Allmänt > Fria diskussioner

Shabby chic och annan off topic i tegeltråden

<< < (2/5) > >>

prydnomannen:
Förresten det här ang. finkultur så tror jag att den typen av uttalande som du nämner Kikarbara endast handlar om olika människors sätt att se på och bedöma vad som för dem har tillräcklig kvalite, högst subjektivt m.a.o.

Ganska bizarrt att lägga sig i sådant som man inte egentligen är intresserad av men förmodligen stör sig en del finkulturella på utrymmet andra intressesfärer kapar åt sig, kanske är det högst mänskligt att känna konkurrans...

Själv stör jag mig på att jag blir störd av t.e.x allt som har med melodifestival att göra, jag är fullständigt ointresserad av det hela men det tränger sig på i mitt liv genom media o.s.v, numera snart hela året runt....

kikarbara:

--- Citat från: prydnomannen skrivet tor 11 mar 2010 19:01:42 ---Kikarbara, kanske var det fel att skriva att jag inte tycker om utrycket shabby chic alls, men jag poängterar att jag mest vänder mig mot hur det missbrukas som utryck.

Jag har inget problem med återbruk eller second hand, tvärtom, det är det bästa jag vet, det är resursslöseri att bara köpa nytt så fort det gamla nya har gått sönder alldeles för tidigt.

Jag vänder mig endast mot feletiketteringen kring uttryck som absolut inte gäller bara just detta uttryck.

Det finns säljare på tradera som använder utrycket shabby chic för att slippa beskriva föremålet på ett korrekt sätt och sedan kunna hävda att det är dennes alibi när köparen inte riktigt känner sig nöjd.

Och nilit55, inte surrar du i onödan, i ett forum ska man få surra, ge utryck för sina tankebanor..

--- Slut citat ---

=)! Nej jag tycker inte att det var fel, snarare tvärtom intressant.
Shabby är ingen exakt vetenskap och det finns ingen exakt avgränsning eller något mått för vad som är shabby eller ej.  Likaås gäller ex Retro, (som kan vara nyproducerade i gamla stilar, för en del är det 50-tal, för andra 60/70-tal och hu, hör och häpna även för en del 80-90-tal (vilket får mig att rysa och fnysa över missbruk av begrepp) men faktum är, att retro kan vara det ena för den andra och något annat för en annan, liksom shabby. Vad är vad, det finns inga exakta värdemätningar?

nilit55:

--- Citat från: Nisse skrivet fre 12 mar 2010 14:06:15 ---
Prydno o Nilit ni är för goa  :) chabbar chict tycker jag  :D
/..../
Ha det gott ni alla goa retrofans. Krama varandra i trafiken  ;)

--- Slut citat ---

Tack, så sött och fiffigt sagt!  :)

Och... Men... det finns väl bättre ställen att kramas på än i trafiken?! :D

kikarbara:

--- Citat från: nilit55 skrivet fre 12 mar 2010 14:37:57 ---Men... det finns väl bättre ställen att kramas på än i trafiken?! :D

--- Slut citat ---
Det blir ju inte lika mycket sport då?  :D

nilit55:

--- Citat från: kikarbara skrivet fre 12 mar 2010 17:40:57 ---Det blir ju inte lika mycket sport då?  :D

--- Slut citat ---

Nä, ligger man åt det sportiga hållet kan man väl hålla på där... 
Därmed sagt att det gör inte jag!  ;)

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion