Författare Ämne: Nisses 50-talskök  (läst 9675 gånger)

Nisse

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 213
    • Visa profil
Nisses 50-talskök
« skrivet: tor 21 jan 2010 12:23:47 »
Kalle Kanin är betydligt skickligare än mig på datorer...
Vår säng är på bild nr 4 fr. vänster ( Deconet bilden) Förbaskat tjusig om jag får säga det själv. Brukar gå att fynda till hyfsade priser i Danmark.
Gillar ditt kök, Nisse! Är det Ballingslöv månne?

Hej Semlan!

Givetvis ett stort tack till dej åxå för fin input i ämnet... vi behöver all hjälp vi kan få  :D och är värd guld för novisa 50/60-tals älskare som oss.  :)

Wow... Din/er säng är ju kanonfin!!! Så mycket enklare när den är "dubbel" än att modifiera ett par enkelmodeller (vilket i sej är tråkigt att modifiera när ngn kanske vill ha 2st enkla istället)!

Vi har en väl fungerande opersonlig modern modell sålänge men när tf visar sej ska vi "uppgradera" till en äldre (haha, måste låta knasigt för en "ej invigd") modell när den uppenbarar sej inför oss.

Hmmm, under hela renoveringsarbetet så fann jag inget spår av härkomst utav köksinredningen, men original är den sedan 1954... det är säkert. Vi målade resterande väggar av köket igen med färgen vi fann underst bakom fläkt osv... tyvärr var originalfläkten (modell "Matoz") helt kass och slängdes 2006 (mycket ledsen över det idag) men så är det.

Nya bänkskivor "perstorps" med mönster S Bernadotte "Virrvarr" måttbeställdes å lades in (dock i antracit istället för traditionell grå variant).

Vore skoj givetvis att lista ut vartifrån dess ursprung är men hur? Redalådor (modell Lyx i plast) hänger under som synes på Avatarbild. Tittar man i taket syns att ngt "skåp" tagits bort/flyttats där nu kyl/frys står... men ritningarna på huset motsvarar givetvis inte dagens planlösning... den kanske t.o.m. ändrades under själva byggnationen (känns sådant när allt är/känns helt orört i hela huset sedan dess, bara 2 ägare innan oss).

Nu tapetseras iaf väggar med början vardagsrum och slipning fiskbensmönstrad parkett från tiden  :)


Ps. Har en badrumsvåg a´la 50 (svenskt märke) som jag fått ifrån jobbets lager (inga bara fossingar som stått på den, bara fraktvägning av kartonger) utan rost eller nåt... nån intresserad!?
« Senast ändrad: ons 26 maj 2010 14:26:09 av Nisse »

semlan

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 319
    • Visa profil
Nisses 50-talskök
« Svar #1 skrivet: tor 21 jan 2010 14:05:07 »
Hallå Nisse!
Glad att kunna hjälpa till! Förstår inte riktigt somligas otrevliga svar på vissa forum...
Hur som helst, är ganska säker på att ditt kök är från Ballingslöv. men det vore bra med lite bilder!

Nisse

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 213
    • Visa profil
Nisses 50-talskök
« Svar #2 skrivet: fre 22 jan 2010 10:20:20 »
Hallå Nisse!
Glad att kunna hjälpa till! Förstår inte riktigt somligas otrevliga svar på vissa forum...
Hur som helst, är ganska säker på att ditt kök är från Ballingslöv. men det vore bra med lite bilder!

Hallå Semlan!

Bidrar man med det lilla man har/kan så hjälper det väl alltid någon, och sånt är skoj. Jag är ödmjuk inför kunskapen  :) ...men det är tråkigt att höra om de vilsna själar som jagas av demoner som mammon, avundsjuka och missunnsamhet. Viktigast är att inte dras med ned i denna soppa för därur kommer oftast inget gott.

Semlan, jag tycker det skulle vara roligt att få vårt kök "definierat" om så är möjligt då jag själv inte hunnit forska djupare i kökskunskap (tillverkare osv dvs *ler* för mat lagar jag ypperlig *skrattar*) a´la 1950 tal.

Jag kan ta några bilder (på vad?) i detalj för att du ska kunna utröna dess ursprung? Har du dokumentation rörande kök från tiden tex Ballingslöv eller kanske du har egen erfarenhet i branschen?

Sägas kan såhär innan ditt svar att luckorna har en inre stomme av furu med tjock fanér både utv. som inv. (ca3-4mm tjock) men ej "fanérad" runtom (alla slipade och omlackade i källaren, stommarna målade inv/utv). T.o.m. diskhon är original  :D

På draglådorna sitter handtag gjorda i 2 delar (inre "bygelbit" i järn där skruvarna fästes samt en "dekorativ" tunnare yttre del i ytbehandlad mässing)... av dessa är några slitna vilka jag söker "nya" att ersätta dessa med. Jag misstänker dom blir ytterst svåra att finna men det ska jag göra  ;) annars får jag lämna in dom på ett ytbehandlingsföretag som YTO i Hillerstorp eller nåt för "renovering". De "låsbara" luckorna/dörrar har samma handtag fast med en låsmek givetvis och "knappen" igenom den yttre plåten längsgående på utsidan handtaget.



Jag kan ta närbilder på dessa under helgen och lägga ut här (och på andra detaljer du önskar för din bedömmning, samt några helhetsbilder!?)

Jag passar på att önska dej och alla andra Retrofans här en riktigt God Helg...

Ps. Fondvägg och en av resterande 3 klar i v-rum igår... jäklar vad häftigt att äntligen få upp stilinspirerade mönster/tapeter  :P :D :D Lyckliga jag efter 3 år med herrgårdsgula målade väggar i ALLA rum (förra ägarens val att döda husets historia snabbt).
« Senast ändrad: tis 26 jan 2010 10:37:03 av Nisse »

semlan

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 319
    • Visa profil
Nisses 50-talskök
« Svar #3 skrivet: fre 22 jan 2010 11:08:48 »
Hallå igen!
Nix, jag är inte själv i köksbranschen, men vi har ett Ballingslövskök från 60 talet med just teak dörrar/ luckor.
Köpt för det facila priset av 3000kr på Blocket. Denna modell började tillverkas redan på 50 talet.
Om du har tid och lust, ta gärna lite bilder på inredningen i skåpen, lådstommar och en bild på handtagen.
Jag är ganska övertygad om att du kan hitta begagnade dito på återvinningsmarknaden. Här i Skåne finns en uppsjö av byggåtervinningar där man kan hitta reservdelar.
En sak kan man iallafall konstatera: otrolig kvalite!! Jämför man vårt "nya" kök med det räliga HTH köket från 90 talet som vi slängde ut är det som natt och dag. Kvalite lönar sig!
Trevlig helg!

Nisse

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 213
    • Visa profil
Nisses 50-talskök
« Svar #4 skrivet: mån 25 jan 2010 08:36:12 »
Hallå Semlan!

Bilder enl ök. Hoppas att det går att se ngt på dom också... Max 50kb per st är inte mycket  :-\

För övrigt har vi samma rejäla känsla och konstruktion i alla garderobsdörrarna  :)

Klämmer in några ytterligare bilder efter denna postning...



Nisse

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 213
    • Visa profil
Nisses 50-talskök
« Svar #5 skrivet: mån 25 jan 2010 08:38:24 »
Några till...

Nisse

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 213
    • Visa profil
Nisses 50-talskök
« Svar #6 skrivet: mån 25 jan 2010 08:42:13 »
Ã… några till  :)


"IMG_0342red.jpg" är sovrumsgarderoberna... och på "IMG_0341red.jpg" är underskåpet längst till vänster ett "tillbygge" helt klart och har byggts på senare/efter original köket byggts.

Nisse

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 213
    • Visa profil
Nisses 50-talskök
« Svar #7 skrivet: mån 25 jan 2010 08:50:11 »
 :)

semlan

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 319
    • Visa profil
Nisses 50-talskök
« Svar #8 skrivet: mån 25 jan 2010 14:17:21 »
 TJUSIGT!! Verkligen ett fint kök!! Bara att gratulera att inte tidigare ägare lyckats massakrera köket!!
Ballingslövs vara eller icke vara... Tja, stommen och luckor påminner om vårt, men för att vara helt säker hade jag mailat bilderna till Ballingslöv och hört mig för. Ett annat alternativ är att ta loss ett skåp och och kolla på baksidan, där de brukar vara ettikett märkta- lite långsökt kanske!! ::)
Hur som helst, tusen tack för att du ville visa bilderna och ett ännu större tack för att ni ska behålla det!!!!!! ;D
Är det mycket att renovera i huset?

Nisse

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 213
    • Visa profil
Nisses 50-talskök
« Svar #9 skrivet: mån 25 jan 2010 15:41:22 »
Hallå semlan!

Tack och bock, mycke arbete vare att få till det såpass som du nu sett... men värt vareviga sekund av pill pyssel å knåp. Vi älskar det väldigt mycket tillsammans med resten utav huset givetvis  ;)

Vi får se vad tiden lider om jag kontaktar Ballingslöv... kanske någon här på forumet ser denna tråd nån gång och kan verifiera. Handtagen skulle jag vilja få tag i några stycken iaf...

Varenda liten detalj är isärtagna (lås, handtag, luckor... i alla andra rum utöver köket också) kokat lös/bort färgrester och lack från alla beslag, skruvar osv... polerat allt med autosol (t.o.m. original ringklockor ovan entrédörrarna, fönstervred, fönsterhaspar och hatthyllorna också *skrattar*). Alla dörrar och luckor är sedan renskrapade ifrån gammal lack... slipade och återlackat med minst 5 nya lager.

God damn jag måste verka knasig för den oinvigde.  ::)

Vi är 3 ägare totalt som sagt, å den förra gjorde inget annat än målade över alla väggar gula, lade nytt taktegel och renoverade ovanvåningen helt klar (med ny isolering)... annars är huset i originalskick så allt ska gås över. 22 av 25 fönster är helrenoverade (renskrapade och ommålade, justerade och tätade (yttre fogtätning samt list)

Allt och inget kvar att fixa till  ;D "Kurerad" Pedant som jag kan pyssla tills ålderdomen sätter stopp  ;) Får se om det blir visat på Bodagarna nångång framöver när det är presentabelt  :D


Hur går det för dej, vad har du på G? Lycka till iaf med vad det än må vara!

semlan

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 319
    • Visa profil
Nisses 50-talskök
« Svar #10 skrivet: tis 26 jan 2010 09:48:54 »
Hallå Nisse!
Verkligen kul att just ni köpte huset och räddade det undan en förvandling till en 2000 tals villa...  ;D
Man har ju sett skräck exempel på gamla vackra hus där ägarna slängt ut alla tidstypiska detaljer. Givetvis måste man ha ett fungerande boende, men om man nu vill ha en "modern" villa-varför inte köpa en!
För vår del har vi har vi renoverat i stort sett konstant i drygt 5 års tid, just nu är det badrummet som är på G.
Vi har tagit en bit av gamla torkvinden till detta, så det är ett "bygge" från grunden. Börjar likna något, men har kommit av sig eftersom vi inte lyckats hitta passande kranar till det på loppis inhandlade handfatet. Funderar på att när vädret blir lite bättre åka till en återvinning som ligger i hamnen i Malmö. Kommer inte ihåg vad stället heter, men har för mig att det drivs i kommunalregi. De brukar ha en stor sortering av badrumsinredning till bra priser.
Sen blir det fönsterrenovering till sommaren-inte min favorit sysselsättning precis... Men nu har vi "bara" glasverandan kvar.
Insåg nog inte riktigt vidden av renoveringsbehovet när vi var och tittade på skolan första gången...

kallekanin

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 126
    • Visa profil
Nisses 50-talskök
« Svar #11 skrivet: tis 26 jan 2010 09:58:58 »
Malmö återbyggdepå heter det stället i hamnen.
Finns massor med gamla kranar, handfat osv.
Lite dyrt tyvärr. De flesta av de saker de säljer är sånt man ofta kan få gratis. Men väl värt ett besök.

Nisse

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 213
    • Visa profil
SV: Nisses 50-talskök
« Svar #12 skrivet: mån 1 feb 2010 07:48:41 »
Hallå Nisse!
Verkligen kul att just ni köpte huset och räddade det undan en förvandling till en 2000 tals villa...  ;D
Man har ju sett skräck exempel på gamla vackra hus där ägarna slängt ut alla tidstypiska detaljer. Givetvis måste man ha ett fungerande boende, men om man nu vill ha en "modern" villa-varför inte köpa en!
För vår del har vi har vi renoverat i stort sett konstant i drygt 5 års tid, just nu är det badrummet som är på G.
Vi har tagit en bit av gamla torkvinden till detta, så det är ett "bygge" från grunden. Börjar likna något, men har kommit av sig eftersom vi inte lyckats hitta passande kranar till det på loppis inhandlade handfatet. Funderar på att när vädret blir lite bättre åka till en återvinning som ligger i hamnen i Malmö. Kommer inte ihåg vad stället heter, men har för mig att det drivs i kommunalregi. De brukar ha en stor sortering av badrumsinredning till bra priser.
Sen blir det fönsterrenovering till sommaren-inte min favorit sysselsättning precis... Men nu har vi "bara" glasverandan kvar.
Insåg nog inte riktigt vidden av renoveringsbehovet när vi var och tittade på skolan första gången...


Hej

Nu har du fått internbrev med våra kontaktupgifter.
« Senast ändrad: fre 6 aug 2010 14:54:11 av Nisse »

Nisse

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 213
    • Visa profil
SV: Nisses 50-talskök
« Svar #13 skrivet: ons 3 feb 2010 15:38:00 »
Semlan!

Nån som har mycket pryttlar är "skattgömman" i Bjärnum. Dit far vi med jämna mellanrum och botaniserar, kanske det där kan finnas ngt användbart till ert badrum.
« Senast ändrad: fre 6 aug 2010 14:55:18 av Nisse »

Helenagbg

  • Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 51
    • Visa profil
    • Porslinochnostalgibloggen
SV: Nisses 50-talskök
« Svar #14 skrivet: tor 4 feb 2010 09:10:16 »
Hallå semlan!

Tack och bock, mycke arbete vare att få till det såpass som du nu sett... men värt vareviga sekund av pill pyssel å knåp. Vi älskar det väldigt mycket tillsammans med resten utav huset givetvis  ;)

Vi får se vad tiden lider om jag kontaktar Ballingslöv... kanske någon här på forumet ser denna tråd nån gång och kan verifiera. Handtagen skulle jag vilja få tag i några stycken iaf...

Varenda liten detalj är isärtagna (lås, handtag, luckor... i alla andra rum utöver köket också) kokat lös/bort färgrester och lack från alla beslag, skruvar osv... polerat allt med autosol (t.o.m. original ringklockor ovan entrédörrarna, fönstervred, fönsterhaspar och hatthyllorna också *skrattar*). Alla dörrar och luckor är sedan renskrapade ifrån gammal lack... slipade och återlackat med minst 5 nya lager.

God damn jag måste verka knasig för den oinvigde.  ::)

Vi är 3 ägare totalt som sagt, å den förra gjorde inget annat än målade över alla väggar gula, lade nytt taktegel och renoverade ovanvåningen helt klar (med ny isolering)... annars är huset i originalskick så allt ska gås över. 22 av 25 fönster är helrenoverade (renskrapade och ommålade, justerade och tätade (yttre fogtätning samt list)

Allt och inget kvar att fixa till  ;D "Kurerad" Pedant som jag kan pyssla tills ålderdomen sätter stopp  ;) Får se om det blir visat på Bodagarna nångång framöver när det är presentabelt  :D


Hur går det för dej, vad har du på G? Lycka till iaf med vad det än må vara!

Knasigt är det inte. Det kallas för passion, min vän.... :)