Författare Ämne: Den lilla halkolyckan...  (läst 3341 gånger)

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
Den lilla halkolyckan...
« skrivet: ons 14 jan 2009 14:33:30 »
kanske ska berätta om den lilla halkolyckan i Jyväskylä i lördags...

tänk, hade åkt runt i vinterväglag i tre veckor, och skottade fram bilen (bilder finns på facebook) och for iväg på lördagen, först 15 km snöisig grusväg, sen den långa kön bakom timmerlasset på riksvägen, jag lärde sönerna det där med avstånd genom "ettusenett, ettusentvå, ettusentre" och visade med det hur dåligt folk i kön skötte sig vad gäller just avståndet -och jag svor åt timmerbilen (bad karma visade det sig) och väntade och väntade på den flerfiliga genomfartsleden genom Jyväskylä. Och vad händer där?

Jag ser ett rödljus på gott avstånd, börjar bromsa in, får inget väggrepp trots låsningsfria bromsar, och glider klockrent in i framförvarande bil. Suck och ack och ve, den får bakluckan intryckt, stötfångaren skadad, hon var glad att hon inte hade hundarna med sig.. och lilla lingonbilen fick hela fronten intryckt, dock inte mer än att den går att köra med. Se bild. Hastigheten kan inte heller varit så hög då krockkuddarna inte löste ut.

Sen när jag kom hem fick jag ligga sömnlös för att försäkringen kanske inte gällde, senast när jag betalade den 3e fick jag ett hotbrev daterat den 4e att försäkringen skulle annuleras den 11e och jag hade inte fått en ny inbetalningsavi, la in alla betalningar innan jag åkte och tänkte inte på att bilförsäkringen skulle betalats också.. Måndag morgon fick jag kollat upp hela, att försäkringen gäller och ny påmilnnelse var på väg, kanske den ordinarie inbetalningsavin kommit bort i julposten/adressändringen.  Dock, mina egna skador går på den treåriga vagnsskadegarantin, där  självrisken är 5000 kr... Reflekterade jag någonsin över vad självrisken kunde vara med alla fina fleråriga garantier på bilen? Nä. Och på det självrisk på trafikförsäkringen på 1000 kr. Precis vad jag behöver när normalinkomsten nu åter är a-kassenivå... ca 60% av månadsinkomsten går... lite låg blir jag liksom
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Den lilla halkolyckan...
« Svar #1 skrivet: ons 14 jan 2009 14:41:57 »

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Den lilla halkolyckan...
« Svar #2 skrivet: ons 14 jan 2009 14:44:45 »
Ã…h, så trist.... varför är det alltid så att små olyckor även de drar med sig mycket...  :'(

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Den lilla halkolyckan...
« Svar #3 skrivet: ons 14 jan 2009 14:58:22 »
Haha, den var bra, JJ :)

Kikis, jag läste efteråt om att man ska se upp med eleganta garantier, det kunde varit värre får man trösta sej med, att självrisken hade varit ännu högre, för värre "garantier" finns läste jag. Och om trafikförsäkringen inte hade gällt hade ju varit en katastrof... Sen kunde ju någon blivit skadad också, det hade inte varit särskilt kul, vi kanske inte hade kunnat fortsätta köra med bilen mm

Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Kanon

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 395
    • Visa profil
SV: Den lilla halkolyckan...
« Svar #4 skrivet: ons 14 jan 2009 19:25:37 »
 Om man nu undantar dig Ada så kör folk häftigt när det är glatt (halt). Undrar om dom lär sig av misstag?
I kväll var det dimma och en bil hade fortsatt rakt fram i en 90 graders. Bilen stod ute i dyngan.
 Jag blåser på men inte när det kan vara halt, fast man får hålla tempot och det är många ggr för fort.
Folk har stor tro på dassiga vinterdäck och abs.
 Eld i häcken, ok jag har i bra väder, sommar nästan inte kunnat ta en rondell pluss att jag gjort 3 varv på motorväg, det första i 140 km sista 70 med nosen år rätt håll och fortsatt till "krogen" med endast en liten skråma på bilen. Till mitt försvar, jag hade helt nya däck som var super i vatten, men inte tillräckligt.
 Det var MG på den tiden, lätt att köra för fort.
 Ada du får vara glad åt att självrisken är så pass "låg", jag har 8000:-.
 Kom på att jag snurat  2varv på isfläck också med samma MG utan större problem. Man får ligga i för att ta lärdom.

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Den lilla halkolyckan...
« Svar #5 skrivet: ons 14 jan 2009 21:31:02 »
Du är obetalbar Kanon, man får ligga i för att ta lärdom. Det är som jag säger man måste pröva allt, även sånt som man borde avstå ifrån. Hur skall man annars veta vad man missar?