Hus och hem > Möbler
Vem designade detta soffbord i Jakaranda och glas, Börge Mogensen?
JJ:
--- Citat från: thisismycat skrivet lör 7 aug 2010 21:55:36 ---Jag har sett en sådan benställning på en loppis i Göteborg för 50kr. Gillar inte glasbord, så jag hade ingen användning för det. Men det känns som att om det skulle vara något känt så skulle det vara märkt eller finnas info på nätet.
--- Slut citat ---
Jag såg det också på Holmens. Men tänkte att det kostar nog mer att fixa glasskiva till den än man kan få ut vid försäljning sedan.
Wanja:
Angående märkning så har jag aldrig sett ett glasbord som varit märkt och info på nätet vet vi ju att den inte alltid stämmer. Bordet är troligtvis tillverkat i Sverige på 60-talet, mer än så är svårt att säga om inte någon råkar dyka på det i en gammal katalog eller tidningsannons :)
Prisbild på dessa bord i butik ligger runt 3000 pix. En ny glasskiva är kostsamt: Jag sålde ett Schriever-Abeln-glasbord till en man som hade ett vars glasskiva gått i kras, det blev billigare att köpa ett bord än att beställa en ny skiva som skulle kosta 7000 kr...
thisismycat:
Jag tycker det verkar opraktiskt med glasbord, skulle vara där med trasan hela tiden. Och det är jag egentligen alldeles för lat för, så det skulle inte så trevligt ut.
Se där, JJ och jag har varit och fingrat på samma saker. Antagligen inte första gången och antagligen inte sista.
Frihane:
Jag tror ni missar tillverkningen på detta bord med ca 10-15 år. Jag misstänker att det är 70-talsbord – eller ännu nyare!
Bara för att det är jakaranda/teak/palisander betyder det inte att det är ett 50-60-tals bord.
Mogensen gick bort 1972 och detta bord ligger absolut inte i hans linje.
Jag tror snarare att det är ett bord från någon av de svenska möbelkedjor som överlevde IKEA:s dominans. Säg föregångarna till Mio etc.
som från början hade syftet att pressa inköpspriser genom större volym och starkare förhandlingsposition.
Wanja:
--- Citat från: Frihane skrivet sön 8 aug 2010 13:28:03 ---Jag tror ni missar tillverkningen på detta bord med ca 10-15 år. Jag misstänker att det är 70-talsbord – eller ännu nyare! [...] Jag tror snarare att det är ett bord från någon av de svenska möbelkedjor som överlevde IKEA:s dominans. Säg föregångarna till Mio etc. som från början hade syftet att pressa inköpspriser genom större volym och starkare förhandlingsposition.
--- Slut citat ---
Ja, det kan mycket väl vara 70-tal, nyare än så betvivlar jag dock att det är. Det är också troligt att det sålts av någon möbelkedja à la Mio, men det säger egentligen iinte så mycket. Semlan här på forumet har en gammal Miokatalog där Schriever-Abelnbordet finns med, Mio har alltså funnits ett rätt bra tag och haft en del möbler av hyfsad design.
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida
Gå till fullversion