Författare Ämne: Tombola!!!!  (läst 2229 gånger)

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
Tombola!!!!
« skrivet: mån 23 aug 2010 10:02:44 »
Ja årets riksdagsval har blivet till en enda stor jävla tombola. Eller skall man kanske kalla den för preparering av  in- och utbetalningsmaskinen. Politikerna tävlar om att gynna vissa grupper och det lobbas och lobbas för att min grupp skall dra vinstlotten i tomboladragningen.
Vi blonda som är i 30-årsåldern, har ett barn och bor på Södermalm, vad får vi? Finns det inget riktat stöd till just oss?

De som jobbar som bartender på privata fester har stöd i form av att halva lönen betalas av  staten. Det innebär att i princip så är personen till hälften statsanställd. Antalet till hälften statsanställda har ökat ordentligt sedan Maud Olofsson blev näringsminister. Det är också väldigt attraktivt att vara halvt statsanställd. Allt fler grupper vill att deras näring skall förstatligas till hälften.

Vilka som skall få förmånen att till hälften avlönas av det allmänna ingår också i denna tombola. Skall frisörer vara till hälften avlönade av staten eller ej? Aldrig tidigare har det varit så attraktivt att få sin lön från staten.

Det pågår också en strid mellan bidragslinjen och arbetslinjen. Fast gränsen för vad som är bidrag eller ej är ytterst oklar. Arbetslinjen innehåller både förslag om vårdnadsbidrag, bidrag till städhjälp, vindsnurrebidrag och andra typer av statsfinansierade ingrepp som manipulerar efterfrågan på en fri marknad. Så egentligen finns där ingen större skillnad mellan dessa två annat än vem som skall få bidraget. Är det bartendern som serverar på privata fester eller är det en ensamstående arbetslös mamma i förorten.