Författare Ämne: Är bordet Wikkelsø, eller Örebro glasfabrik?  (läst 115431 gånger)

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
Är bordet Wikkelsø, eller Örebro glasfabrik?
« skrivet: tis 20 nov 2007 23:31:37 »
Ska vi ta diskussionen om det berömda bordet som så mycket diskuterats om det ÄR Illum Wikkelsø, eller om det är svenskt?
cachad del av diskussion på AP Edit: Länk död sedan länge
Alltså är tvistemålet om det är svenskt eller danskt, om man satt Illum Wikkelsø som är formgivare för att danskt säljer bättre eller om det är från Örebro glasfabrik och i diskussionen ovan nämns Sven Wejsfelt men han var keramiker vad jag vet.

Jag har nu hittat en bild med uppgiften Örebro glasfabrik s 75 i boken "Wigerdals värld, känd och okänd design från 50-, 60- och 70-talen" av Lage Stone & Hans Rooth, foto Fabian Monheim, bokförlaget Forum 2003

Har någon en åsikt om detta? Jag gillar bordet i vilket fall, intressant är att uppgiften Illum Wikkelsø kan ha spridit sig på nätet helt oavsett om det är sant eller inte, från bord till bord om man säger så... För det är betydligt fler sådana som säljs som Illum Wikkelsø, men de finns främst i mellansverige.

(jag har klippt ihop bilden av själva bordet med bildtexten som låg under bilder på fem bord egentligen)

« Senast ändrad: tor 26 mar 2009 13:01:09 av ada »
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
SV: Är bordet Wikkelsø, eller Örebro glasfabrik?
« Svar #1 skrivet: ons 21 nov 2007 01:19:49 »
Jag har sålt ett sådant bord och har ett till som väntar på att få plats i min lilla butik :) Har också läst diskussionerna kring det, men inte blivit mycket klokare. Problemet är att såväl de stora auktionsfirmorna som danska handlare hävdar att det är Wikkelsø, varifrån kommer den uppgiften från början månntro? Du kan ju alltid fråga Wigerdal om varifrån uppgiften om Örebro Glasfabrik kommer, kanske kan vi äntligen få lite klarhet i bordets ursprung :)

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Är bordet Wikkelsø, eller Örebro glasfabrik?
« Svar #2 skrivet: ons 21 nov 2007 09:45:33 »
Jo jag drog iväg ett mail till Wigerdal igår :)

Jag har en aning om att det ligger något i kritiken och att uppgiften spridit sig från auktionshus till auktionshus. De har inte järnkoll, Stockholms auktionsverk lyckas ju fotografera bordet med underredet uppochner
http://www.auktionsverket.se/dbkatalog2/kat_visabild.asp?at=M&d=2006-11-01&anr=187&ma=G611

Det fanns en omfattande diskussion om bordet även tidigare på AP och då fanns tydligare uppgifter om var bordet hörde hemma egentligen, men det lyckades ju inte jag spara -ingen annan heller-

Det man kan lägga märke till är att man hittar mycket av bordet när man googlar på Illum Wikkelsö och bara en på klassik.dk med danskt "ö" och det konstiga är att de bara verkar finnas i Sverige alltså.

Mitt senaste projekt www.ipnr.se

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Är bordet Wikkelsø, eller Örebro glasfabrik?
« Svar #3 skrivet: ons 21 nov 2007 12:18:48 »
Kan det gå att få mailsvar från Konstindustrimuseet i Köpenhamn? De borde väl veta om någon om det är danskt!

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Är bordet Wikkelsø, eller Örebro glasfabrik?
« Svar #4 skrivet: ons 21 nov 2007 13:20:37 »
Jag mailade dem nu :)
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Är bordet Wikkelsø, eller Örebro glasfabrik?
« Svar #5 skrivet: tor 22 nov 2007 09:45:03 »
Fick svar från Mats Wigerdal
Citera
Min uppgift är åt fanders efter en auktionskatalog från 80-talet. Illum
Wikkelsö är korrekt.
Med vänlig hälsning

Mats Wigerdal

Mitt svar gäller som kommentar till det hela:
Citera
OK, tack för beskedet, lika giltgt att ta uppgift från auktionskatalog då som nu, man kan inte veta om det var då eller "nu" de hade fel :)

Jag tycker ändå det är lite skumt att bordet nästan bara syns i Sverige

Bordet som inte är Typenco av Axel Einar Hjort utan av Otto Schulz, Boet som diskuterats hett, är ett exempel på att de haft fel på senare tid

mvh Ada

Jag hoppas på svar från Danmark också, det vore VÄLDIGT intressant. För jag tycker alltså fortfarande att det är konstigt att det finns ETT endaste bord i Danmark namngivet Illum Wikkelsö och en knippe här i Sverige, har inte kollat Blocket nu, men sist det begav sig fanns det något bord till försäljning även där.
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Är bordet Wikkelsø, eller Örebro glasfabrik?
« Svar #6 skrivet: lör 12 jan 2008 16:58:39 »
Bordet är uppe igen för diskussion jag klipper in de inlägg (vis av läxan att gamla nlägg försvinner på AP) som sammanfattar problematiken och lämnar ny uppgift om formgivare!

Citera
Ola
 fredag den 11 januari 2008 - 11.17
--------------------------------------------------------------------------------
Jag har ett bord som jag undrar lite över.
Är det någon som har fakta om det så skulle jag bli mycket tacksam.

 
Marcus
 fredag den 11 januari 2008 - 13.52
--------------------------------------------------------------------------------
Illum Wikkelsö.60-tal. Prisbild allt från 1000:- till 10000:-. Priset verkar ha sjunkit på dessa bord det senaste året. Har själv stött på det på flera marknader och även på blocket. Finns i flera olika träslag. Teak, ek och jakaranda.
 
svensktillverkat
 fredag den 11 januari 2008 - 14.00
--------------------------------------------------------------------------------
När ska folk förstå att det inte är wikkelsö?
Det är en myt som blivit sanning eftersom tillräckligt många tror det.
 
Ola
 fredag den 11 januari 2008 - 15.34
--------------------------------------------------------------------------------
Tack så mycket för hjälpen! Sökte lite på wikkelsö och kom till:
http://collageclassics.com/showroom/?view=product&pid=10943&cid=2&PHPSESSID=6dee14f64fffa8038101e77d584632ec

Om det inte stämmer vad är det i så fall?
 
örebroaren
 fredag den 11 januari 2008 - 15.53
--------------------------------------------------------------------------------
för ett par år sedan fanns ett inlägg här på antikprat, då hänvisades tillverkningen till örebro glasfabrik o man kunde fortfarande köpa glasskivan. själv har jag o ett par kamrater de senaste åren hittat 8st. såna här bord, i varierande skick,i mälardalen. när jag köpte mitt bord, billigt på loppis 2001 o sedan sökte på nätet hänvisade en sv. moderndesign hemsida bordet till b mogensen. jag skickade bilder på mitt bord till ett antal design intresserade i sv. o utomlands, ingen hade en aning om vem som designat/tillverkat. några år senare sa alla ilum wikkelsö, så jag är mycket tveksam.
om personen som skrev om bordet runt 2003/4 ser det här så kom tillbaka med ditt inlägg som gav bordet en mycket bra historia.
det sades också någonstans att borden med mörkfärgat glas var örebro glasfabrik o de med ofärgat glas var wikkelsö.
bordets härkomst verkar fortf. ligga i mörker.
 
Ola
 fredag den 11 januari 2008 - 16.17
--------------------------------------------------------------------------------
Tack igen.
Verkligen intressant. Hoppas den förre skrivaren ser detta.
Själv har jag köpt bordet på auktion, hyfsat billigt, för ett antal år sedan. Hittade ett likadant bord på nätet nu i en butik i SF, USA för $3.600.
Just nu så är ju dollarn låg, men ändå. Frakten skulle nog gå ihop sig ivarjefall. 
 
Björn
 fredag den 11 januari 2008 - 17.07
--------------------------------------------------------------------------------
Bläddrar i Nilssons möbler i Lammhults katalog "Se våra möbler" från 1970 och läser bildtexten till ett bord som visats på bild i denna tråd:

tillverkas i bangkokteak samt jakaranda eller valnötsfärgad teak och i ljus ek. 12 mm tjock kristallglasskiva, klarglas eller rökfärgad. Bordskivan är 135x87 cm, höjden är 52 cm. Formgivare Schriever-Abeln.


Så var det med det. Tror vi kan utgå från att kataloginformationen från "tiden" stämmer. 

http://www.antikviteter.net/antikprat/messages/171/212974.html?1200151662 Edit: Länk död sedan länge

Björn som svarar hör hemma på http://www.formdesignscandinavia.se/ jag har bjudit in och hoppas på svar i frågan även på Retro!
« Senast ändrad: tor 26 mar 2009 13:03:23 av ada »
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Är bordet Wikkelsø, eller Örebro glasfabrik?
« Svar #7 skrivet: lör 12 jan 2008 17:17:34 »
Kan det vara så att bordet är formgivet av nämda Schriever-Abeln men att Örebro glasfabrik tillverkade själva glasskivan, åtminstone en viss tid? Det kan förklara att det fanns lösa skivor att köpa på fabriken men inte bord. Skivorna levererades till tillverkaren (som fortfarande då är okänd)  som bör ha varit svensk, och kanske i trakten av Örebro då det verkar osannolikt att glasskivor skulle fraktas en lång väg om tillverkaren t ex hade varit belägen i Småland. Där fanns ju gott om glasbruk som hade kunnat tillverka glasskivan i så fall.

FDS

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 17
  • 50- 60-talsaffär i småländska Alvesta.
    • Visa profil
    • Hemsida
SV: Är bordet Wikkelsø, eller Örebro glasfabrik?
« Svar #8 skrivet: lör 12 jan 2008 23:46:44 »
Hej
www.formdesignscandinavia.se/glasbord har jag lagt ut källan till detta nya påstående om "Wikkelsöbordet". Efter att ha postat ett inlägg om glasbordet på ett annat antikforum trillade det in många mail där man ville se mer.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Är bordet Wikkelsø, eller Örebro glasfabrik?
« Svar #9 skrivet: sön 13 jan 2008 01:01:16 »
Välkommen till forumet! Jättekul att du ville lämna uppgift även här på Retro. Denna fråga har gnagt en längre tid, vi har ju pratat om detta förut på AP, och det gäller uppenbarligen flera som mailat
Du har länkat, men för att åskådliggöra fakta riktigt väl, här inlänkade bilder (bilderna är fortfarande på din sajt, om det bekymrar dig)


Källa: http://www.formdesignscandinavia.se/glasbord/

Nu gäller det bara att ta reda på allt om formgivare Schriever-Abeln !  Kul att slå Bukowskis på fingrarna igen (Otto Schulz fick sin upprättelse, nu detta), när bordet gått även där som Illum Wikkelsø
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Är bordet Wikkelsø, eller Örebro glasfabrik?
« Svar #10 skrivet: sön 13 jan 2008 14:17:41 »
En väg att gå vidare för att ta reda på formgivarens hela namn samt tillverkare kan vara att ta kontakt med en person med detta efternamn. Söker man på Eniro så får man 23 träffar, varav två i Örebro! Någon som känner sig kallad att slå en signal? Det kan ju t o m vara någon av dessa två som är formgivaren!

http://privatpersoner.eniro.se/query?what=wp&search_word=Schriever-Abeln+&geo_area=

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Är bordet Wikkelsø, eller Örebro glasfabrik?
« Svar #11 skrivet: sön 13 jan 2008 20:23:21 »
Jag mailade en igår, som kom fram med mailadress på googling, hade tänkt att det skulle vara en överraskning :) om det blir napp, nästa steg kunde vara att ringa absolut
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Är bordet Wikkelsø, eller Örebro glasfabrik?
« Svar #12 skrivet: tis 12 feb 2008 19:54:15 »
Jag mailade en igår, som kom fram med mailadress på googling, hade tänkt att det skulle vara en överraskning :) om det blir napp, nästa steg kunde vara att ringa absolut

Inga mailsvar eller telefonsamtal än?
Man är ju så nyfiken hur det går!

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Är bordet Wikkelsø, eller Örebro glasfabrik?
« Svar #14 skrivet: tor 6 mar 2008 15:20:14 »
Den jag mailade har varit utomlands och svarade idag, han skulle fråga farfar vad har visste, så nu är det bara att vänta lite till...
Mitt senaste projekt www.ipnr.se