Allmänt > Om Retroforum

Stöld av bilder?

(1/3) > >>

brodertuck:
När räknas en bild som stulen?
I min värld är det stöld om jag sparar en bild på min hårddisk och använder den som min egen.
Är det okej att länka till en bild på nätet utan att det betraktas som stöld?

ada:
Man får ladda ner bilder hur mycket man orkar och ha på sin egen dator, jag har en ordentlig bildbank med prylar nu, har namngett bilder som stig_lindberg_colora.jpg osv så jag vet vad det är.

Jag ska då inte använda dessa bilder och visa i ett inlägg, utan hänvisa till där de kommer ifrån.

Exempel: Pokalen som var Apila, Nuutajärvi, fel att spara bilden därifrån där den låg och ladda upp den på Retro. Hade vi haft sökvägen till bilden hade man kunnat länka in den, som bild på Mitt-i-Prick från www.gullaskruv.se

Uppriktigt talat känns det lite tveksamt så också, då det ser ut som man tagit hit bilden, men den ligger som sagt kvar på sin gamla plats http://www.gullaskruv.se/jubileum/glas/mitt-i-prickserie.jpg inskriven med bildtaggar som såhär:

--- Kodstycke: ---[img]http://www.gullaskruv.se/jubileum/glas/mitt-i-prickserie.jpg[/img]
--- Kodavslut ---

Den som lagt ut bilden på sin hemsida kan lätt "förstöra" länkningen genom att byta ut en endaste bosktav i bildens filnamn t ex, det är då man noterar att bilden var inlänkad

Då det känns lite fundersamt detta vill jag vara tydlig med att lägga till länken till sidan där bilden ligger i alla fall.

brodertuck:
Ja, det var ungefär så jag menade. Ladda ner - Spara - ladda upp = stöld. Att länka till en bild med bildtaggar är alltså inte fel, men bör även kompletteras med källhänvisning om jag förstår dej rätt.

ada:
Kul att det blev
--- Citera ---byta ut en endaste bosktav
--- Slut citat ---
när jag skulle skriva "byta ut en endaste bokstav"

Jag ska kolla upp det ännu bättre, om det finns exempel på hur lagen tolkats ang inlänkningar

Det finns ju klart felaktiga sätt att använda inlänkningar, det kan t ex se ut som en fotograf lägger ut sina egna arbetsprover när man länkar in bilder från en annan fotografs hemsida, vilket måste vara helt fel

JJ:
Jag har lagt ut vissa bilder här som härstammar från gamla Traderaauktioner och annonser på Blocket. Dessa försvinner ju ganska snabbt och går inte att länka till.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion