Författare Ämne: Ritningar  (läst 7069 gånger)

fqva

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
Ritningar
« skrivet: lör 23 maj 2009 19:46:27 »
Jag undrar om det är någon som har bra förslag på vart man kan hitta ritningar på möbelklassiker så som tex Wegners 236 eller björn stol.

Tack för svar!

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Ritningar
« Svar #1 skrivet: sön 24 maj 2009 19:13:55 »
Låter som en snickarlärlingsuppgift eller nåt?

http://kunstindustrimuseet.dk/ kunde vara nåt kanske

Men frågan är om man kommer åt ritningar att använda, eller om man får jobba på att komma åt att måtta och rita av en stol nånstans
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

fqva

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
SV: Ritningar
« Svar #2 skrivet: sön 24 maj 2009 22:51:03 »
jag vet inte riktigt vart man ska vända sig?
hittar knappt inga möbelritningar över huvudtaget på nätet.
enklaste sättet är väl om man får möjlighet att mäta osv på en "riktig" möbel men vart och hur ska man få möjlighet att göra det?

dessutom är det kanske inte måtten i sig som är det absolut viktigaste utan hur mer hur konstruktionen är
« Senast ändrad: sön 24 maj 2009 23:13:07 av fqva »

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Ritningar
« Svar #3 skrivet: mån 25 maj 2009 18:57:20 »
Presentera dig som snickarlärling om det är det du är, fråga i retrobutiker om du får vrida och vända, mäta upp en stol för att ditt uppdrag är att snickra ihop en sådan själv? Det bästa jag kan komma på nu.
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Gila

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 313
    • Visa profil
SV: Ritningar
« Svar #4 skrivet: mån 25 maj 2009 20:44:24 »
jag vet inte riktigt vart man ska vända sig?
hittar knappt inga möbelritningar över huvudtaget på nätet.
enklaste sättet är väl om man får möjlighet att mäta osv på en "riktig" möbel men vart och hur ska man få möjlighet att göra det?

dessutom är det kanske inte måtten i sig som är det absolut viktigaste utan hur mer hur konstruktionen är

Hm...du tror inte att "kända" möbler är skyddade av upphovsmannen??

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Ritningar
« Svar #5 skrivet: mån 25 maj 2009 21:05:07 »
Hm...du tror inte att "kända" möbler är skyddade av upphovsmannen??
En bra orsak till att det är svårt att hitta ritningar. Men jag tror att det är som det mesta andra, att man kan göra en kopia för eget bruk, i utbildningsyfte t ex. Bara man inte har som avsikt att sälja förfalskningar.
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Gila

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 313
    • Visa profil
SV: Ritningar
« Svar #6 skrivet: mån 25 maj 2009 22:51:00 »
En bra orsak till att det är svårt att hitta ritningar. Men jag tror att det är som det mesta andra, att man kan göra en kopia för eget bruk, i utbildningsyfte t ex. Bara man inte har som avsikt att sälja förfalskningar.

Tyvärr tror jag inte upphovsmannen/kvinnan tycker lika...om personen ifråga lever och verkar ännu.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Ritningar
« Svar #7 skrivet: mån 25 maj 2009 23:19:10 »
Tyvärr tror jag inte upphovsmannen/kvinnan tycker lika...om personen ifråga lever och verkar ännu.
Nu pratar jag om sådant som att konstelever lär sig genom attt kopiera kända verk, det man ofta ser på gamla konstverk folk frågar om: "cop" jämte mästarens namn. Skillnaden är att det inte gör anspråk på att vara originalet. Man får kopiera vilka konstverk man vill och hänga i sitt vardagsrum, bygga sin egen soffa som Wegner 326 om man vill. Man får inte sälja konstverken däremot. (Det aktuella  åtstramningarna ang. illegal fildelning hindrar fortfarande inte att man gör en kopia, man får bara se till att det är ett lagligt original man får gör kopia av. Vilket gör det omöjligt när man inte vet om förlagan är original)
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

fqva

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
SV: Ritningar
« Svar #8 skrivet: tis 26 maj 2009 16:29:01 »
Nej jag är väl egentligen ingen snickarlärling, men wegners ge-236 är riktigt vacker och ser ut att vara helt möjlig att bygga själv.

Men jag får väl helt enkelt försöka leta efter ett exemplar som jag kan måtta osv.

Förövrigt tycker jag att tråden börjar ta en konstig vändning

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Ritningar
« Svar #9 skrivet: tis 26 maj 2009 17:01:34 »
Nej jag är väl egentligen ingen snickarlärling, men wegners ge-236 är riktigt vacker och ser ut att vara helt möjlig att bygga själv.

Men jag får väl helt enkelt försöka leta efter ett exemplar som jag kan måtta osv.

Förövrigt tycker jag att tråden börjar ta en konstig vändning

Det var bara en liten utvikning om upphovsrätt :)

Jag misstänkte att du var ute efter att bygga egen 236 när jag tittade på hur den ser ut. Borde inte vara omöjligt nej. Nog kan du mejla några ställen som säljer en och få längd- höjd- och djupmått på en, skylla på att du behöver veta om den får plats där du tänkt dej den. Man kan kanske få fram proportionerna hyfsat från foto också?
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

fqva

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
SV: Ritningar
« Svar #10 skrivet: tis 26 maj 2009 23:31:19 »
jo jag har väl fått en hyffsad bild av hur jag ska bygga den. Det enda jag inte riktigt har koll på är armstöden?