Allmänt > Fria diskussioner

sälja som privatperson, skattefritt?

(1/3) > >>

Wanja:
Angående att köpa billigt och sälja dyrt som privatperson gäller det bara att inte Skatteverket får syn på det :) Ett antal genom åren som sålt på Tradera har ju råkat ut för rejäla skattesmällar. I övrigt så är det ju så att kunskap är makt, och så länge man köper en vara till utsatt pris och sedan säljer den dyrare pga de kunskaper man själv skaffat sig så är det väl upp till var och en.
En sak som förbryllar mig däremot, ZapZap, är hur du kan veta när fåtöljerna är omklädda och har fått ny resår?

thisismycat:
Jag har funderat på det. I Göteborg finns det en handfull säljare som postar nya annonser nya vecka, men säljer som privatpersoner. De skriver inte ut namn, men man ser på bilderna att de är tagna på samma ställe varje gång. Men jag jobbar ju inte på Skatteverket...

retro.:
Rätta mig om jag har fel, men får man inte sälja för 50.000kr/år som privatperson? Jag säljer gärna ett fynd som jag inte vill ha i mitt eget hem för att tjäna några hundralappar. På så sätt kan jag köpa nya saker och byta ut lite här och där osv. Skulle jag dessutom hitta ett riktigt fynd och tjäna många tusenlappar skulle jag inte heller må dåligt. Men det kanske bara är jag.....

thisismycat:
Sant, man får göra en vinst på 50.000 per år, men köper du saker i syfte att sälja det vidare och tjäna pengar på det ska du skatta från första kronan. Man får nog inte som privatperson sälja saker varaktigt heller (ex. säljare i Göteborg som sålt retro-grejer i tre år som privatperson). Så har jag förstått det, men jag kan ha fel.

Wanja:
Precis, du får sälja dina egna saker utan att skatta, men inte saker du uppenbart köpt in för att sälja.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion