Porslin & Keramik > Svenskt porslin
Gustavsberg - Colorado
JJ:
Vi kommer väl aldrig fram till någon absolut lösning genom att utbyta teorier men vissa av dina idéer Tallen lät vettiga. T ex att den gula skulle ha bytt nyans efter ett antal år. Fast på den ena bilden jag fick av dig så står det att Colorado fanns 1944 i svart och gult. Och ljusblåa tallrikar och assietter har jag haft som det står LA i botten på, och även en ströare (bortbytta nu). Man skulle behöva färgbilder från tiden eller träffa på någon expert. Jag hade förut kontakt med en kille som på Tradera kallar sig Trumma2 har jag för mig, men den datorn går inte att starta nu, och han hade i alla fall en hel del Coloradodelar.
Tallen:
--- Citat från: JJ skrivet fre 29 maj 2009 12:32:02 ---Vi kommer väl aldrig fram till någon absolut lösning genom att utbyta teorier men vissa av dina idéer Tallen lät vettiga. T ex att den gula skulle ha bytt nyans efter ett antal år. Fast på den ena bilden jag fick av dig så står det att Colorado fanns 1944 i svart och gult. Och ljusblåa tallrikar och assietter har jag haft som det står LA i botten på, och även en ströare (bortbytta nu). Man skulle behöva färgbilder från tiden eller träffa på någon expert. Jag hade förut kontakt med en kille som på Tradera kallar sig Trumma2 har jag för mig, men den datorn går inte att starta nu, och han hade i alla fall en hel del Coloradodelar.
--- Slut citat ---
Där håller jag med, vi lär hitta nån mer information för att kunna bestämma mer exakt. Det du säger om att det skulle stå att LA/Colorado kom 1944 stämmer inte, jag har läst texten flera gånger. Det står citat: "LA-servisen i flintporslin är formgiven av Stig Lindberg och släpptes ut på marknaden 1944." Exakt den texten står på de övriga serviserna i LA-modell som presenteras. Enbart sista stycket skiljer mellan produktbladen, tom bilden med LA-servisen utan dekor är samma, t.ex. för produktbladet för LA/"Svarta löv".
Jag bifogar detta produktblad så kan du se vad jag menar!
En annan grej man kan notera är att just dekoren Colorado inte har någon angiven formgivare, medan t.ex. dekoren "Svarta löv" har Stig Lindberg angiven som formgivare...man kan alltså undra om just Colorado-dekoren/glasyren är Stig Lindbergs verk, det kan vara så, men inget är angivet...
convallaria:
--- Citat från: JJ skrivet tor 28 maj 2009 14:36:05 ---Kanske inte alla av dem. Står det Gustavsberg i botten på alla tre?
--- Slut citat ---
Yes.
convallaria:
--- Citat från: Tallen skrivet tor 28 maj 2009 14:44:04 ---Jag skulle säga att det var Pastella, modell LD. Se på bilden och bedöm själv...färgen heter blå, inte ljusblå eller turkos, enligt katalogen. Tyvärr ingen färgbild.
--- Slut citat ---
Ja, skålriken är Pastella. När jag jämförde färgerna på skålriken och filskålarna är det helt klart (turkos)blå, (ljus)grön och (ljus)gul. Så då är väl filskålarna också Pastella, fastän de inte har den ugnsglasyr som LD-modellen har?
JJ:
En bild på diverse delar ur "samlingen". Men jag behöver fler vita delar. Förutom äggkoppar som jag har fyra vita av så vill jag ha andra delar på bilden men vita. Sedan har jag en del tallrikar och uppläggningsfat också, men det kommer en bild senare på dessa.
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida
Gå till fullversion