Författare Ämne: Tradera support!  (läst 12425 gånger)

Fluxe

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 35
    • Visa profil
Tradera support!
« skrivet: ons 22 apr 2009 10:20:46 »
Hej!

För snart 1 år sedan fick jag ett negativt omdöme på Tradera...
Att jag tar upp frågan i denna tråd beror mest på, att jag är nyfiken på om det finns andra som varit med om något liknande?!

Här följer en förklaring till mitt Negativa Omdöme: Otroligt, men sant!



Jag bjöd på en auktion, objektet var en stegräknare som jag också vann. Slutpriset var mycket fördelaktigt, så jag kände lycka för vinsten!

Döm om min förvåning när säljaren vägrar kontakta mig, och i stället ger mig ett Negativt omdöme…

Jag blev givetvis Heligt förbannad! Jag har gjort över 400 affärer på Tradera under 5 år, alla med perfekta omdömen!

Jag kontaktar säljaren, som efter mycket ”om och men” skickar varan till mig, och Lovar att ta bort det negativa omdömet! När jag äntligen får varan, visar det sig att den är trasig!

Övrigt att notera!

Det som visar sig vara en Trasig stegräknare vann jag för 41 kronor.

Säljaren tog 44 kronor i frakt, när räknaren som inte är stor, äntligen anlände visade det sig att frakten var 11 kronor, en blåsning till på 33 kronor!

Jag ringer säljaren, men inget svar, jag mailar, inget svar! Jag skriver till säljaren, men får brevet i retur, då inte någon finns på adressen…

Jag kollar med Skatteverket, människan finns inte i Sverige!

Jag kontaktar Tradera, och efter 6 (SEX) försök att få bort omdömet har jag gett upp, personen som inte existerar har vunnit!

- Under 7 månader Kämpade jag med denna skit!!!

Traderas support har agerat som de VÄRSTA TOMTAR jag någonsin träffat på, det är bara att gratulera, mygel verkar löna sig på Tradera! *Suck*

Solidcocca som säljaren kallade sig är dessutom Avstängd sedan länge, och har idel negativa omdömen, det spelar ingen roll tycker Traderasupporten…

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>



Länk: http://www.tradera.com/MyTradera/Feedback/ViewFeedback.aspx?ftgnr=1625666

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Vad säger ni andra om detta?

 >:( /Lasse


P.S. Jag har använt sökmotorn, men inte hittat något om Tradera supporten. D.S.
« Senast ändrad: ons 22 apr 2009 10:23:00 av Fluxe »
En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Tradera support!
« Svar #1 skrivet: ons 22 apr 2009 10:32:46 »
Jag fick efter mycket om och men bort ett negativt, men det var en falsk användare, och jag lyckades hitta personen som uppgav att han inte hade något traderakonto och inte lagt omdömet och personen hade gjort ett köp, och inget mer, så jag hade nog irriterat någon i någon traderagrupp lite för mycket antar jag.

Med tanke på din historia så hade jag ärligt talat inte gett upp utan fortsatt tjata på att de skall ta bort omdömet, inte minst eftersom användaren inte existerar. Vad jag inte förstår är att någon verkar ha lyckats skapa ett konto på en icke-existerande person? Eller finns personen?

Fluxe

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 35
    • Visa profil
SV: Tradera support!
« Svar #2 skrivet: ons 22 apr 2009 10:43:42 »
Hej Kikarbara och alla andra!

Först och främst Grattis till att du lyckades.  ;)

- Jag har kvar hela min mailkonversation med Tradera "supporten", och det är så tragisk läsning från deras sida, så man vet inte om man ska skratta eller gråta...

De sista de "tipsade" mig om, var att anmäla personen!
- Det är "Jättelätt" att anmäla en person som Inte finns... *Suuuck*

Förmodligen är personen som registrerat sig utflyttad från Sverige, sen var det inte direkt seriöst, då personen bytte namn mellan mailen...

Jag får se om jag "Orkar" grotta vidare i denna skit!  :(

Bästa hälsningar

/Lasse
« Senast ändrad: ons 22 apr 2009 10:58:57 av Fluxe »
En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Tradera support!
« Svar #3 skrivet: ons 22 apr 2009 12:03:22 »
Personen i fråga har såklart använt ett giltigt svenskt personnummer till sin profil.

Men hur är det, du har skapat en ny användare och har inte omdömena med dig dit?

Jag menar om man tvingas se realistiskt på det, att de inte kan lägga kraft på ett negativt omdöme på en gammal profil?

Jag förstår precis hur frustrerande det är att få ett orättvist omdöme, precis som man blir frustrerad av att bli orättvist behandlad annars i livet. Tro mej, jag vet :)

Jag ser två möjligheter: Släppa det och gå vidare eller författa ytterligare brev till Tradera med hjälp av Kikis t ex. Kan bero lite på hur beroende du är av att den profilen får tillbaka sitt goda rykte, vad du väljer.
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Fluxe

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 35
    • Visa profil
SV: Tradera support!
« Svar #4 skrivet: ons 22 apr 2009 13:03:52 »
Hej Ada och alla andra!

Precis så är det, någon har gjort ”affärer” i annat namn! Personen i fråga kallade sig i första mailet för ”Kim Pop”, i det andra för ”Joshua Clausen”…

Det tragiska är att jag sänt vår mailkonversation till Traderas support, där personen i fråga Lovar att ta bort omdömet! Traderas svar är skrämmande! – Se ovan om anmälan…

Jag har bytt användarnamn, men inte kontot hos Tradera. Så det negativa omdömet finns idag!
Det känns inte som jag ska behöva byta konto totalt, när jag varit med sedan 25 januari 2004, och i skrivande stund har 440 positiva omdömen!

Länk: http://www.tradera.com/MyTradera/Feedback/ViewFeedback.aspx?ftgnr=263472

- Vem är Kikis, någon på forumet kan jag tänka mig?

Det skulle vara Underbart att få lägga denna soppa bakom sig!  ;)

Bästa hälsningar

/Lasse
En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Tradera support!
« Svar #5 skrivet: ons 22 apr 2009 14:00:58 »
Ah, förlåt, Kikis är vår kärleksfulla förkortning på hon som blev medlem på retroforum och bara skulle kika lite i forumet: Kikarbara, som skrivit här

440 mot en, som är beskriven

"inte hört av sig och inte svarat på mail"
"Kommentar: Jag har INTE fått något mail! - Dessutom finns ALLA mina uppg. i Traderamailet!"

..är rätt OK tycker jag, folk förstår vem som har rätt i frågan när du inte har nåt annat negativt.

Jag tycker det ser svårt ut att hitta en motivering enligt denna sida
http://www.tradera.com/help/HelpPage.aspx?NodeID=1334
För att personen blivit avstängd håller inte gissar jag:
"permanent avstängning sker i direkt samband med den aktuella affären."

Enskild prövning har inte exempel på situationer som passar.

Ni gjorde inte ett gemensamt återkallande inom 60 dagar enligt nedan?
http://www.tradera.com/help/HelpPage.aspx?NodeID=1334#gemensamt

Undrar om en polisanmälan bara för sakens skull, för att få papper på att saken var trasig, kunde vara nåt isf? Skicka in kopia av polisanmälan sen till Tradera menar jag, med ett sakligt brev bifogat -utan utropstecken i slutet av varje mening, kära vän ;) du låter väldigt upprörd då hela tiden -även om det är förståeligt i detta fall.

Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Fluxe

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 35
    • Visa profil
SV: Tradera support!
« Svar #6 skrivet: ons 22 apr 2009 16:23:06 »
Ah, förlåt, Kikis är vår kärleksfulla förkortning på hon som blev medlem på retroforum och bara skulle kika lite i forumet: Kikarbara, som skrivit här

Okey, då vet jag!

440 mot en, som är beskriven

"inte hört av sig och inte svarat på mail"
"Kommentar: Jag har INTE fått något mail! - Dessutom finns ALLA mina uppg. i Traderamailet!"

..är rätt OK tycker jag, folk förstår vem som har rätt i frågan när du inte har nåt annat negativt.

Alla fattar, det är mer en principsak!

Jag tycker det ser svårt ut att hitta en motivering enligt denna sida
http://www.tradera.com/help/HelpPage.aspx?NodeID=1334
För att personen blivit avstängd håller inte gissar jag:
"permanent avstängning sker i direkt samband med den aktuella affären."

Enskild prövning har inte exempel på situationer som passar.

Ni gjorde inte ett gemensamt återkallande inom 60 dagar enligt nedan?
http://www.tradera.com/help/HelpPage.aspx?NodeID=1334#gemensamt

Personen Lovade i mail att ta tillbaka det negativa omdömet, men det var bara tomt prat...

Undrar om en polisanmälan bara för sakens skull, för att få papper på att saken var trasig, kunde vara nåt isf? Skicka in kopia av polisanmälan sen till Tradera menar jag, med ett sakligt brev bifogat -utan utropstecken i slutet av varje mening, kära vän ;) du låter väldigt upprörd då hela tiden -även om det är förståeligt i detta fall.

Efter att ha gjort affärer på Tradera i mer än 4 år, och Alltid varit extrem noga med att allt ska gå riktigt till, är detta ett riktigt "Slag under bältet"... Inte minst av TOMTARNA på Traderasupporten! - Jag blir uppriktigt sagt j#vligt upprörd, JA!

Bästa hälsningar

/Lasse
« Senast ändrad: ons 22 apr 2009 16:25:11 av Fluxe »
En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Tradera support!
« Svar #7 skrivet: ons 22 apr 2009 19:31:45 »
Hej Kikarbara och alla andra!

Först och främst Grattis till att du lyckades.  ;)

- Jag har kvar hela min mailkonversation med Tradera "supporten", och det är så tragisk läsning från deras sida, så man vet inte om man ska skratta eller gråta...

De sista de "tipsade" mig om, var att anmäla personen!
- Det är "Jättelätt" att anmäla en person som Inte finns... *Suuuck*

Förmodligen är personen som registrerat sig utflyttad från Sverige, sen var det inte direkt seriöst, då personen bytte namn mellan mailen...

Jag får se om jag "Orkar" grotta vidare i denna skit!  :(

Bästa hälsningar

/Lasse

Att ha upprepade kontakter med supporten är tyvärr inte alltid så konstruktivt eftersom man ofta hamnar hos olika personer och får olika varianter av standardsvar.
Jag tror personligen att de har en manual där det står ungefär hur de skall ställa sig i olika frågor och sen får de uttala sig och agera inom ramarna för dessa. Jag vet inte om det är så, men jag får ibland känslan av det mellan varven. Ibland har jag fått rena rama "goddagyxskaft"-svar men andra gånger har jag haft kanonbra kontakt.

I mitt fall så letade jag upp personen som hade "lagt" det negativa omdömet, ringde helt enkelt upp köparen och frågade vad som blivit fel? Givetvis fanns det inte något telefonnummer med från början, men eniro kunde lämna uppgiften. Personen blev verkligen bestört och bedyrade att han verkligen inte hade varken reggat sig på tradera, lagt bud på någon vara och ännu mindre gett mig ett negativt omdöme.
Det kändes ju lite bra, för jag gillar inte att ha något olöst som jag inte förstår eller tycker är skäligt. I vilket fall som helst så återgav jag detta till tradera, som kollade upp nicket och som sedan verkligen gick in och raderade omdömet, eftersom även de trots allt någonstans har något som säger att "rätt skall vara rätt". Kruxet är väl kanske bara att råka få kontakt i supporten med någon som vågar sig på att agera när det känns rätt i magtrakten att göra det och att verkligen ge sig in i ärendet på individnivå, och inte bara agera utifrån coutym och gängse rutiner.
 
Ett omdöme är väl inte hela världen, men skall jag ha negativa så vill jag gärna ha förtjänat dem i varje fall. Att vi alla gör missar mellan varven eller inte lyckas lösa allt med alla får man väl kanske räkna med förr eller senare, men som sagt, det får gärna vara rättvist i varje fall, eller en ömsesidig kraschad kontakt av något skäl.

(jag hann förövrigt knapp ta kontakt med vederbörande som la neg så fort det bara gick, så att det var något personligt tar jag för givet; men visst, det har nog hänt att jag har retat någon så jag hade säkert gjort skäl för irritationen om inte annat...).

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Tradera support!
« Svar #8 skrivet: ons 22 apr 2009 19:34:57 »
By the way.

Traderas support får mycket kritik mellan varven, personligen tror jag egentligen att de gör sitt bästa för att vara bra.

Fast tänk efter själva vilket hästjobb de måste ha. Jag tror att de största tomtarna mellan varven finns bland oss användare och att deras jobb inte är helt lätt att utföra alltid om man inte lägger det på en "känslomässigt neutral" nivå. Tänk vilka bråk de måste bevittna där och så mycket oklarheter köpare-säljare emellan. Eftersom jag var med i grupperna på tradera -som jag sörjer varmt- så såg man ett och annat där mellan varven som kunde spåra ur och nog har jag medverkat till en och annan urspårning jag själv.

Så jag tror inte att deras jobb är det minsta lätt, men tänk vad roligt det hade varit att praktisera där en vecka och få uppleva hur det är! =)!

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Tradera support!
« Svar #9 skrivet: ons 22 apr 2009 19:39:15 »
Kikade in på länken som ada la ang omdömen och undrar om inte ditt fall går under:
"Person- eller kontaktuppgift tillhörande annan person"

Verkar dock vara ett nyare tillägg i regelverket som inte gällde när du fick omdömet, men det kan kanske vara värt att åberopa det nu i efterhand då det var ett falskreggat nick.
Dessa regler känner jag inte igen från perioden när jag fick mitt negativa borttaget, så jag blir väldigt positivt överraskad när jag ser uppställningen. Gör absolut tummen-upp för traderas arbete med att förbättra villkoren för användare!

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Tradera support!
« Svar #10 skrivet: ons 22 apr 2009 20:48:17 »
Jag skulle aldrig göra affärer med en som kallar sig för Kim Pop. Sen är det väl det här som du beskriver som är lite grejen med Tradera. Att få möjlighet att få kommunicera med riktigt dumma människor där Traderas service utgör en väsentlig komponent i denna intelligensbefriade soppa.

Själv har jag svårt för dumma människor och då jag har ett hetsigt humör samt ett utpräglat sinne för skämt så undviker jag på grund av detta Tradera. Med skämt menar jag sådant som att ta reda på vem fårskallen är och teckna försäkringar på denne eller shoppa loss ordentligt via postorder i dennes namn. Är det på en adress vilken jag kan nå så brukar jag skicka fram någon manlig bekant att urinera i brevinkastet. Dessa åtgärder leder ingenstans men de är kul att snacka om efteråt.

Fluxe

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 35
    • Visa profil
SV: Tradera support!
« Svar #11 skrivet: ons 22 apr 2009 21:54:18 »
He-He!

Tack för rolig läsning Reggis.  ;D

- Nu visste jag dessvärre inte om att människan hette Kim Pop, eller var det Joshua Clausen?!
Detta framgick först då jag hade mailkontakten.  :-\

Att det är ett stolpskott är det ingen tvekan om, och att Tradera "Rätt använt" är en utmärkt handelsplats!
Det som däremot stör mig mest idag, är att supporten på Tradera är så fyrkantiga, jag undrar om de ens kopplar in hjärnan innan de skriver svar?

Exempel: Hur kan man be mig polisanmäla någon, där jag förkunnat att inte människan finns, inte i Sverige iaf... *Hmm*

Kikarbara.

Tack för fler bra och matnyttiga tips, jag ska ta en ny runda med supporten lite längre fram.
Jag har suttit nu ikväll och läst igenom min mailkontakt med dem, och ärligt talat blir jag fortfarande ordentligt upprörd!
Det är så här jag "ser på" dessa stackare som jobbar där:

Jag får återkomma i frågan lite längre fram

/Lasse
En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor.

convallaria

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 670
    • Visa profil
SV: Tradera support!
« Svar #12 skrivet: sön 26 apr 2009 21:48:38 »
Kikis har "tvingat" mig att sälja på tradden, och det har räddat matkontot under vintern. (Tack Kikis!) Men det är  mellan varven jobbigt. När jag säljer framförallt kläder och accessoarer blir jag ofta blåst. Köparen lägger bud och vinner och är sen inte kontaktbar. Första tre gångerna såg jag det som olycksfall i arbetet, men nu är jag rejält less. Senast på en donna (alltid i Tjockhult) som åbäkar sig och frågar en massa saker om ett klädesplagg, lägger högsta budet och sen inte pröjsar, trots tre påminnelser. Och jag har telefonfobi. Tacka vet jag ögonkontakt.
Allt går.

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Tradera support!
« Svar #13 skrivet: mån 27 apr 2009 09:11:25 »
Det du drabbats av är Traderas sociala sida Convallaria, du får träna upp din sociala kompetens och marknadsföringsstrategi. Misstaget är att du berättar för mycket, du skall göra personen nyfiken på varan så att de bara inte kan låta bli att vilja ha den. Dra gärna några historier om vilka välkända personer som har liknande i sin garderob.

Tänk på striptease, Convallaria, du kan inte riva av dig allt på en gång, det skapar ingen nyfikenhet. Nej dra ut på det och svara bara till hälften och mycket otydligt. Gör också diffusa antydningar av olika slag och framför allt förespegla personen ett löfte om framtida succé. Med den här typen av accessoarer blir den intresserade köparen ett riktigt flås på kommande fester.

Så sätt nu igång och träna Convallaria och gör dina kvällsrutiner till en stripshow. Då skall du se att det blir inga köpare som hoppar av. I nedanstående länk får du lite tips på hur det hela går till. Sen är det bara att översätta det till Tradera.

ursula martinez


ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Tradera support!
« Svar #14 skrivet: mån 27 apr 2009 11:18:38 »
Videon är intressant för hon är så sällsynt osensuell trots sammanhanget, så det inte direkt känns anstötligt. Men får se om det funkar i längden att ha den liggande i forumet.
Mitt senaste projekt www.ipnr.se