Författare Ämne: Trensum soffa - något värde?  (läst 6163 gånger)

monica551

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
Trensum soffa - något värde?
« skrivet: mån 13 sep 2010 23:25:08 »
Hejsan.
Hoppas att någon kunnig kan hjälpa mig angående mina två Trensums soffor.
Jag undrar dels om någon vet tillverkningsår på denna modell och gärna även vad modellen heter.
Jag tror att dom är från sent 1970-tal eller tidigt 1980-tal. Har för mig att dom fanns i huset 1983 men tiden går ju så fort så jag blir osäker på årtalet.
Sedan undrar jag ju självklart vad dom skulle kunna inbringa idag, finns det något värde i dem eller ej?
Dom är i gott skick, (se för dagen nytaget kort).

Tack på förhand,
MONICA  :)



Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
SV: Trensum soffa - något värde?
« Svar #1 skrivet: tis 14 sep 2010 00:56:30 »
Hej, Monica!
När det gäller soffor från Trensum så är det de svängda modellerna som ritades på 50-talet som är eftertraktade. Då dina är av god kvalitet och ser ut att vara i fint skick kan jag tänka mig att du kan få någon tusenlapp styck på Blocket, men så pass nya möbler är inte riktigt mitt område.
Lycka till :)

Frihane

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 129
    • Visa profil
    • Galleri Griberg – Modern Design av hög kvalitet
SV: Trensum soffa - något värde?
« Svar #2 skrivet: tis 14 sep 2010 19:57:03 »
Intressant att se "kommande antikviteter". Dessa typiska 80-tals-soffor är idag princip värdelösa. Men det tycket alla om teakmöbler för 20 år sedan också....
Finn Griberg
Galleri Griberg
www.gallerigriberg.se
Möbler och inredning med inriktning på modern design.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Trensum soffa - något värde?
« Svar #3 skrivet: tis 14 sep 2010 21:44:13 »
Intressant att se "kommande antikviteter". Dessa typiska 80-tals-soffor är idag princip värdelösa. Men det tycket alla om teakmöbler för 20 år sedan också....

Jag är lite förvånad över att trensum var så tidiga i modellen? I kataloger från sjuttio-åttiotalet från andra möbelställen verkar det fortfarande vara fyrkantigt, brunt och beige som gäller. Men den här ser närmast modern ut för mig? Ser inte soffor ut så idag också, nästan? Faktum är att jag är lite förvånad över mig själv, trots att de är ljusa så tycker jag personligen att de är skitsnygga!
« Senast ändrad: tis 14 sep 2010 21:46:49 av kikarbara »

prydnomannen

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 506
    • Visa profil
SV: Trensum soffa - något värde?
« Svar #4 skrivet: tis 14 sep 2010 23:14:31 »
Ja det är inte min typ av stil, men visst andas de kvalite och jag tror att om man hittar rätt köpare så kan det nog gå att få något mer än det Wanja föreslog. De ser sköna ut.
`                        l
                          l 
         >< )))`>   x

monica551

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
SV: Trensum soffa - något värde?
« Svar #5 skrivet: mån 20 sep 2010 14:04:04 »
Dom är mer än sköna!  ;) Få soffor slår dessa i komfort. Tycker också att dom är vackra och väldigt "i tiden" fast dom är så gamla som dom är. Själv har jag "fått överta" dem från mitt barndomshem när mina föräldrar flyttade till mindre. Och min mamma har alltid varit bra på inredning och köpa kvalité. Så när hon köpte dessa så var dom nog lite att anses som lite för sin tid. Kännde ingen som hade så STORA och BULLIGA soffor som vi hade. Det roliga är ju som någon sade, att dom är "still going strong" i modellen. Älskar dem men efter 15 år i mitt hem så känns det som dags för en skillsmässa. Speciellt då jag har haft ett nära förhållande till dem i ytterliggare 14-18 år dess förinnan. Och för att vara ca 30 år gamla så tycker jag att dom är helt fantastiska i både utseende, komfort och skick!  :)

Intressant att se att värdet på dem uppskattas lite olika.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Trensum soffa - något värde?
« Svar #6 skrivet: mån 20 sep 2010 22:43:00 »
Det går nog inte att få samstämmiga uppgifter på ett värde, särskilt som folk här kanske är säkrast på runt 50åriga ting :)

Att pröva lyckan på blocket, med ett pris som känns OK funkar. Troligen kommer lägre bud och man får väl helt enkelt se om det får att sälja till det pris man begär från början.
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

sunhill

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 23
    • Visa profil
    • auktionsbevakning - auktionsbevakare för tradera
SV: Trensum soffa - något värde?
« Svar #7 skrivet: ons 29 sep 2010 07:55:04 »
Håller med tidigare om framtidens antikviteter, skön 80-tals stil på dom här, sälj dom dyrt till 20-åringar . . .
Prova gärna min auktionsbevakare, www.auktionsbevakning.se, och traderabläddraren ropain.se