Författare Ämne: Förresten nyårslöften någon? Och hur går det?  (läst 22486 gånger)

convallaria

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 670
    • Visa profil
SV: Förresten nyårslöften någon? Och hur går det?
« Svar #15 skrivet: fre 16 jan 2009 10:42:26 »
Ät som Reggis föreslår och gå ner i vikt. Fortsätt äta så och du dör av hjärtinfarkt i förtid. Grattis. Dalhqvists råd har inte bevisats i någon som helst långtidsstudie, vilket de nordiska näringsrekommendationerna har. Det ska bli mycket intressant att se hur det ser ut om tio år. Dahlqvists kostråd ligger nära Atkins-dieten. Den följde Atkins själv och dog gravt överviktig i hjärinfarkt för några år sen.
Det verkar som att lagom alltid är bäst - hur osexigt som helst. Äta varierat av allting. Undvika socker och minska på fettet. Inte späka sig och inte följa konstiga dieter som man inte kan eller vill hålla resten av livet. Äta tills man är mätt, inte mer. Och röra på sig förstås. Det finns inga genvägar. Vill man vara frisk och leva länge får man inse att man måste förändra onyttiga vanor för gott.
Allt går.

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Förresten nyårslöften någon? Och hur går det?
« Svar #16 skrivet: fre 16 jan 2009 12:23:40 »
Du har helt fel Convallaria, det är precis tvärt om. Jag är övertygad om att du tror på det du skriver men det finns ingen studie som visar på detta. Det påstås finnas och vad man då hänvisar till är den Finska mentalsjukhusstudien. Men då patienterna som följts upp skiftade under studiens gång så anses denna studie numera som icke tillförlitlig. Trots det åberopas den i olika ”vetenskapliga” sammanhang av livsmedelsindustrin och deras köpta ”forskare”.

Däremot finns det en stor Amerikansk studie som visar på att risken för hjärt- och kärlsjukdomar inte påverkas av intaget av animaliskt mättat fett. Det innebar varken en förbättring eller en försämring. Det är andelen bukfett som är avgörande och hur detta fett ”skapats” spelar ingen roll. Så undvik kolhydrater så minskar du riskan för ohälsosamt bukfett och din hälsa ökar.


ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Förresten nyårslöften någon? Och hur går det?
« Svar #17 skrivet: fre 16 jan 2009 12:48:15 »
Den följde Atkins själv och dog gravt överviktig i hjärinfarkt för några år sen.
Änkan dementerade detta här http://www.usatoday.com/news/health/2004-02-10-atkins-statements_x.htm, rykten spreds efter uppgifter hittade i stulna journaler, han hade visseligen haft hjärtproblem, men ingen infarkt, hade ramlat på en isfläck och slagit i bakhuvudet och återhämtade sig aldrig, högre vikt sägs ha tillkommit av vätskeansamling under två veckor i koma, annars ska han "six feet tall" 180 cm ha vägt 90 kg nåt (avrundar pound genom att dela i två)

Jag säger inte att det garanterat är sanningen detta, men det finns alltid två sidor av en historia, särskilt som det handlar om ett laddat krig mellan olika livsmedelsindustier.
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Kanon

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 395
    • Visa profil
SV: Förresten nyårslöften någon? Och hur går det?
« Svar #18 skrivet: fre 16 jan 2009 13:08:05 »
Det senaste är att kolesterol är bra, senaste ventenskapliga!!!!

 Man har varit med om så många motsägelser under åren, ha alltid slevat i mig det jag gillat. Varför göra kroppen emot?
Känner en del renlevnads folk som fått på fn. Det måste ju vara ett hårt slag när man hela
 sitt liv kämpat och likväl får på fn.

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Förresten nyårslöften någon? Och hur går det?
« Svar #19 skrivet: fre 16 jan 2009 13:27:05 »
Kolesterol är bra. Det är kolesterolen som omvandlar det omättade dallriga fettet till det mättade fett vi består av. Utan kolesterol skulle vi förvandlas till skelett med vidhängande brylepudding.

convallaria

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 670
    • Visa profil
SV: Förresten nyårslöften någon? Och hur går det?
« Svar #20 skrivet: fre 16 jan 2009 13:45:05 »
Du har helt fel Convallaria, det är precis tvärt om. Jag är övertygad om att du tror på det du skriver men det finns ingen studie som visar på detta. Det påstås finnas och vad man då hänvisar till är den Finska mentalsjukhusstudien. Men då patienterna som följts upp skiftade under studiens gång så anses denna studie numera som icke tillförlitlig. Trots det åberopas den i olika ”vetenskapliga” sammanhang av livsmedelsindustrin och deras köpta ”forskare”.

Det är lätt att med en mening bara avfärda alla vetenskapliga studier som finns som talar för dagens rekommendationer. Det finns naturligtvis hundratals, tusentals studier som ligger till grund för råden. De uppdateras med jämna mellanrum med vad nya, kontrollerbara studier visar, och snart är det dags igen. Konspirationsteoretiker går det tretton på dussinet.

Här kan man också läsa och använda till att dra sina egna slutsatser.http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=22281&epslanguage=SV Överhuvudtaget står det mycket intressant att läsa om fett här.

Och det där med kolesterolet som du skrev Reggis, var det mest ovetenskapliga jag läst på länge. Riktigt lustigt.
Allt går.

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Förresten nyårslöften någon? Och hur går det?
« Svar #21 skrivet: fre 16 jan 2009 14:50:43 »
Anledningen till att jag avfärdar ditt påstående om vetenskaplig grund är att den saknas. Den finns helt enkelt inte. Det som står i din länk är bara en Potemkinkuliss. Går du in och läser de hänvisningar du får så finns där inga vetenskapliga studier bakom utan bara diverse påståenden där man hänvisar till varandra utan att klä påståendena i någon som helst fakta. Läs så får du se.

Annars ta ut en bit av en sån här påstådd vetenskapligt belägg och klipp in här, lycka till. Du kommer inte att hitta något för det har inte jag lyckats med. Det slutar alltid med den där Finska mentalsjukhusutredningen som har visat sig ha så svåra brister att den kan man bortse ifrån då poppulationen i undersökningen har varierat.

Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
SV: Förresten nyårslöften någon? Och hur går det?
« Svar #22 skrivet: fre 16 jan 2009 16:29:29 »
Efter ett långt liv har jag kommit till insikten att lagom av allting är bäst. Man äter en vettig blandad kost, rör sig, även här med måtta, åtminstone i början, eftersom en överviktig kropps leder och ligament inte tål alltför stora ansträngningar. Dessutom hyllar jag principen att skära ner på det man här i Finland kallar "valkoiset tappajat", dvs översatt "de vita dräparna", (eller heter det dråparna? ;D ), socker, salt och vitt mjöl. Om jag dessutom kunde avstå från veckoransonen av rödvin, skulle jag vara en vinnare! Men någon hejd får det väl ändå vara på renlevnaden....

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Förresten nyårslöften någon? Och hur går det?
« Svar #23 skrivet: fre 16 jan 2009 18:44:17 »
Det beror på hur stor veckoransonen är Moses :)

2 glas rött ger lika mycket flavonoider som 4,5 koppar grönt te

http://netdoktor.passagen.se/?_PageId=984&AreaId=14
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
SV: Förresten nyårslöften någon? Och hur går det?
« Svar #24 skrivet: fre 16 jan 2009 19:21:33 »
jag är synnerligen måttlig.....vad gäller intag av grönt te, vitt vin och äpplen....håller mig till den hälsosamma linjen, tack Ada!

Kanon

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 395
    • Visa profil
SV: Förresten nyårslöften någon? Och hur går det?
« Svar #25 skrivet: fre 16 jan 2009 19:35:00 »
 I nuläget är det helt nya vetanskapliga rön som omvälver bl.a. dieten för sockersjuka beroende på att kolesterolen blivit uppenbart betydligt viktigare för celler i dess hjälp för bildande av insulin.
 

convallaria

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 670
    • Visa profil
SV: Förresten nyårslöften någon? Och hur går det?
« Svar #26 skrivet: lör 17 jan 2009 15:10:13 »
Anledningen till att jag avfärdar ditt påstående om vetenskaplig grund är att den saknas. Den finns helt enkelt inte. Det som står i din länk är bara en Potemkinkuliss. Går du in och läser de hänvisningar du får så finns där inga vetenskapliga studier bakom utan bara diverse påståenden där man hänvisar till varandra utan att klä påståendena i någon som helst fakta. Läs så får du se.

Här är två listor där den som är intresserad kan läsa studier som stöder Livsmedelsverkets rekommendationer om att minska på intaget av mättat fett, 72 st, respektive inte stöder rekommendationerna, 8 st:http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=22414&epslanguage=SV#för Sammantaget uppger SLV att 7000 studier ligger till grund för dagens rekommendationer. "Inga vetenskapliga studier" Jeesus.

"De vita dräparna" Moses talar om tycker jag var en bra beteckning. I Finland har man ju också lyckats få ner ohälsotalen radikalt sen de nya råden som innehöll även rekommendationer om att minska på saltet kom och livsmedelsindustrin var med på noterna. Intressant. Ska bli spännande att se om motsvarande kommer hit. Redan för ett år sen ryktades det om att Folkhälsoinstitutet och SLV skulle göra en drive om att försöka få folk att minska på saltet, förutom på socker och mättat fett.

Eftersom detta är ett retroforum passar det kanske att göra en liten neddykning om vad man skrev om kost för femtio år sen. I en artikel i Femina från september 1956 beskrivs vad vi nu skulle kalla Medelhavskosten som särskilt hälsosam. Rubriken är: Ät litet lev längre. Sen står det bland annat så här: "Man har ofta och med stor förvåning läst om den otroligt höga levnadsåldern hos befolkningen på Balkan, denna underutvecklade del av Europa som vi anser vara i behov av all tänkbar hjälp utifrån. När man frågar de gamla om deras levnadssätt berättar de om en diet bestående av litet yoghurt, en portion "kålsaft", en pipa tobak såväl för kvinnor som för män, gärna också en snaps - vanligen blombrännvin - litet torkat fårkött, men först och främst alla slags grönsaker och allt vad det primitiva jordbruket i övrigt kan ge." "I Centraleuropa och på Balkan spelar inte grönsakerna den minimala roll i kosthållet som de gör för oss här i Norden, ett förhållande som med tiden kanske kan ändras. I detta avseende har vi mycket att lära av exempelvis rumänerna."

Allt går.

Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
SV: Förresten nyårslöften någon? Och hur går det?
« Svar #27 skrivet: lör 17 jan 2009 16:32:49 »
Anekdot: i slutet at 60-talet hade SVT en temakväll om kost. Jag kommer inte ihåg detaljer (när man är 20+, väger 50 kg och har ett midjemått på 52 cm, och är i det närmaste odödlig, är man inte så intresserad  :) ), men jag minns att man av någon anledning hade Jörn Donner med i någon panel. I vanlig ordning satt han nerhasad, med cigarrett i handen, och kläckte ur sig något som fick stora rubriker i kvällspressen: "svenskarna äter för mycket vitt bröd, det är därför dom skiter så dåligt." På den tiden var det oerhört (precis som det idag skulle vara oerhört att röka i en paneldebatt).

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Förresten nyårslöften någon? Och hur går det?
« Svar #28 skrivet: sön 18 jan 2009 14:18:52 »
Tyvärr så är det så för den ena pekar på den andra som pekar på den tredje, de pekar hela tiden på varann. Det finns ingen studie det är det som är det beklagliga. Till sist när du gått igenom hela smeten så visar det sig ånyo att det är den Finska Mentalsjukhusstudien som man hänvisar till och inget annat.

Jag tror inte du följt upp det här Convallaria utan du imponeras av den långa referenslistan och tänker, ”inte kan de väl bluffa”, det här verkar så trovärdigt. Men tyvärr, det hela är en stor bluff. Så gott som alla dessa skrifter är producerade av personer knutna till livsmedelsindustrin och skall ses som partsinlagor. Det finns ingen oberoende undersökning bakom.

Det är bara beklämmande att se hur prestigen hos våra myndigheter går före vår hälsa. Jag kan förstå att det känns tufft för myndigheterna att vidkännas att man har haft fel under så många år. Det blir inte bättre av att de nu håller på med denna mörkning. Tyvärr så är pressen också så ”imponerade” liksom du Cornvallaria att de inte törs föra fram sanningen. Men den kommer och då kommer domen at bli hård som den alltid blir för de som medvetet vilseleder och manipulerar.


convallaria

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 670
    • Visa profil
SV: Förresten nyårslöften någon? Och hur går det?
« Svar #29 skrivet: sön 18 jan 2009 14:49:41 »
Ja, den som lever och äter sunt får se! :)
Allt går.