Allmänt > Fria diskussioner
Internetfrågan
kas:
Installerat nytt modem idag, Mbitsen varierar 0- 20. kommer och går som en sinusvåg. Supportstöd tror kanske fel på nätverkskort? Datorn säger inget fel! Jag börjar tro på "crypt"! Nu Ada har Du chansen att visa framfötterna, har Du något tips? Om Du vill kan Du lämna det i meddelande, ??? kas
ada:
Jag lyfte ut den här frågan ur den andra tråden:
Jag rekommenderar att man laddar ner och kör TPtest (5.02) från http://www.tptest.se/ så ser man om man får det man betalar för
Har man flera datorer uppkopplade kan man räkna med att bandbredden sjunker, delar sig lika på antalet datorer, jag kollar min bandbredd när sonen inte har LAN hemma :)
En kompis som har en halvskum internetleverantör (enligt mej) hade glädje av detta, kunde peka på att det inte alls blev som det han betalade för.
Jag har hört att det också hänger på det fysiska avståndet till telestationen, man kan bara inte hålla uppe den högsta hastigheten över ett längre avstånd
Sen frågar Kas i medd om det ställer högre krav på själva datorn att ha 24 mbit t ex, jag tror väl bromsklossen brukar vara bandbredden ändå så jag tror inte man behöver tänka så mycket på datorns frekvens, själv har jag skippat comhems egen startsida, utan har google som startsida istället då comhemsidan bromsar t o m i 8 mbit http://www.comhem.se/portal/comhem/ettan
En annan kompis som hade uppringt abonnemang, nämnde vad idiotiskt det var att deras leverantör hade en fulllkomligt idiotisk animation (de också) just på sidan "vill du uppgradera ditt uppringda abonnemang till bredband?" dom kom ju inte fram för att beställa bredband hur de än försökte!
kas:
Jaa, Tp-testet har visat allt mellan 0- 17Mbit, tänk Dig ett kugghjul som saknar e kugge och snurrar ett varv på två minuter, när den kommer till den saknade kuggen öppnas fönstret till kontakt, men då
gäller det att vara blixtsnabb att skriva och få iväg ett medd.
Nu har det gått 1.5 tim. så jag får väl se om det håller i sig, man tror ju i första hand att det har inträffat något i PCn.
Ska köra Tp-test senare när det är "högtrafik", så får jag se om kapaciteten ligger uppåt 20Mbit, det kan man acceptera...i övrigt har Du rätt Ada...
Blir brydd över IT-företagen som inte vet vad dom själva sysslar med, (MÖRKAR)...
brodertuck:
Står det någonstans vad som skall levereras som minimum?
Hos Telia står det ju bara typ UPP till 8Mb, någon nedre gräns anges inte vad jag sett.
En annan fråga som kanske inte hör hit.
Säg så här, jag har två datorer som jag vill koppla upp mot internet.
Det rätta är att använda en router och dela anslutningen, men om jag i stället kopplar in varje dator med ett eget modem skulle det funka, skulle jag i så fall få 2x2Mb i stället för 2x1?
ada:
Det var ju en kul idé, jag har själv det gamla modemet kvar, det som inte har uttag för telefoni, och tre hål i väggen på två ställen i bostaden, men det bör bli en sk IP-konflikt då, det är därför man har en router som fördelar trafiken ut och in "genom" samma IP
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
Gå till fullversion