Författare Ämne: Krisbudget, men småföretagarna då?  (läst 5178 gånger)

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
Krisbudget, men småföretagarna då?
« skrivet: sön 23 aug 2009 02:36:30 »
Nu kommer regeringens lösning på den ekonomiska krisen: Ytterligare skattesänkningar för arbetstagare, vilket ger hela 250 pix mer i fickan för en medelinkomsttagare. Varför satsar man inte mer på småföretagare?

Det logiska steget för att uppnå en välmående ekonomi torde vara att ge fler företag möjlighet att överleva och kunna anställa. Istället har klimatet försvårats, i höstas tog man bort den generella nedsättningen på sociala avgifter/arbetsgivaravgifter. Borde inte det korrekta tillvägagångssättet istället vara att sänka skatter & avgifter under första året för nya företag? Jag kan också tänka mig att statliga lån för uppstart av verksamheter skulle kunna ge fler jobb samt på sikt större skatteintäkter. Visst, det går att söka lån hos ALMI när man startar ett företag, men där är räntan rätt hög och lånetiden kort, och det så kallade Starta eget-bidraget är vad jag vet borta sedan länge.

Som om det inte vore tillräckligt svårt att överleva som småföretagare/enskild näringsidkare så kommer dessutom den nya kassalagen träda i kraft i januari 2010, där vi som säljer varor eller tjänster mot kontant betalning (gäller även vid betalning med kontokort) tvingas köpa nytt kassaregister med kontrollenhet till en kostnad av c:a 20000 kr. Jag har pratat med många vars försäljning rasat de senaste månaderna och risken är vad jag kan se stor att inte alla har råd. Samtidigt så har du inte detta krav på dig om du enbart säljer på mässor och marknader, så länge inte Skatteverket tar dig på bar gärning kan du alltså göra lite som du vill med redovisningen...
Vi som har kontokortsterminal har redan kontrollen på oss eftersom de flesta köp betalas med kort.

Om nu staten kräver dessa nya system, varför inte ha en enhet som lånar ut dem eller åtminstone hyr ut dem?

Jag vet inte vad ni andra tycker som är i samma sits, men jag inser i alla fall en sak:
Man måste vara självplågare och beredd att landa på ruinens brant om man ska starta företag i Sverige.
Alternativt skrupelfri och utan samvete.
« Senast ändrad: sön 23 aug 2009 03:02:01 av Wanja »

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Krisbudget, men småföretagarna då?
« Svar #1 skrivet: sön 23 aug 2009 09:43:14 »
Med tanke på hur konkursstatistiken sett ut senaste året och att man talar om att det är en ökande frekvens så kan jag inte annat än förvånas över att man inte har gjort några satsningar för att underlätta för småföretagare. (Framförallt från den för närvarande sittande regeringen).

Just kassasystemet blir nog en knäckfråga för många, och kanske också vägen över stupet. Jag tror dock inte att det endast behöver lättnader första verksamhetsåret, utan snarare under de första åren, eller tills man nått en bärighet. Det tar ju några år att bygga upp ett företag, speciellt om man inte börjar på stora lån.

Något man borde se över mer, är "fritidsförsäljningen" som sker i ganska stor omfattning, vilket innebär att man inte alls spelar i samma liga.
Om vi räknar på det, vad blir det kvar av en föräljning för en företagare på en hundralapp?
Inköp, transport och förvaring, Moms, och ev försäljningsavgifter, kanske övriga kostnader som emballage eller dyl. Vid ett eventuellt överskott skatt och sociala avgifter.  Summa kardemumma, vad blir kvar? Att i det läget även ha en omfattande fritidsförsäljning utan kontroll, gynnar inte någon, varken handlare eller staten.
Ex tradera; där sker en omfattande försäljning av personer som tror att de kommer att betraktas som hobbysäljare vid en granskning, fast att man kanske avvyttrar restlager som man köpt in för försäljning, och man håller krampaktigt i myter om att man kan sälja fritt upp till 50 000:- årligen, ex; men informationen om att en dylik försäljning skall momsas från första kronan, den når inte fram, ex. Sådant skapar också ett försvårande klimat för den som gör rätt för sig.

Livet hade nog fan varit lättare om man saknat de där skruplerna.
 

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Krisbudget, men småföretagarna då?
« Svar #2 skrivet: mån 24 aug 2009 20:30:29 »
Som frivilligt arbetslös måste jag säga att regeringen borde satsa mer på att ge folk möjlighet att slippa jobba. Jag har nu för andra gången lämnat ett arbete på grund av uttråkning och tristess. Då jag inte är tvungen att arbeta på grund av ekonomiska skäl så är det ju bara för mig att skita i det hela. Någon arbetsgivare som sysselsätter mig känner jag inget behov av. Jag har fullt upp med att sortera och städa upp bland alla 100.000-tals av prylar som jag äger. Dessutom ger det mig möjlighet att på heltid ägna mig åt det jag tycker är roligast nämligen shopping. Varför kan inte fler få den har chansen.

Jag säger bara ”arbetslinjen”, vilket skit. De meningsfulla jobb som finns är räknade på ena fotens tår. Nej gör en ordentlig satsning så att fler får chansen att slippa jobba, det är mitt förslag. Får jag inte åka upp i rymden som Fugelsang så får det vara. Jag kan tänka mig att vara statsminister också men sen är det nog slut. Fast skulle man erbjuda mig att ta Bildts plats så skulle jag nog tacka ja till det också, man är ju patriot. Att befria Sverige från Bildt som utrikesminister skulle nog ge en majestätets förtjänstmedalj av 17:de storleken med blått band. 

Kanon

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 395
    • Visa profil
SV: Krisbudget, men småföretagarna då?
« Svar #3 skrivet: mån 24 aug 2009 21:57:56 »
Denna nya kassa app. är inte nödvändig såvida men inte har en omsättning över 170000/år, summan är något diffus eftersom den endast har kommit till mig genom munväder.
 Så luten eder bakåt och njut utan nu kassa...
 Det kommer att innebära att man i slutet av året får grejor nästan gratis om man har tur, naturligtvis inte "retro" eftersom dom är så fina.

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
SV: Krisbudget, men småföretagarna då?
« Svar #4 skrivet: mån 24 aug 2009 22:22:06 »
Kanon, det stämmer att man får ha en årlig försäljning på 4 prisbasbelopp, 1 prisbasbelopp ligger på 42800 kr. 171200 kommer man upp i rätt snabbt om man har butik.

Kanon

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 395
    • Visa profil
SV: Krisbudget, men småföretagarna då?
« Svar #5 skrivet: tis 25 aug 2009 09:19:00 »
Då är det väl till att dela kakan på fler. Är man två i var sin firma så.

 Räknas dessa basbelopp på omsättningen och är omsättningen alla kulor som rör på sig?

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
SV: Krisbudget, men småföretagarna då?
« Svar #6 skrivet: tis 25 aug 2009 14:06:24 »
Så som jag förstått det så räknas alla pengar du får in som betalning... Det som går ner i kassan inkl det som köps på kort (kommer även krävas att kassa och kortterminal är sammankopplade, så det är möjligt att man får byta kortmaskin oxå).
Vet inte om det hjälper så mycket att dela på det, det är butikens försäljningssumma man går på och inte den enskildes...

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Krisbudget, men småföretagarna då?
« Svar #7 skrivet: tis 25 aug 2009 14:20:24 »
Kassaapparat, är det en av dessa förenklingar som Maud Olofsson lovade i samband med valet. Har det blivit enklare med en kassaapparat? Annars så såg jag att deklarationsblanketten som lämnades i år även den blivit enklare fast i stället ynglat av sig och blivit fler. Tidigare var det en blankett med 4 sidor, nu har det blivit mycket enklare genom att det har blivit fyra blanketter varav de flesta bara har en sida, åhh så enkelt, vilket lyft. Nästa år skall ni se att hon även halverar storleken och skickar ut 8 blanketter, eller kanske till och med 16 stycken, då blir det ändå enklare.

Har även hört att det skall bli straffbart att inte kunna visa upp kvitto när man lämnar en affär efter inköp. Idén har Maud fått från Italien där kvittotvång har funnits ett antal år. Då kan dessa i utanförskap levande individer som jag söka jobb som finanspolis, hi, hi och utföra dessa kvittokontroller. Då blir livet ändå enklare.

Knack, knack, det är finanspolisen, har du några kvitton att visa upp? Då kan man göra nedslag hemma hos någon Honk på kvällskvisten för kvittokontroll. Undrar om inte det här är ett jobb för mig i alla fall.

Wanja kan jag tipsa om att gör som Maud gjorde med deklarationsblanketten. Dela upp butiken i ett helt litet gäng med butiker. Sen kan butikerna köpa och sälja till varandra och lämna koncernbidrag och liknande. Gör det så enkelt att inte skattemyndigheten har en susning att följa med i alla turer. Förenkling Wanja, förenkling det är vår ledstjärna. Visserligen får du ha flera kassasystem men vad gör det när det i stället blir så mycket enklare.

Kanon

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 395
    • Visa profil
SV: Krisbudget, men småföretagarna då?
« Svar #8 skrivet: tis 25 aug 2009 19:24:32 »
 Det bästa är väl att endast fakturera, eventuell kund får anteckna sig och faktureras varje månda och tusen tar den om inte köper för det stipulerade beloppet, straffavgift på direkten och den skulle inte vara nådig.

Kanon

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 395
    • Visa profil
SV: Krisbudget, men småföretagarna då?
« Svar #9 skrivet: tis 25 aug 2009 21:47:08 »
 Varför inte ha någon mästare som dragplåster i butiken.

Sidney Bechet - Petite Fleur ( the Olympia Concert Paris, December 8, 1954)

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Krisbudget, men småföretagarna då?
« Svar #10 skrivet: ons 26 aug 2009 13:19:14 »
Det där är väl ingen mästare Kanon. Det här det är en mästare.

http://www.weblo.com/celebrity/Model/Dita_Von_Teese/413279/

Funderar för övrigt på att bli en sk burleskartist. Jag har ju faktiskt lite vana. Har varit paraplyflicka på speedway en gång och levande målarduk 3 gånger.

Ena av gångerna var det riktigt lajbans. Det var när jag medverkade på invigningen av en väninnas galleri. Då satt jag naken i fönstret och besökarna fick måla på mig, skitkul. Det var så mycket folk som ville in i galleriet och visa sina talanger och man fick börja med kölappar bara för att komma in på galleriet.

Sen var det någon torris som polisanmälde konstverket, det vill säga mig, men det blev inget av det för polisen tyckte det hela var rätt oskyldigt vilket det också var.

Kan det vara nåt Wanja?