Författare Ämne: Förresten nyårslöften någon? Och hur går det?  (läst 22485 gånger)

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
Förresten nyårslöften någon? Och hur går det?
« skrivet: tor 15 jan 2009 14:45:41 »
Jag lovade sluta med kaffe och har druckit grönt te istället sen i måndags. Det går bra. Början av veckan visste jag inte om jag hade kaffeabstinens/förkylningssymptom eller whiplash :) men inget större problem. Det gick ju inte att börja med det under resan, inte med TVÃ… 70-årskalas förra veckan (Jag gjorde smörgåstårtor och serverade även på min fasters mans kalas) Sen har jag lovat att röra på mej regelbundet -vilket innebar dagliga promenader redan fr o m juldagen men det har  inte blivit några här hemma Jag ska gå ner 10 kilo. Maten är förbättrad då sonen insett att chips och coca cola inte funkar längre, han ska också gå ner, mycket frukt och grönt hemma men han har inte heller varit ute och rört på sej sen vi kom hem

Vilka var era nyårslöften?

Hur går det med dem?
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Förresten nyårslöften någon? Och hur går det?
« Svar #1 skrivet: tor 15 jan 2009 15:00:29 »
Jag TROR bestämt att jag lovade mig själv att inte lova något. Och jag TROR att det har gått bra hittills.

För att bli en bättre människa skulle jag behöva:
röra på mig
gå ner massa vikt
sluta röka
börja äta nyttigt
börja äta vitaminer
träna
sluta bita på naglarna
sluta dricka kaffe
sluta röka
sluta skälla på barnen
sluta ställa för höga krav på mig själv
sluta sätta igång med projekt som aldrig blir färdiga
lära mig att slutföra det jag påbörjar
inse att det är dumt att spara på saker till "en vacker dag"
och så vidare och så vidare och så vidare.

Men om jag skulle bestämma mig för att sätta igång någotdera av detta så finns risk att jag inte skulle bli färdig med det i sista ändan utan ge upp på vägen och hur kul är det att sätta mål man inte når?? :-\

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Förresten nyårslöften någon? Och hur går det?
« Svar #2 skrivet: tor 15 jan 2009 15:22:10 »
Låter som du ska se dej i spegeln och säga "fan vad jag är bra som jag är" "jag behöver inte var fullkomlig"

Och sen ta på dej gummihandskar och munkavle med hänglås, slänga in nyckeln i kylskåpet tillsammans med nyckeln till det hänglåset och börja röja. Munkavlen är av Hannibal-typ, funkar bra att inta fruktjuicer med sugrör :)

Sen när det inte funkar längre är det bara att se sej i spegeln och säga "fan vad bra jag är som jag är" "jag försökte i alla fall" :)
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

convallaria

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 670
    • Visa profil
SV: Förresten nyårslöften någon? Och hur går det?
« Svar #3 skrivet: tor 15 jan 2009 16:53:08 »
Jag kör samma som förra året  ;D, d v s röja vinden och röra på mig varje dag. jag har bara ine börjat än...
Allt går.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Förresten nyårslöften någon? Och hur går det?
« Svar #4 skrivet: tor 15 jan 2009 17:20:26 »
Jag är bra som jag är, men jag hade varit bättre om jag hade varit:
smal
snygg
trevlig
intelligent
rik
hälsosam
vältränad
« Senast ändrad: tor 15 jan 2009 17:22:45 av kikarbara »

Domino

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
SV: Förresten nyårslöften någon? Och hur går det?
« Svar #5 skrivet: tor 15 jan 2009 18:38:57 »
Inte sluta med kaffet tjejer och killar... förhindrar demens enligt en ny undersökning, högt 3 koppar dock!

Själv ska jag fortsätta med min GI-mat, nappade på Lotta Bromés diet som hon startade i nov med Ola Laurin... och tänk jag har rasat i vikt (9 kg) helt otrolig, så jag fortsätter på samma linje!  :D

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Förresten nyårslöften någon? Och hur går det?
« Svar #6 skrivet: tor 15 jan 2009 19:29:29 »
En kompis lät mej förstå att det kommit en ny undersökning. Mitt svar på det var att jag dricker (grönt te) för att glömma :)

Men pappa fick en Moccamaster av mej i 70årspresent så det är väl inte så illa tänkt

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=597&a=873871&rss=554

Grattis till viktnedgåndgen D, här har vi ätit fläskkarre med bara grönsallad till middag, skulle unna oss en blåbärspaj på det, men det står nu en paj med svarta vinbär i ugnen...
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Förresten nyårslöften någon? Och hur går det?
« Svar #7 skrivet: tor 15 jan 2009 21:42:54 »
Du skall inte äta frukt om du vill gå ner i vikt Ada. Frukt är socker och lika nyttigt som Coca Cola (ej diet). Det ligger en massiv lobbing bakom myten om fruktens nyttighet. Bästa sättet är att stryka kolhydrater. Du kan läsa på Doktor Dahlqvist blogg hur du skall göra.

http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika/

Här har du en kostgenomgång där vad som är bra eller inte klassas. Undvik kolhydrater (socker) och byt mot annat. Alla grönsaker är inte nyttiga heller. I stort sett skall du äta det som växer ovan jord (brockoli, vitkol, etc) och undvika det som växer under jord (potatis, morötter etc.).

http://www.pagina.se/filer/Kostprogram%20f%C3%B6r%20LCHF.pdf

Följer du det här och skiftar från kolhydrater till fett så går du ner garanterat.


kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Förresten nyårslöften någon? Och hur går det?
« Svar #8 skrivet: tor 15 jan 2009 21:59:31 »

Följer du det här och skiftar från kolhydrater till fett så går du ner garanterat.



??? Det där förstår jag inte alls. Enda gången jag har gått ner REJÄLT i vikt snabbt var när jag av hälsoskäl inte kunde äta något med fettinnehåll alls. Levde på kokt ris och kokt kyckling och ett par gurkor om dagen i ett halvår eller så. Hyn var helt perfekt, inte en blemma eller tendens till orenhet och vikten rasade så det var synligt från dag till dag. Var det hälsosamt.... tja, jag tappade en hel del hår på kuppen så det antar jag att det inte var, och det tog ett par års tid att återfå en rest av det tidigare fallet.

Men jag får inte in i skallen att man skulle gå ner i vikt av att äta fett?

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Förresten nyårslöften någon? Och hur går det?
« Svar #9 skrivet: tor 15 jan 2009 23:38:05 »
jag kan inte äta en hög procent fett (får ont i gallan), reggis. när jag försöker slutar det med att jag äter LCLF low carb low fat, och då har poängen försvunnit

kikis, de säger att äta mer fett gör att man mättnar fortare och viktminskningen kommer därför. jag läste också om håravfall när man äter LCHF, så jag tror nog att extrema dieter är dåliga alternativ

här hemma gäller just nu att maten ska vara nyttig, inga tomma kalorier, massor av antioxidanter, vitaminer, rätt sorts fett, gärna mat som höjer dopamin/serotoninhalt mm vi är överens om att inte inta aspartan och och andra sötningsmedel heller. man kanske orkar röra på sej mera då...
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Förresten nyårslöften någon? Och hur går det?
« Svar #10 skrivet: fre 16 jan 2009 08:08:10 »
jag kan inte äta en hög procent fett (får ont i gallan), reggis. när jag försöker slutar det med att jag äter LCLF low carb low fat, och då har poängen försvunnit

kikis, de säger att äta mer fett gör att man mättnar fortare och viktminskningen kommer därför. jag läste också om håravfall när man äter LCHF, så jag tror nog att extrema dieter är dåliga alternativ


Jag kan nog bara trycka på att det inte var någon rolig diet och hade jag haft annat alternativ så hade jag gladeligen tagit det. Det var just gallan, jag fick gallsten när jag var gravid med Nadja, efter halva graviditeten och man ville inte ge kramplösande eftersom jag var gravid och ammade. Till sist klarade jag inte att äta någonting, fick inflammationer i bukspottskörteln och mitt värsta toppanfall pågick i 50 timmar utan uppehåll. Fy tusan, det var inget kul alls. I slutet fick jag anfall av allt och till sist fanns ingen annan utväg än op trots att jag ammade, vilket var en mara. Så var rädd om gallan om du har tendens till detta.

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Förresten nyårslöften någon? Och hur går det?
« Svar #11 skrivet: fre 16 jan 2009 09:12:46 »
Det jag skriver ovan är en generell vägledning och det finns naturligtvis massvis med ”lokala” (individuella) avvikelser men i stort sett så stämmer detta. Det finns vetenskapliga belägg som stödjer Annika Dahlqvist. Däremot finns det inga som helst vetenskapliga belägg som stödjer den här antifettmaffian som fått härja oemotsagda i åratal mens befolkningens medelvikt ökat explosionsartat och som följd av detta den diabetesexplosion som finns i så gott som hela västerlandet.

Skulden för detta är livsmedelsindustrin som av ekonomiskt egenintresse köper upp forskare som utan någon som helst belägg uttalar sig i frågor. Det är Coca Cola och Unilever som finansierar dessa forskares verksamhet och resultatet blir då att de går i denna industris ledband. Det här är en skandal som tyvärr får fortgå år ut och år in med Socialstyrelsens och våra politikers goda minne. Det är Coca Cola som finansierar den här verksamheten inom EU. När EU kommer med kostråd så kan ni sätta likhetstecken EU = Coca Cola och Unilever.

Det gick till och med så långt att Socialstyrelsen villa dra in Annika Dahlqvists läkarlegg. Men nu har den myndigheten fått backa och tvingats erkänna att hennes kostråd i de flesta fall är korrekta. Men man vill inte erkänna att de har fel så fortfarande håller man fast vid den felaktiga antifettpropagandan samtidigt som man även numera anser att för vissa grupper kan den diet som Annika Dahlqvist förespråkar vara korrekt. Oberoende forskning, den som inte bekostas av livsmedelsindustrin, stödjer så gott som utan undantag Annika Dahlqvist metod.

Det här med att du inte kan äta fett Kikarn är inte uteslutet men ytterst osannolikt. Orsaken till detta är någon annan. Att du gick ner med en kost av ris och kyckling tror jag kan förklaras av att du minskade ditt totala näringsintag.

När det gäller fett så finns myten om att man skall äta fleromättat, vilket är totalt fel. Du skall äta mättat fett. Att den så kallade kolesterolhalten minskar när du äter fleromättat fett beror på att kolesterolen förbrukas då den hjälper till att förvandla fleromättat fett till just mättat fett. Kolesterol är nyttigt då den har just den här funktionen. Det finns alltså ingen som helst anledning att utsätta kroppen för den här typen av manipulationer. Kroppen består av mättat fett så hur skulle det kunna vara onyttigt?  Detta är en myt som livsmedelsindustrin spridit för att kunna sälja sina ”syntetiska fetter” av olika slag under förevändning att de skall vara nyttiga.

Domino

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
SV: Förresten nyårslöften någon? Och hur går det?
« Svar #12 skrivet: fre 16 jan 2009 09:24:34 »
jag kan inte äta en hög procent fett (får ont i gallan), reggis. när jag försöker slutar det med att jag äter LCLF low carb low fat, och då har poängen försvunnit

Du ska inte öka det animaliska fettet, men fett från fisk, ägg och oljor går bra utan att gallan tar stryk.
Jag har själv dessa problem och äter inte enl. LCHF- metoden utan enligt GI, med matvaror med väldigt låg glykemiskt index. Inte alls besvärligt, lagar exakt samma mat jag gjort tidigare, men utesluter ris, pasta och potatis samt allt bröd och äter bara 1 frukt om dagen (ej banan) och mycket grönsker som jag med fördel wokar i rapsolja. Jag rekommenderar de som är intresserade av detta enkla sätt att förändra matvanorna och gå ner i vikt att gå in på denna sida: http://www.sr.se/sida/artikel.aspx?ProgramID=2151&Artikel=2418602
och här http://www.sr.se/sida/artikel.aspx?FormatId=108&ProgramId=2151&Artikel=2473250

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Förresten nyårslöften någon? Och hur går det?
« Svar #13 skrivet: fre 16 jan 2009 10:22:56 »
I stort sett så säger vi samma sak Domino. Det viktiga är att ta ner kolhydratintaget. Vad du sen ersätter det med har mindre betydelse. Däremot finns det ingen anledning att inte öka intaget av animaliskt fett, det är det jag säger. Myten om det mättade fettets skadlighet är fel. Visst, fet fisk är jättebra Domino och bättre än animaliskt fett pga Q3 innehållet. Har man speciella sjukdomar som på något sätt är förknippade med mättat animaliskt fett så skall man naturligtvis inte äta det. Men vad skulle det vara för sjukdom? Oljor som du skriver är inte bra om de innehåller fleromättat fett typ som margarin, majsolja, sojaolja och jordnötsolja. Du bör välja olivolja.

Men som sagt var huvudsaken är att minska på kolhydratinnehållet.

Domino

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
SV: Förresten nyårslöften någon? Och hur går det?
« Svar #14 skrivet: fre 16 jan 2009 10:29:14 »
De besvär som förvärras av animaliskt fett är gallbesvär, vare sig det gäller gallstenar eller spasmer i gallvägarna så förvärras det av just det animaliska fettet. Men det är ju enkelt att utesluta eller inte äta så mycket av!