Allmänt > Fria diskussioner
Shabby chic och annan off topic i tegeltråden
nilit55:
Lite om shabby chic, bitvis lite extremt, bitvis häftigt:
http://www.skonahem.com/inredning/trender/raa-rum/
prydnomannen:
Mmmm, jag tycker inte alls om utrycket shabby chic, eller snarare hur det används, det missbrukas i väldigt hög grad när det används till att försöka sälja skräp, det har redan gått inflation i det.
Jag tycker att gränsen mellan något som är just som uttrycket antyder och saker och ting som bara är trasigt och okvalitativt verkar lite för svår att skilja på för de flesta som bara älskar att sätta etiketten på sina saker som är till salu, för det är oftast då det inte känns som ett sunt utryck.
Kanske är det så att det fungerar bättre som beskrivande när det gäller en helhet eller stämmning och inte för fristående objekt.
Vad tycker ni?
/PM
nilit55:
--- Citat från: prydnomannen skrivet tor 11 mar 2010 09:37:29 ---Mmmm, jag tycker inte alls om utrycket shabby chic, eller snarare hur det används, det missbrukas i väldigt hög grad när det används till att försöka sälja skräp, det har redan gått inflation i det.
Jag tycker att gränsen mellan något som är just som uttrycket antyder och saker och ting som bara är trasigt och okvalitativt verkar lite för svår att skilja på för de flesta som bara älskar att sätta etiketten på sina saker som är till salu, för det är oftast då det inte känns som ett sunt utryck.
Kanske är det så att det fungerar bättre som beskrivande när det gäller en helhet eller stämmning och inte för fristående objekt.
Vad tycker ni?
/PM
--- Slut citat ---
Jag tänkte på det sen jag skrivit igår att jag missade nån smiley, för det var delvis, särskilt angående teglet, skämtsamt skrivet. Och jag ser att jag jag pratar mot mig själv också. Jag är rätt virrig, så jag tror säkert vi i själva verket är överens. Men vissa "råa" miljöer är jag av någon anledning väldigt tilltalad av. Dock blev det fel av mig, angående den fina spisen i en för övrigt fräsch miljö.
Suck, jag surrar ojämnt som vanligt; det hade räckt att säga "Din sista mening uttrycker det väldigt bra!" ;)
För övrigt är jag väldigt förtjust i tegel; skulle gärna ha en hel tegelvägg någonstans!
kikarbara:
--- Citat från: prydnomannen skrivet tor 11 mar 2010 09:37:29 ---Mmmm, jag tycker inte alls om utrycket shabby chic, eller snarare hur det används, det missbrukas i väldigt hög grad när det används till att försöka sälja skräp, det har redan gått inflation i det.
Vad tycker ni?
/PM
--- Slut citat ---
Då skall jag vara motvalls kärring, då jag gillar att man gör "trender" av återbruk, oavsett hur man gör det. Vill man skapa en typ av interiörer, som går i olika stilar är det ganska praktiskt med egen terminologi och trendrubriknamn, så att man kan hitta "rätt" stilar och typer.
Jag har svårare för viss typ av snobbism, som råder ex inom litteratur och även vissa intresseområden som egentligen gör gällande att det skall vara "finkultur" för att det skall räknas. När det gäller begagnade möbler och annat, så återbruk och secondhand är det alltihop, vare sig det har ett designnamn, eller är köpt på loppis eller man blaskat på vitfärg på och skavt av hörnen. Interiörhistorien har så många stilar, och det har skett produktion under många decennier, och till och med århundranden av varor som är fullt funktionella än idag, så varför skall man skrpinga till jysk och köpa massproducerad byggsatsvaror? Sett ur miljöhänsyn är det ena inte finare än det andra, och allt är begagnad vara, att vi kallar våra stilarter för olika saker är bara praktiskt.
Jag hoppas på fler trender och särskiljningaar av stilar, vad vi än kallar dem.
prydnomannen:
Kikarbara, kanske var det fel att skriva att jag inte tycker om utrycket shabby chic alls, men jag poängterar att jag mest vänder mig mot hur det missbrukas som utryck.
Jag har inget problem med återbruk eller second hand, tvärtom, det är det bästa jag vet, det är resursslöseri att bara köpa nytt så fort det gamla nya har gått sönder alldeles för tidigt.
Jag vänder mig endast mot feletiketteringen kring uttryck som absolut inte gäller bara just detta uttryck.
Det finns säljare på tradera som använder utrycket shabby chic för att slippa beskriva föremålet på ett korrekt sätt och sedan kunna hävda att det är dennes alibi när köparen inte riktigt känner sig nöjd.
Och nilit55, inte surrar du i onödan, i ett forum ska man få surra, ge utryck för sina tankebanor..
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
Gå till fullversion