liter?: Jo priset blir: 13.10 skr litern!

-Ett spel om våra pengar, som går bra för att vi är vanedjur som har så bråttom att vi inte kollar upp vad som händer!! Skärpning!!

-Läste att motortidningar uttalar sig om att nya bilar, inte håller bränsledeklarationen som tillverkaren sätter ut i sin reklam...Tror fan det, när man räknar centilitrar vid provkörning/tester!
- 1 liter har förvandlats till 0:84 liter eller tvärtom om ni behagas av det.
- Jag kommer 75-80 mil på full tank, men kommer inte längre ändå för att det står lögnaktiga 50 liter på kvittot som genererar en vinst på 90 skr för falsk reklam som går till staten och mackägaren...

-Frugan kör upp en tank i veckan, så utslaget på året så skänker vi bort ca:5000 skr per år!

Nå vad tycker ni? Börjar det löna sig att kolla var "redan skattade pengar tar vägen"?  >:(

brodertuck

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 383
  • To much is not enough
    • Visa profil
SV: BILBRÄNSLE-PRISET???
« Svar #1 skrivet: ons 10 okt 2007 13:05:45 »
Vem skulle ligga bakom lurendrejeriet? Alla bränslepumpar är väl krönta? Felet måste alltså ligga någon annan stans. Eller är kontrollanterna köpta av bränslemaffian? :D

kas

  • Gäst
SV: BILBRÄNSLE-PRISET???
« Svar #2 skrivet: ons 10 okt 2007 13:34:24 »
-Intressant fråga!!Jag har konfronterat föreståndaren direkt, och ifrågasatt mätverket(troligen typ PCstyrt), Du skulle bara höra vilket kvalificerat svammel som presenterades: Att tanken är utbytt, att det går 3-4 liter i påfyllningsröret, visade blyertsanteckningar vid båda tillfällena ca. 4 mån. emellan, att "dom" hade varit där och kontrollerat, en sån slump då att "dom" varit där strax före jag tankade.
-Jag misstänker inte kontrollen typ Statens xxxx, jag tror att de kan sätta volymen själva , när "dom" åker till nästa bränslestation...
-Dessutom är jag inte särskilt trevig att ha att göra med när jag blir förbannad, in med föreståndaren i hörnet bara,(jag biter mig fast) frågor och hög röst så alla ska höra, hon var påtagligt nervös och kunde inte förklara nånting! (Det hela bygger på folks godtrogenhet). >:(
-Nu har jag scannat kvitton till Uppsala Nya Motor bilaga och redogjort för Red. hur det ligger till och skriver dom inte(Red. lovade), då kör jag på Sverker Olovsson på TV. >:( >:(
- Summering: Bygden är inte bekänt av att ha en sådan bensinstation som inte går runt utan stöld!!!
-Dessa falsarier pågår hela tiden överallt.

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: BILBRÄNSLE-PRISET???
« Svar #3 skrivet: ons 10 okt 2007 13:58:58 »
kas, snart kommer Robban Aschberg hem till dig! Vi såg "Grannfejden" i TV 3 igår. Tycker din beskrivning påminner..... :o ;D ::)

brodertuck

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 383
  • To much is not enough
    • Visa profil
SV: BILBRÄNSLE-PRISET???
« Svar #4 skrivet: ons 10 okt 2007 14:01:01 »
Har du gjort någon egen mätning av tankrymden på din bil? Det KAN ju faktiskt ligga lite i att påfyllningsröret rymmer en del, men inte så mycket som 10l.  Skulle ju vara lite tråkigt att stå med rumpan bar hos Sverker i TV, om det visar sig att siffrorna i instruktionsboken inte överensstämmer med verkligheten.

Sen undrar jag vad dragspelet har med saken att göra ??? Dekoration av inlägget?  ;D

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: BILBRÄNSLE-PRISET???
« Svar #5 skrivet: ons 10 okt 2007 14:04:54 »
kas, du skriver "+ 6 liter i reserv. Måste du slå om till reservtank pm du får soppatorsk?" I annat fall rymmer väl din tank 48liter, enl. mitt sätt att räkna? Fattar inte riktigt hur du menar.

Min tank rymmer xx antal liter. Ibland är mätaren nere på rött. Då tankar min man.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: BILBRÄNSLE-PRISET???
« Svar #6 skrivet: ons 10 okt 2007 14:20:40 »
Jag vet inte säkert men om kas menar att det är sex liter kvar när det går på rött eller så, men då borde det vara bara 36 liter som går i?

Hoppas du har koll Kas, och låter bilen gå till soppatorsk och tankar på ett annat ställe också som jämförelse, annars låter det ju glasklart om man kan tanka 50 liter när tanken rymmer 42 -och det borde ju locka Uppsala Nya Motor mfl att kolla upp detta, hur mycket som går i ett par jeepdunkar t ex som man med säkerhet vet rymmer si och så.

Sen finns det väl andra fel som kan ställa till, om nån har tankat 10 liter före dej, och maskinen inte slagit av räkneverket t ex?
« Senast ändrad: ons 10 okt 2007 14:24:13 av ada »
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

brodertuck

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 383
  • To much is not enough
    • Visa profil
SV: BILBRÄNSLE-PRISET???
« Svar #7 skrivet: ons 10 okt 2007 14:52:30 »
Smart ada, de enklaste lösningarna är de bästa. Att tanka upp ett par dunkar är ju det absolut enklaste sättet att kolla hur mycket pumpen ger.

kas

  • Gäst
SV: BILBRÄNSLE-PRISET???
« Svar #8 skrivet: ons 10 okt 2007 15:05:17 »
 Var tog mitt inlägg vägen?? ???
-Då förenklar jag, varav 6 liter/ ingår i totala volymen/ lampa tänds vid ca: 6 liter kvar! ::)
Är medveten om påfyllningsröret, kanske 1 liter +.. 8)
Detta är en diesel som knallar upp till Piteå på 42 liter. :-*
Jag kan sätta pitten på vad jag säger, men inte i pant!!  >:(

Broder....Du kan behöva se ett riktigt dragspel så Du håller Dig till den smala vägen ;D.
« Senast ändrad: ons 10 okt 2007 15:11:09 av kas »

convallaria

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 670
    • Visa profil
SV: BILBRÄNSLE-PRISET???
« Svar #9 skrivet: ons 10 okt 2007 15:19:50 »
Ser fram emot en ordentlig utredning i Motorbilagan. Själv har jag lite som sport att köra så det ska gå in maximalt antal liter utan att jag får soppatorsk längs vägarna. Lite spänning i min händelsefattiga liv. I instruktionsboken till min Volvo står att tanken rymmer 60 l. Jag har varit på 59, 8 som mest och varit jättestolt över det, tills en gång i somras, så det stod att jag lyckats få i 63,2 l. Antingen tankade jag på samma lurendrejarmack som Kas eller också är det nåt annat skumt. Bensinen ska väl hålla samma temperatur hela tiden, men kan ju tänkas expandera i volym om det är varmare ute, men knappast inne i pumpslangen. Eller kanske har mackföreståndaren monterat en lite doppvärmare inne i pumpen, så bensinen därinne uppmäts till större volym... Skämt åsido - om det förhåller sig som du säger Kas är det en präktig skandal. Vågar du säga vilken mack det gäller?
Allt går.

kas

  • Gäst
SV: BILBRÄNSLE-PRISET???
« Svar #10 skrivet: ons 10 okt 2007 16:01:17 »
 Som polisen alltid säger, svar JA: Det är PREEM i Skärplinge som jag har kvitton på, sedan är det 3 till mot Älvkarleby som ochså verkar ge för många liter( till gamla E-4an), men PREEM är värst!
-Nu är det på det viset att de här stationerna ligger i krig med varandra, men då är det 2 för mycket!
Att stjäla av ett företag har kunnat låtsas inte se(inom rimliga gränser) men stöld från privata, som sats i system det tänker jag inte tolerera!
 Tyvärr är det inte många ggr. som jag själv tankar, frugan använder bilen och skvättar i när hon behöver. Därigenom gick jag i taket nu sist! 8)

convallaria

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 670
    • Visa profil
SV: BILBRÄNSLE-PRISET???
« Svar #11 skrivet: ons 10 okt 2007 20:20:22 »
Mhm.... det var en mack i Norduppland där jag fick rekord också, men inte i Skärplinge. Ska börja kolla och få se om ditt brev till UNT ger nåt också. Vovlon är törstig, men farsans gamla Duett, den klarar sig under litern på landsväg. ALLT var bättre förr.
Allt går.

kas

  • Gäst
SV: BILBRÄNSLE-PRISET???
« Svar #12 skrivet: tor 11 okt 2007 14:14:06 »
Konstigt det här med b-mackar, jag upptäckte att vid Lövstabruk är pumparna borttagna! Om man kollar från Östhammar till "gamla" E-4an vid Älvkarleby, (E-76) alltså så finns nu 1 mack vid Norrskedika, 1 vid Skärplinge, 2st.vid Karlholm, 1 vid Älvkarleby...Forsmark togs bort för 5 år sedan och Lövsta nu. Det är ju 4 mil från Skärplinge till Norrskedika, men 2 mil mellan Skärplinge- Älvkarleby.
Halta Lottas krog!! ::)

convallaria

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 670
    • Visa profil
SV: BILBRÄNSLE-PRISET???
« Svar #13 skrivet: tor 11 okt 2007 21:58:29 »
Ju glesare bygd desto bättre är folk på att planera (och färre kunder är det ju förstås också). Hur ser det ut på andra sidan E4? I världens ände vid Söderfors etc?
Allt går.

kas

  • Gäst
SV: BILBRÄNSLE-PRISET???
« Svar #14 skrivet: fre 12 okt 2007 00:19:47 »
Tjaa, det var några år sen jag bekvämade mej dit men nån mack måste det väl finnas, om Du inte tänker på det riksbekanta hyreshuset som ingen ville betala rivningen för? Det åker väck snart fast ingen ägare är fastställd. Annars är det väl "bruksare" förstås, som vanligt! :-[ :-*