Författare Ämne: Ovanlig Kosmos-tekanna?  (läst 4274 gånger)

thisismycat

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Stolfantast
    • Visa profil
    • Längre in i skogen
Ovanlig Kosmos-tekanna?
« skrivet: tis 27 apr 2010 17:23:38 »
Var förbi den lokala loppisen idag de hade massor av fin keramik inne. Tyvärr kunde det inte vara vid ett sämre tillfälle, då jag egentligen inte hade råd med någonting. Men jag kom iallafall därifrån med denna tekannan. Visste inget om Kosmos-servisen innan, men nu har jag läst lite och när jag försöker att hitta vad tekannan gått för på Tradera så hittar jag bara den varianten som visas på nummer tre. Jag hittar inte min, betydligt stilrenare (och snyggare) variant! Tänkte mest visa upp den, jag är hur som helst väldigt nöjd.
Slängde med lite fler retro-attribut på första bilden så ni vet att man håller stilen...


semlan

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 319
    • Visa profil
SV: Ovanlig Kosmos-tekanna?
« Svar #1 skrivet: ons 28 apr 2010 09:42:02 »
Här finns lite info om Berit Ternell:

http://www.skonahem.com/inredning/design/berit-ternell/1900_ternell.pdf

Om jag inte missminner mig, är Berits Kosmos servis gjord i två versioner. En med smala streck och en med breda.
Håller med att din tekanna är snyggare och lite ovanligare, även om de dyker upp på Tradera då och då.
Har dock ingen susning om priset.

thisismycat

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Stolfantast
    • Visa profil
    • Längre in i skogen
SV: Ovanlig Kosmos-tekanna?
« Svar #2 skrivet: ons 28 apr 2010 10:50:41 »
Ah, det förklarar saken. Fanns inga bland de avslutade auktionerna just nu - vad jag såg.
Tack för informationen!

thisismycat

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Stolfantast
    • Visa profil
    • Längre in i skogen
SV: Ovanlig Kosmos-tekanna?
« Svar #3 skrivet: ons 28 apr 2010 18:13:49 »
Och ja, värdet var egentligen inte så viktigt - det är en standardkoll jag gör för att se om jag betalat för mycket för något eller om det kan anses vara ett fynd. Sen är det ju svårt med värdet, något som är väldigt värdefullt för någon är inte det för mig.
Hur som helst är jag glad att jag slapp köpa en tekanna från IKEA som givetvis hade blivit dyrare, och att jag har en ursäkt att slippa jaga Colorado-kannan - som definitivt blivit dyrare...

semlan

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 319
    • Visa profil
SV: Ovanlig Kosmos-tekanna?
« Svar #4 skrivet: ons 28 apr 2010 22:22:53 »
Jag tror att din kanna är från första versionen. Priset bör väl ligga runt 300 kr, men det är bara en uppskattning.
Tyvärr tycks inte Berits Kosmos servis kommit i ropet.
Personligen tycker jag att den är ganska snygg.
Hur gick det med dina stolar förresten?

thisismycat

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Stolfantast
    • Visa profil
    • Längre in i skogen
SV: Ovanlig Kosmos-tekanna?
« Svar #5 skrivet: tor 29 apr 2010 10:00:09 »
Jag gav 70kr för den, hade tänkt pruta lite på den för det såg ut som den hade nagg, men jag orkade inte. När jag kom hem och diskade ur visade det sig bara vara lite färg.
Stolarna är ett stillastående projekt just nu. Jag har inte råd att lämna in dem till tapetsör och jag har inte tid eller ork att försöka ge mig på det själv. De bara står där och skriker på mig i ett hörn. Men någon gång...