Författare Ämne: Dagens loppisfynd  (läst 217374 gånger)

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
Dagens loppisfynd
« skrivet: lör 10 nov 2007 13:58:19 »
Jag var säker på att vi hade ett sånt här ämne, men hittade inte, då är det hög tid att starta det!

Idag hittade jag fyra glöggkoppar Gullaskruf Vineta 10 kr st och en stor soppskål i Arabia Arctica som är min stora servis om man säger så, för 110 kr, den säljs för 75€ på Arabias webbshop
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Dagens loppisfynd
« Svar #1 skrivet: lör 10 nov 2007 20:35:46 »
Salladsbestick i teak - snygga! - 20 kr.
Tre fugaskålar i mellanstorlek, en röd och två ofärgade - 125 kr ihop. I antikaffärer som har sådana hade man inte fått enbart den röda för den summan.

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Dagens loppisfynd
« Svar #2 skrivet: sön 11 nov 2007 19:53:23 »
Idag - kaffekopp med fat "grå ränder" av Kåge - 40 kr.
Ofta har ränderna blivit slitna men denna ser fin ut.

Köpte även den  taggiga skeden till salladsbestick gense Focus de luxe för 10 kr.
Den är endast 22 cm lång, den jag hade innan är 27 cm.

En bok blev det också - "Svensk Form", 270 sidor tjock, tryckt 1964. Betalade 50 kr jämnt.

Köpte även en miniatyr från Alingsås keramik, tre gamla vykort och någon sak till som jag inte kommer på nu. Totalt gjorde jag åt 175 kr.

Sedan såg jag en ganska dyr sak i en antikaffär som vore kalas att ha till inredningen. Vid nästa lön köper jag nog den om den finns kvar då.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Dagens loppisfynd
« Svar #3 skrivet: sön 11 nov 2007 21:36:29 »
vi ser fram emot att se din inredning en dag :) *blink, blink*
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Dagens loppisfynd
« Svar #4 skrivet: sön 11 nov 2007 22:36:44 »
vi ser fram emot att se din inredning en dag :) *blink, blink*

Det gör jag också! Det som jag har skaffat hittills är inte i någon ordning utan står var de får plats i röran. Vissa delar av röran skall jag sälja av så småningom - gamla samlingar som har svalnat...

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Dagens loppisfynd
« Svar #5 skrivet: lör 24 nov 2007 14:17:03 »
Nu ni ska ni få se det konstigaste, alltså något som är ombyggt, ett bord med spjälor, nederdelen som verkar vara en tjock faner som är inklätt med svartmålad spånskiva, sen är det fastskruvar 50talsben, och överdelen känns ju nästan som förra sekelskiftet?

Denna har stått kanske ett par år på Antikharrys loppis, jag kom på att benen nog kunde vara en anledning att förbarma sig över det, 50 kronor kostade det. Ã…terstår då att skaffa en skiva som är lämplig. Jag har själv inget just nu som inte redan har lämpliga ben.

Jag börjar nog snart plocka isär åbäket så fortsätning följer, under tiden kan nån gärna yttra sig om vad det kan vara för konstig hylla -vad det varit från början, och varför nån byggt ihop den så.
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
SV: Dagens loppisfynd
« Svar #6 skrivet: lör 24 nov 2007 14:58:19 »
Jag tycker att spjälsystemet påminner om forna dagars hatthyllor?

convallaria

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 670
    • Visa profil
SV: Dagens loppisfynd
« Svar #7 skrivet: lör 24 nov 2007 15:06:12 »
Ada, ditt fynd lyfter "bygge" till oanade höjder. 50:- var verkligen ett fynd för de spirorna. Resten kan kanske värma kalla vinterkvällar i kalkelugnen....
Allt går.

brodertuck

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 383
  • To much is not enough
    • Visa profil
SV: Dagens loppisfynd
« Svar #8 skrivet: lör 24 nov 2007 15:15:55 »
"Spjäldelen" är väl en skohylla? Skulle funka som sån i alla fall.
Benen var också fina. 50 riksdaler var billigt.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Dagens loppisfynd
« Svar #9 skrivet: lör 24 nov 2007 15:33:27 »
det konstiga med tanke på hatt/skohylla är att det är det verkar vara slät yta i nederdelen

billigt är det alltid när jag handlar :)
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

brodertuck

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 383
  • To much is not enough
    • Visa profil
SV: Dagens loppisfynd
« Svar #10 skrivet: lör 24 nov 2007 16:13:08 »
Vad menar du med "slät yta i nederdelen" ada?
Jag har kollat lite närmare på bilderna och "skohyllan" ser ut att vara förstärkt med järn inuti rundningen, troligtvis för att klara en högre belastning. Kan den vara gjord att stå/kliva på?

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Dagens loppisfynd
« Svar #11 skrivet: lör 24 nov 2007 16:37:37 »
ja du har rätt i att det är järn, jag trodde det var faner som nån satt dit av någon anledning, jag får snart börja plocka isär delarna

underhyllan verkar vara slät underifrån sett (under den svarta spånskivan) till skillnad från överhyllan som ju är spjälad

men nu hann jag ta bort en skivdel, se bild, jag trodde det som var ytan på hyllan var ursprungligt men nu ser det ut som det tillhör det tillbyggda
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Dagens loppisfynd
« Svar #12 skrivet: lör 24 nov 2007 16:48:31 »
Liknar en bagagehylla till en gammal tågvagn.

kas

  • Gäst
SV: Dagens loppisfynd
« Svar #13 skrivet: lör 24 nov 2007 17:20:47 »
 Jag lägger mig i om Adas vad de nu är, jag ser att det går att dammsuga så lätt under den, man ser skräpet och kommer åt skräpet... :)

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Dagens loppisfynd
« Svar #14 skrivet: lör 24 nov 2007 17:56:55 »
så då är anti-ikean demonterad, jag har satt hälen på en av spånskivorna med spik i och blodat också :) där fick jag för att jag inte tog bort dem med en gång

Är det nån som har koll på gamla kälkar till barn? Det kunde suttit medar under. Jag fick den vilda idén att en ömsint men inte helt stilsäker fader tagit dotterns kälke och byggt om till en möbel att sätta den nyblivna tonåringens radio på?

För på en brädbit i botten står: "Barbro d. 2 juni 1962, lyssna på radio 10 i topp".

Loppis måste vara bra för hälsan, jag är vrålförkyld, hushållet ser ut som hej kom och hjälp mej, jag har ändå tagit ett loppisvarv (dock med bil) efter en tupplur sådär 14.20 -15 har jag orkat plocka isär denna tingest, må inte sonen komma hem idag för då får jag nog höra tunga suckar över vad jag hittar på när jag borde vila eller om jag nu ska göra nåt, diska upp eller så... :) (min tur att diska)


Ett sexpack Inga-skedar i kartong för 100 kr har stått två månader på ett annat ställe, jag var så fräck och ville pruta till 40 då jag sett dem gå för ett par tior på tradera, "ett skambud" sa säljaren, sa 80 men jag höll fast vid vad jag sa då jag endast hade haft dem till glöggmuggarna troligen, så nu har jag inga skedar till dem :)
« Senast ändrad: lör 24 nov 2007 18:12:06 av ada »
Mitt senaste projekt www.ipnr.se