Författare Ämne: Golvlampa Markslöjd, hjälp!  (läst 4268 gånger)

anna-r

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
Golvlampa Markslöjd, hjälp!
« skrivet: mån 30 aug 2010 20:38:33 »
Hej!

Bilden är kanske inte den bästa, men denna golvlampa hittade jag på en loppis i sommar. Jag föll pladask och har sedan försökt leta reda på dess ursprung. Under foten sitter en Markslöjd-etikett och jag har kontaktat dem för hjälp, men det enda man kunde hjälpa mig med var ett ev. namn "Crown" när man sökte på artikelnumret.
Finns det någon här som har sett den förr? Vilket år kommer den från? Designer?
Tacksam för all hjälp jag kan få!
Tack!
/Anna

Lampedusa

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 314
    • Visa profil
SV: Golvlampa Markslöjd, hjälp!
« Svar #1 skrivet: mån 30 aug 2010 21:01:11 »
Tuff, men kanske inte helt lättplacerad. Kontakten och sladden ser rätt nya ut. Knappast före 1980. Vad är det i dosan på sladden? En strömbrytare?

anna-r

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
SV: Golvlampa Markslöjd, hjälp!
« Svar #2 skrivet: mån 30 aug 2010 21:12:41 »
Dosan är en strömbrytare, precis som du gissade! Och jo, kontakten är ju platt (när nu dessa började användas har jag ingen aning om) men är inte formgjuten utan som ett "skal".

Lampedusa

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 314
    • Visa profil
SV: Golvlampa Markslöjd, hjälp!
« Svar #3 skrivet: mån 30 aug 2010 22:24:18 »
Dosan är en strömbrytare, precis som du gissade!

Är det inte en rätt opraktisk placering av en strömbrytare? Eller är det meningen att man ska tända och släcka med foten? Coolt i sådana fall.

anna-r

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
SV: Golvlampa Markslöjd, hjälp!
« Svar #4 skrivet: mån 30 aug 2010 22:31:29 »
Jorå, det är en "fot-knapp" - av tidig version gissar jag. Men jag har inte en susning om när i tid den här lampan ligger. Har inte kunnat hitta något liknande.

semlan

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 319
    • Visa profil
SV: Golvlampa Markslöjd, hjälp!
« Svar #5 skrivet: tis 31 aug 2010 01:01:23 »
Skulle tippa på att din lampa är från 1980-90 tal.
Lampskärmen ser ut att ha blivit omklädd.
Konstigt att det inte gick att få fram fler uppgifter från Markslöjd! De borde ju ha uppgifter om formgivare och tillverkningsår etc.

Lampedusa

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 314
    • Visa profil
SV: Golvlampa Markslöjd, hjälp!
« Svar #6 skrivet: tis 31 aug 2010 09:39:35 »
Jag är inte så tänd på den där skärmen. Tänk så mycket fräckare den skulle vara med en snyggt designad kupa i opalglas.

anna-r

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
SV: Golvlampa Markslöjd, hjälp!
« Svar #7 skrivet: tis 31 aug 2010 09:52:53 »
Jag tror faktiskt att lampskärmen är original (även fast jag själv har gjort en egen i vitt att växla med). Och ja, visst är det lite underligt att de inte kunde ge mig mer information... Jag funderar på om jag kanske skulle ligga på lite extra en gång till. Loppissäljaren hävdade att det var äldre, även fast jag nog tenderar att hålla med era gissningar.

Och visst hade det Lampedusa! Det var faktiskt min första tanke när jag såg den. Men, den funkar så fantastiskt bra hemma hos mig ändå. Jag fastnade direkt.