Författare Ämne: Fynd i Helsingborg  (läst 3693 gånger)

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
Fynd i Helsingborg
« skrivet: fre 30 jul 2010 10:41:42 »
Nja, fynd kan man knappast kalla det. Nästan allt var dyrt som snus. Men jag hittade några saker som jag tyckte var värt att köpa. Boken har jag varit på väg att köpa flera gånger men nu fanns den där för 90 kr så då slog jag till. Salladsbestick har jag gott om, men dessa från danska Nissen var lite speciella så de blev jag sugen på. Coloradokannan var helt ny och hade aldrig varit använd - hittad i ett gammalt lager. Annars är ofta handtagen skadade efter årtals användning, men denna var såklart i nyskick. Dominoburken med H55 på sidan brukar bli dyr på Tradera. Denna lyckades jag pruta ned från 1.350 till tusenlappen jämnt - inte billigt det heller men det fick gå. Vykorten har motiv från H55 men ingår i en serie som är utgiven senare.

Jag skulle ha tagit med kameran men glömde den förstås hemma... Jag måste ha bättre rutin på att få med mig kameran!! Annars fanns det några godbitar som skulle ha fastnat på bild. En hövdigstol av Finn Juhl. En grill av Stig Lindberg (den var större än jag hade räknat med - minst två meter hög), en hel vägg med Baertlinglitos, en serveringsvagn av Wegner, som jag har vissa funderingar på att köpa om den inte blir såld - säljaren bor visst inte så långt från mig så jag kunde få den levererad också om jag slår till.

semlan

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 319
    • Visa profil
SV: Fynd i Helsingborg
« Svar #1 skrivet: fre 30 jul 2010 11:13:25 »
Själv hittade jag inget som väckte tillräckligt med habegär för att jag skulle öppna plånboken.
Även om jag var där redan på onsdagens vernissage var fynd chanserna väldigt små, de fynd som ev hade funnits försvann under uppackningen till andra handlare.
Men alltid kul att titta på fina saker och träffa vänner och bekanta.

Hövdingstolen var förresten till salu för det facila priset av 75.000 kr och jag har för mig att Lindberg grillen gick för ca 60.000 kr.

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Fynd i Helsingborg
« Svar #2 skrivet: fre 30 jul 2010 11:31:17 »
Jovisst, att titta på alla fina saker är en av anledningarna till att man åker dit. Det som var dyrast kunde jag nog ha köpt billigare på Tradera om något år, men det är kul att ha med sig något hem också. Jag träffade på FDS som var där i år också och sålde. Han hade flera saker (ett bord och en lampa bl a) som andra handlare sålde bra mycket dyrare! Och jag såg en handare som sålde i Kungsbacka som hade höjt prisena inför denna mässan. En sak jag tittade på då för 150 kr kostade nu 200 kr! Fast vissa sålde faktiskt ändå. Fyra mörkgröna Coloradoassietter som kostade 150 kr/st blev sålda, men jag såg en annan handlare som tog 200 kr/st för dem - rekordpriser!

semlan

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 319
    • Visa profil
SV: Fynd i Helsingborg
« Svar #3 skrivet: lör 31 jul 2010 13:22:07 »
Med tanke på vad det kostar att hyra en monter på mässan gäller det nog att pressa ut varenda krona ur objekten...

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Fynd i Helsingborg
« Svar #4 skrivet: lör 31 jul 2010 16:32:19 »
Det gäller att sälja dem också! Hörde att det kostar 30.000 att hyra en plats där. Kan variera pga yta och läge antar jag.

semlan

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 319
    • Visa profil
SV: Fynd i Helsingborg
« Svar #5 skrivet: lör 31 jul 2010 19:12:52 »
Hörde att det kostar 30.000 att hyra en plats där. Kan variera pga yta och läge antar jag.

Det stämmer, med justeringar upp och ner beroende på monter storlek osv.
Tittade du in på den alternativa mässan, JJ ?

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Fynd i Helsingborg
« Svar #6 skrivet: lör 31 jul 2010 19:58:08 »
Ja, jag var tvungen att kolla in alla tre. Det går ju inte att vara så nära en antikmässa och inte gå dit! :)
Den minsta med inträde 50 kr var bara skräp. Den andra med inträde 80 kr var bättre men inte i närheten av den stora. Jag köpte salladsbesticken och vykorten i den andra.