Teknik & mekanik > Fordon
Nu går skam på torra land; det drar i min gamla raggartarm....
kikarbara:
Oj, fick en flash till på tal om lincolnen. Den var riktigt kul att köra ärligt talat. Har nog aldrig varit med om en bil som har huvkråkan så långt bort från ratten om man säger så. Kort bak och milslång fram. Man fick nästan sikta och köra och hoppas att man träffade rätt. :D
Fluxe:
Hej Kikarbara och alla andra!
Ja, det var ett härligt "slagskepp" att ratta. *Mums*
Motorn hade 7,5 liters cylindervolym, att jämföras med en "vanlig" bil som ligger på 2 - 2,5 liter ungefär!
Vikten modiga 2,5 ton fulltankad och klar...
Min drog 2,5 liter/mil hur jag än körde, la man ett ägg under gaspedalen drog den dock "lite" mindre... :D
Efter Lincolnen blev det en ännu större bil, en Dodge Royal Monaco Brougham stationsvagn från 1976.
Det är inte min bil på bilden, men snarlik i färg och så.
Vi hade skaffat hund, då måste man ju ha en kombi! ;D ;D ;D
En mysig bil det med, men inget slår Lincolnen...
/Lasse
kikarbara:
--- Citat från: Fluxe skrivet ons 22 apr 2009 23:28:58 ---Hej Kikarbara och alla andra!
Ja, det var ett härligt "slagskepp" att ratta. *Mums*
Motorn hade 7,5 liters cylindervolym, att jämföras med en "vanlig" bil som ligger på 2 - 2,5 liter ungefär!
Vikten modiga 2,5 ton fulltankad och klar...
Min drog 2,5 liter/mil hur jag än körde, la man ett ägg under gaspedalen drog den dock "lite" mindre... :D
Efter Lincolnen blev det en ännu större bil, en Dodge Royal Monaco Brougham stationsvagn från 1976.
Vi hade skaffat hund, då måste man ju ha en kombi! ;D ;D ;D
En mysig bil det med, men inget slår Lincolnen...
/Lasse
--- Slut citat ---
*asg* Apropå combi, så kom jag ju på på bb när jag låg där att jag behövde en bil att få in barnvagnen bak i, lincolnen (som var vår vardagsbil just då) var inte så lämplig för detta ändamål, så dagen efter förlossningen -under besökstid- bytte jag bort min chopper. Och fick en -tror det var- en caprice herrgårdsvagn, från 1967. Ett riktigt as, som var duktigt risig, men riktigt skön modell med nedvevbar bakruta i skuffen. (den hade jag kvar några år, den rullade dock bara en mycket kort tid, sen stod den länge innan den gick till vänersborg, själv gick jag över till volvo).
Det var bara att ringa hem till den stolte fadern och meddela att kommer det någon och vill ha cykke´ln, så lämna ut den; och du... åk förbi och hämta capricen för vi har bytt. Han var väl inte såå glad på mig just då, men löd förstås order. Just då kände jag mig som en riktig jäkla Svennson. "-Vaddå? Jag hade ju combi?". *skratt*. (hund hade vi sedan innan, och sen kom huset snart också).
kikarbara:
Något som var roligare förr var prislapparna på dessa bilar... idag går de knappt att lösa. Nu pratar jag iofs inte pilsnerhäckar, för de går att komma över till rimliga priser även idag, det ser jag på sonens framfart av bilar. Han har följt sin fars fotspår om man säger så.
Men på "min tid" kunde man ju få en FIN buick -59 eller desoto -57:a, cadillac -58, etc, etc, etc för 20-25-30-35 000:-, ville man ha cab fick man förstås upp en liten bit men inte så värst mycket. En pilsnerhäck kunde köpas för en 75:a (jodå, har hänt! Jag har köpt en rullande pilsnerhäck för en 75:a vid ett tillfälle), en tusenlapp eller två. Det fanns ju inte alls det värdet i dem då som det finns idag, även om vi självklart tyckte att det var mycket pengar även då, åtminstone för de fina bilarna.
Bensinen gick inte heller på många kronor, full tank för ett par hundra...och då pratar jag amerikanska tankstorlekar.
kikarbara:
*sitter och skrattar åt ett dumt minne igen*. Måste ju tillägga, att exet inte var helt glad på mig när han inte hittade sin 75:a som HADE legat i skuffen på hans buick, och inte mig heller för den delen, på några timmar. Då var han allt bra törstig en stund...
Jag är dock tackam att han vid ett annat tillfälle inte slog till när han fick ett erbjudande om ett byte; 2 (!!) 75:or och mig på köpet. :o :D På den tiden bytte bilar ägare lite hur som helst när som helst om man säger så.
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida
Gå till fullversion