Författare Ämne: Nu är det snart jul, har ni märkt det?  (läst 8763 gånger)

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
Nu är det snart jul, har ni märkt det?
« skrivet: tis 27 nov 2007 13:50:28 »
Nu är det snart jul, har ni märkt det?

Äntligen, jag säger bara äntligen, nu är det jul igen. Jag tycker julen börjar med två saker, diskussionen om H&M:s julmodell och snökaos med dålig snöröjning i Stockholm. Det senaste inslaget har vi varit befriade ifrån. Inte heller har det vanliga pendeltågseländet har ännu infallit i år. Det är bara diskussionen om H&M modellens klädsel eller brist på kläder som har annonserat att julen är på väg.

Annars upplevde jag riktig julstämning i somras. Var inne på ett LP-varuhus på vägen mellan Hörby och Sjöbo, tror det heter PEMA. Har åkt förbi där många gånger och undrat vad det var. Nu åkte jag in och det visade sig vara Tomtens sommarbostad eller någon sorts sommarförvaring av julprylar. Häftigt var det i alla fall att se två stora rum fullpackade med tomtar, glitter och annat mitt i sommaren.

Det finns föresten ett tecken till på julens ankomst, volymen Direktreklam i brevlådan. Den ökar och ökar för varje dag. Jag älskar Direktreklam, kastar mig över den när jag kommer hem.

Läste El Gigantens annonsblad och det är alltid lika kul. Hur kan man skicka ut något så obegripligt till alla Sveriges hushåll? En hög med tekniska specifikationer blandade med snömos som ”stilren design”, ”bra anslutningsmöjligheter”, och andra självklarheter. Vem sjutton annonserar, erbarmligt ful och oanvändbar till det mesta? Den butikskedja som i stället för snömos klarar av att på svenska talar om vad du kan använda prylen till kommer att bli vinnare.

Tänkte på detta när jag skannade av Jysks reklam. Den här kudden är stoppad med flervärdig polypropylen 25 (C3H6)*n vilket är ett ultramodern flervärdigt kolväte. Som överdrag har vi valt ett cellulosa-xantogenat framställt enligt beprövad teknik. Tror inte att det är säljargument för en kudde, men elektroniksäljarna dom mal på med sitt fikonspråk.

Hemskt, hemskt, det hade man ju ingen anledning att misstänka att människor i Kina och Uzbekistan måste ha lön för sitt arbete för att överleva. Jag trodde att ungarna tyckte det var roligare att plocka bomull hela dagarna och sova på madrasser på fälten än att gå i skolan. Ungarna som kryper i gångar i gamla gruvor i Afrika på jakt efter metaller trodde jag var spänningssökare, typ U-världens motsvarighet till grabbarna på finansmarknaden.
Jaha, jaha så var det med det man lär sig. Även prislappar har baksidor men vänder man inte på lappen så vet man inget och kan sussa gott med huvudet på kudden med ett innehåll av polypropylen 25 (C3H6)*n. Får skicka in några tusenlappar till SOS-barnbyar så känns kudden så bra efter det.

Nu tillbaka till julens väsentligheter nämligen julklapparna. Finns det något roligare än att rita stora ringar runt prylar i denna reklam och skriva, ”Den här vill jag ha”.  Att se svetten i pannan på bekanta när de frågar en vad man vill ha och jag då slänger över dylikt uppmärkt reklam det är skoj. Jag älskar julklappar, framför allt smycken av ädla metaller och väldoftande parfymer. Det talar jag om vitt och brett med ett leende.

Förr när jag hade fler uppvaktande kavaljerer, är numera sambo, brukade jag alltid tala om vad jag fick av den ene eller den andra. Det brukade stimulera till kvalitativa förbättringar på mina julklappar och ökad frekvens när det gäller andra presenter. Det är det som är marknadsekonomi när den är som bäst, när männen via dyra presenter tävlar om en kvinnas gunst. Nu lever jag i en monopolliknande situation och då får man ta till andra knep.

Ja som sagt var, nu börjar julen med alla dess glädjeämnen till minne av den där Jesus, amen. Denna kille som levde bland prostituerade och tjyvar utan ägodelar. Lite kul att just han har blivit vald till marknadsekonomins galjonsfigur. Skulle inte den här skogalna damen, Imelda Marcos, ha passat bättre? Fast det är så typiskt att man naturligtvis måste ta en man fast det finns kvinnor som är betydligt bättre inom området.


nisse 8

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 872
  • Va??
    • Visa profil
SV: Nu är det snart jul, har ni märkt det?
« Svar #1 skrivet: tis 27 nov 2007 13:58:25 »
Måste vara en attans skön kudde ;D
Roande läsning Reggis, Tack.

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Nu är det snart jul, har ni märkt det?
« Svar #2 skrivet: tis 27 nov 2007 14:40:41 »
Marknadsföringen av julen funkar tydligen bra. Man kör på med samma budskap år efter år - lite fantasilöst men man skall väl inte ändra på ett vinnande koncept. Men börjar man lite tidigare år efter år så är udden förlorad till slut.

Anja

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 540
    • Visa profil
SV: Nu är det snart jul, har ni märkt det?
« Svar #3 skrivet: ons 28 nov 2007 00:35:12 »
Javisst är det hemskt. Men jag ÄLSKAR att fira jul. Ihop med nära & kära.  :)

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Nu är det snart jul, har ni märkt det?
« Svar #4 skrivet: ons 28 nov 2007 00:45:12 »
Tack för bra berättelse Reggis!

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Nu är det snart jul, har ni märkt det?
« Svar #5 skrivet: ons 12 dec 2007 12:05:37 »
Det blir bara mer och mer jul nu. ONOFF har kommit med sina julerbjudanden som inte finns att köpa som vanligt. Är det någon här som vet varför de alltid annonserar ut varor som inte finns? Finns de så är de i lagret så man måste fråga efter dom.

Jag förstår också taktiken, att få in mig i deras skruttiga affär och köpa något annat. Men nu har jag tröttnat på deras bluffannonser och kommer inte att låta lura mig igen. Tacka vet jag Media Markt, där finns varorna de annonserar om. Även hos El Gigant och Siba finns det en chans att köpa det som finns i annonsen. Men ONOFF verkar ta någon vara, sätta in ett lågt pris i sin katalog utan en tanke på att vilja sälja varan i fråga.
 


kas

  • Gäst
SV: Nu är det snart jul, har ni märkt det?
« Svar #6 skrivet: tis 18 dec 2007 09:11:36 »
Lockpriser "REGGIE", jag tittade på Oddasat igår, en kvinna satt och handlade julklappar till sina bekanta, hon var "overlycklig" att hon hade internet, affärer låg väl 20-30 mil från hemmet, så hon sparade dagar av resor och energi med hjälp av webben. 8)

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Nu är det snart jul, har ni märkt det?
« Svar #7 skrivet: ons 19 dec 2007 15:11:40 »
Lockpriser för vad? Man blir ju bara vansinnigt negativt inställd till ONOFF. Såg att de på nytt annonserade ut varor som inte fanns förra gången och de fanns inte nu heller. Vad är det för fel på ONOFF?

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Nu är det snart jul, har ni märkt det?
« Svar #8 skrivet: ons 19 dec 2007 15:21:48 »
Allt! Det är inte första gången de kör med detta trick, det verkar vara deras affärsidé. Hur de sedan kan leva på det kan man ju fundera över. Ungefär som ICA men kanske inte lika hälsofarligt för konsumenterna.

Jag har en dröm. En dag kommer ett nytt läroämne att tas i bruk fr o m förskolan. Ämnet har namnet Kristisk Konsument. Inga gamla ruttnande köttfärspaket i våra butiker, tv-apparaterna håller mer än 1 år, kläderna köps inte längre på HM där det mesta tillverkas i låglöneländer med undermåliga material för att till sist hålla ungf 10 tvättar. Ska jag fortsätta berätta om min dröm? Blommorna köps inte längre på ICA eller OBS, de vissnade ju innan man kom hem. Skorna köps i en butik där man kan skilja på plast och skinn. Var butik har sin kompetens. Nu måste jag jobba och sluta drömma...
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Nu är det snart jul, har ni märkt det?
« Svar #9 skrivet: ons 19 dec 2007 16:04:13 »
Jag kunde inte ha skrivit det bättre själv Fjoll. Jag blir vansinnig på de här affärerna där expediterna inte vet vad de säljer. Fast ONOFF tar priset. Jag skulle köpa en digitalkamera och var dum nog och gå in på ONOFF i Kungens kurva. När jag bad att få se ur displayen var så suckade expediten och sa att de hade inget batteri till demokameran.

Frågade om de ville att jag skulle köpa grisen i säcken? Ja vi visar det inte i alla fall. Stack till Fotomarknaden i Högdalen. Där var man hur vänliga som helst och demonstrerade inte bara den kamera jag främst tittade på utan en till som alternativ. Dröm dessutom om min förvåning när de trots denna service var betydligt billigare än ONOFF.

nisse 8

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 872
  • Va??
    • Visa profil
SV: Nu är det snart jul, har ni märkt det?
« Svar #10 skrivet: ons 19 dec 2007 16:06:44 »
Det hör man ju bara på namnet.....onoff :o.........påav ::)......påav ;D

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Nu är det snart jul, har ni märkt det?
« Svar #11 skrivet: ons 19 dec 2007 16:17:46 »
Tänkte inte på det. Jag tror att de är av hela tiden. Läs deras julbroschyr, fullständigt obegriplig. Fast egentligen spelar det ingen roll när varorna ändå inte finns.


ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Nu är det snart jul, har ni märkt det?
« Svar #12 skrivet: ons 19 dec 2007 16:21:57 »
Jag har också riktigt dåliga erfarenheter av Onoff, hade en bärbar som fick lämnas in som försäkringsärende flera gånger, de var urusla på att få det reparerat på mindre än 8 veckor, och inget bet på dem, allts osm oftast stod man länge och länge och väntade på hjälp i butiken utan att någon gjorde en ansats, hade skaffat Onoff-kort och förgrämad över att vara bunden att avbetala till dem trots att jag inte hade en dator hemma.

Jag bestämde mig för att inte ha något mer med dem att göra men hade gjort bort mej så jag inte hade pengar att köpa födelsedagspresent till ena sonen härom året, och beslöt därför handla på Onoff-kortet i alla fall, står vid mobiltelefonerna i butiken, det ångar "köpa, köpa, köpa" om mej, inte fan dyker det upp nån hur man än söker ögonkontakt med någon som precis blivit av med en frågande kund etc, en man jämte betjänas däremot.

Har sedan köpt kapitalvarorna på Elgiganten och Siba, där noterar de att även en kvinna kan tänkas köpa in datorer och mobiltelefoner mm som täcker tre personers behov av kapitalvaror...
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Nu är det snart jul, har ni märkt det?
« Svar #13 skrivet: ons 19 dec 2007 16:28:51 »
Ja just säljarnas slöhet på ONOFF är unik. Jag handlar inte heller på ONOFF men nu såg jag två  varor för under halva priset som jag behöver så jag tittade in när jag ändå var i köpcentret. Fast det var som jag förväntat mig, ingen vara där.

Sista gången jag handlade på ONOFF så köpte jag en kyl/frys med hemkörning och installation. Fick den hemkörd men det saknades ett ben på den. La en kloss under tills benet skulle komma. Inte sjutton satte de det det utan det kom med post efter påstötning 6 veckor senare. Det var inte enkelt att få dit det heller, Vilken jävla dålig service dom har. Blää för ONOFF:

Annanym

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
SV: Nu är det snart jul, har ni märkt det?
« Svar #14 skrivet: ons 19 dec 2007 19:22:32 »
Jag fick hem reklam från ONOF om ett barnspel och körde dit samma dag men dom var redan slut. Skulle kosta 499. Körde till SIBA och fick tag på samma spel för 249kr!