Porslin & Keramik > Keramik

Dagny Zachrisson-info!

<< < (2/3) > >>

Malin H:
Hej!!!
Ber om ursäkt att jag inte är särskilt aktiv här på forumet och superdålig på att besvara era frågor! Ska försöka gottgöra genom att svara på det jag kan och flörta lite med några foton på ett urval av vad jag har här hemma!

Stig Zachrisson var min morfar och således gift med Dagny. Christina är deras dotter och min mamma, därav namnet Christina Keramik.

Verksamheten i Christina Keramik innebar en typ av massproducerande som Dagny själv inte direkt minns med värme och verksamheten sköttes inte särskilt väl av Stig. Figurerna formgavs i början av Dagny men tillverkades av flertalet andra personer och på slutet förvanskades designen (utan Dagnys tillåtelse) då delar av figurerna blandades med varandra, dvs huvudet från en med kroppen från en annan etc.

Någon har frågat om signaturen B.O. och den står för Birgitta Olsson som är en av dem som tillverkade figurerna och i förlängningen förvanskade designen. Dagny ville då inte signera med DZ för hon ansåg att hon inte kunde stå för produkten så de figurer signerade B.O. är troligtvis tillverkade/designförvanskade enligt ovan.

Därefter gick Dagny vidare och öppnade sin egen verkstad för att endast arbeta med sina originalster. Av dessa är jag lite förvånad över att det inte dykt upp fler tomtar! Hon gjorde oftast en tomtefamilj varje år och det hann bli otaliga varianter.

Bifogar som utlovat några bilder.

Kaptenen: Jag kan inte se vad som står i den bifogade länken då man behöver vara inloggad. Kanske du kan kopiera och skicka till mig? Är såklart nyfiken.

Med vänliga hälsningar
Malin H

Malin H:
Fler bilder // MalinH

Kaptenen:
Intressant läsning, stort tack Malin! :)

Birgitta Engfeldt:
Hej, Malin
Limhamns Museiförening i Malmö har fått en gåva: en sillagumma i keramik med signaturen DZ. Så jag googlade och hittade detta forum. Vi vill gärna ha bekräftat att figuren verkligen har gjorts av din farmor och skulle vilja skicka bilden till dig. Men jag vet inte hur man gör. Via mail skulle det förstås gå bra.

tinna56:
Hej
Är detta söta par gjorda av Dagny Z tro?

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion