Författare Ämne: resultaträkning, ny anläggningstillgång någon?  (läst 3235 gånger)

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
resultaträkning, ny anläggningstillgång någon?
« skrivet: sön 25 jan 2009 20:26:15 »
nu efterlyser jag någon som är stjärna på bokföring!

jag diskuterar en resultaträkning som bäst, där jag vet att en större investering har gjorts, jag ville se hela den stora fakturan under årets kostnader, för alla andra poster (intäkter och kostnader) är ju reda pengar, varför står inte den fakturan som betalats med reda pengar, med som kostnad? (det syns att den fattas för den är så stor) -årets intäkter minus kostnader lika med årets rörelseresultat- och sen försvinner summan i anläggningstillgång och avskrivning

eller är det det inte så när det innebär ett tillskott till verksamhetens anläggningstillgångar?

jag vore oändligt tacksam om jag får sakkunnig hjälp i frågan, nog för att jag ska damma av skolböckerna och kolla upp hur man redovisar en under året nytillkommen anläggningstillgång, men som sagt...

Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: resultaträkning, ny anläggningstillgång någon?
« Svar #1 skrivet: sön 25 jan 2009 20:37:36 »
Titta i balansräkningen, där har den bokförts som en tillgång. Sen borde det finnas med en avskrivning i resultaträkningen på en del av beloppet beroende på beräknad livslängd.


Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: resultaträkning, ny anläggningstillgång någon?
« Svar #2 skrivet: sön 25 jan 2009 20:47:03 »
Annars kan du direktavskriva den om värdet är under 20.000 kr. Även vid större belopp kan du direktavskriva om anläggningstillgångens värde är osäker. Kan användas om det handlar om anläggningar med tekniskt innehåll. Då gör du lämpligen en bortskrivning och hänvisar till osäkert värde. Detta kan inte nyttjas om det handlar om fast egendom (fastighet, byggnad) där det är restiktivare regler. River du ett hus så får du naturligtvis skriva bort resten av husets eventuella bokförda värde.

Hur man gör beror på om man vill redovisa ett så lågt resultat som möjligt. Jag är alltid ute efter att ta så mycket om möjligt så fort som möjligt i resultatet. Det lönar sig. Det är ett sätt att bygga upp reserver som inte finns i bokföringen vilket är bra skattemässigt. I stort sätt kan man ta det mesta i resultatet då försiktighetsprincipen gäller. Du kan alltid hänvisa till den och anläggningens "tvivelaktiga" värde. Det ger i alla fall inge skattetillägg om "fusket" inte är uppenbart. 

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: resultaträkning, ny anläggningstillgång någon?
« Svar #3 skrivet: sön 25 jan 2009 21:48:29 »
Tack för det, Reggis

Jodå, i balansräkningen är det med som anläggningstillgång (inköpspriset minus en femtedel-avskrivning fem år)

Och avskrivningen står med efter "Summa räntor och extraordinärt"  i resultaträkningen

Det jag tycker mej sakna är liksom "motkontering" som att fakturan skulle stå med under kostnader, där året personalkostnad och lokalkostnad mm också står?

Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: resultaträkning, ny anläggningstillgång någon?
« Svar #4 skrivet: sön 25 jan 2009 22:46:19 »
Nu tänker du plånboksbokföring. Kostnaden har ännu ej uppstått, den uppstår i samband med avskrivningen, det vill säga värdeminskningen på anläggningen.

Anläggning-Leverantörsskuld (faktura kommer) (intern balansräkningen som ökar)
Konto(kassa) -Leverantörsskuld (faktura betalas) (internt balansräkningen)
Anläggning-Avskrivning (resursen/anläggningen förbrukas åldras) (balansräkningen mot resultatkonto  balansräkning minskas)

Som du ser resultaträkningen påverkas först i samband med avskrivningen. Fast försök alltid att ta hela kostnaden om det går i resultaträkningen direkt. Det är ekonomiskt bättre.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: resultaträkning, ny anläggningstillgång någon?
« Svar #5 skrivet: mån 26 jan 2009 00:54:20 »
ja plånboksbokföring är nog vad jag tänker på :)

sen ser jag i en av mina skolböcker att alla årsbokslutsövningar började med balansräkningen och hade uträkningar (inköpsvärde, värdeminskning osv) under anläggningstillgångar, så det är nog därför jag saknade totala inköpsvärdet skrift någonstans

det var en intressant fråga att väcka, att ta hela kostnaden på samma år, investeringen (på 60% av omsättningen) var bidragsfinansierad till 85%, är det värdeminskningen som är kostnaden kan man ju undra om det är nåt att dra upp efterföljande år.

tack snälla reggis för hjälpen, det klarnade väldigt (inte visste jag att du var en sån stjärna även på detta område)

edit: skrev resultaträkning när jag menade balansräkning, rättat nu, men ingen blev klokare för det antar jag v:)
« Senast ändrad: mån 26 jan 2009 19:44:00 av ada »
Mitt senaste projekt www.ipnr.se