Författare Ämne: Sebast och IKEA  (läst 3260 gånger)

ottog

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
Sebast och IKEA
« skrivet: mån 22 feb 2010 22:23:44 »
Hej!
Jag har 4 stolar som jag är ganska säker på att IKEA har tillverkat och 4 stolar som är Väldigt lika.
Men det är detaljer som skiljer bland annat så sitter det en pinne mellan fram och bakbenen på dom som borde vara IKEA. Det är även skillnad på kvalitén på stolarna.

Bifogar bilder på stolarna och IKEA katalogen

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
SV: Sebast och IKEA
« Svar #1 skrivet: mån 22 feb 2010 22:41:44 »
Jag har själv haft dem med stämpel från Farstrups Möbelfabrik, här finns en tidigare tråd om dessa stolar: http://www.retroforum.se/index.php/topic,2749.0.html

Nisse

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 213
    • Visa profil
SV: Sebast och IKEA
« Svar #2 skrivet: tis 23 feb 2010 10:56:23 »
Dessa modeller har vi sett en del utav i vårt sökande efter möbler. Näst intill oskiljbara  :) i sina utföranden med lika fina för det. Känslan i dom kan jag nog tro att det skiljer sej en del på givetvis från Ikea till andra, precis som dagens möbler.

Själva köpte vi en "grupp" med sideboard som känns lite "Ikea light kvalitét" också men dom är fina nog för oss... dom har lite stil som dina med ryggbitarna (3+3 urfräsningar i varje formpressad laminat/fanerade bitar). Inköpta 1954 enligt kvitto. Vet ej tillverkare eller annat ännu på våra.  :'(

FDS

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 17
  • 50- 60-talsaffär i småländska Alvesta.
    • Visa profil
    • Hemsida
SV: Sebast och IKEA
« Svar #3 skrivet: tis 23 feb 2010 23:17:11 »

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Sebast och IKEA
« Svar #4 skrivet: ons 24 feb 2010 06:49:55 »
Sedan har vi stt Tallens stolar som skiljer sig en aning mer men nog känns ännu mer gedigna i formen.