Författare Ämne: Ej förstådd!  (läst 13140 gånger)

JJ

• Global moderator
  • Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
Ej förstådd!
« skrivet: tis 11 dec 2007 20:52:00 »
Jag har ju köpt några bättre äldre designmöbler på det senaste, men ingen i bekantskapskretsen, arbetskamrater eller i släkten är ett dugg förstående när det gäller sådant. Ungefär så här har diskussionerna gått flera gånger nu i höst:

- Var var du på semestern i år då?
- Jag stannade hemma, köpte ett snyggt soffbord för pengarna istället.
- Jaha, vad kostade det då?
- 6.000 kr.
- OJ, det var dyrt, kunde du inte hittat något billigare?
- Det var faktiskt ganska billigt för ett sådant här bord, de brukar kosta flera tusen mer.
- Jasså, du skall sälja det för att tjäna pengar då?
- Nej, jag skall behålla det. Jag tycker att det är jättesnyggt!
- Men de har ju många jättesnygga soffbord på IKEA, varför köpte du inte ett där då? De pengarna du hade tjänat på det hade du kunnat haft kul för. Varför köpa dyrt i onödan?

Kanske någon annan här som får höra något liknande?

Reseda

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Ej förstådd!
« Svar #1 skrivet: tis 11 dec 2007 20:59:51 »
JJ, DU har bordet kvar att glädja dig åt.
Semestrarna är slut. Semesterpengarna också! Visst har du gjort det smartaste.Man kan inte både ha kakan och äta den.  :-*

convallaria

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 670
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: tis 11 dec 2007 21:09:15 »
Alltför ofta möter man såna kommentarer. Jag brukar tänka antingen: "Pärlor för svin." eller "Förlåt dem Gud, ty de veta icke vad de göra."
Det är ingen idé att slösa bort sin energi och entusiasm på folk som i alla fall inte förstår eller vill förstå. Om ens egen familj inte förstår får man söka sig en ny familj, d v s till exempel vänner på Retro som fattar vad det är frågan om och varför man gör sina prioriteringar som man gör.
Allt går.

JJ

• Global moderator
  • Hjältemedlem
  • Teakfreak
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: tis 11 dec 2007 21:19:26 »
Ja det är skönt att veta att det finns personer här som förstår mina köp. Såg förresten idag precis en sådan taklampa som jag har letat efter! Kostar mycket pengar men mindre än de brukar kosta. Säger jag summan till någon jag känner kommer jag att bli ordentligt idiotförklarad!

Reseda

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: tis 11 dec 2007 21:24:20 »
JJ, varför då? Alla har ju sina svagheter för olika föremål. Vill man ha en sak man trivs med och gillar skarpt så är den värd sitt pris. Tycker jag.

JJ

• Global moderator
  • Hjältemedlem
  • Teakfreak
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: tis 11 dec 2007 21:34:56 »
Jovisst, men när man istället kunde köpt en bättre (nåja...) begagnad bil för pengarna så är det många som inte förstår att man istället köper en taklampa. Lampan är en PH kotte, kopparfärgad, 85 cm i diameter, från början av 60-talet, komplett. Skall ligga i nu och skaffa pengar innan den försvinner.

ada

• Administratör
  • Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: tis 11 dec 2007 22:23:03 »
jag har ju sagt att du får säga till när du säljer loppisprylar så vi kan hjälpa till med finansieringen :)

man mår nog bättre och lever längre om man har något att samla på, något att engagera sig i..
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

JJ

• Global moderator
  • Hjältemedlem
  • Teakfreak
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: tis 11 dec 2007 22:29:05 »
jag har ju sagt att du får säga till när du säljer loppisprylar så vi kan hjälpa till med finansieringen :)

Muminmuggen ligger ute på Tradera nu sedan igår kväll. Inga bud än!

änglautanskor

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 640
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: tis 11 dec 2007 23:03:49 »
Jag vill ha  små fina mumintallrikar, muggarna är oftast trist slitna........

nisse 8

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 872
  • Va??
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: ons 12 dec 2007 00:11:16 »
Jag resonerar som så att det är bättre att köpa nått man har användning av, i stället för att åka på semester och pengarna är borta sen :)
Visst är det skönt med semester men det kan man ha hemma.

Reggis

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: ons 12 dec 2007 09:16:03 »
Jag brukar inte välja, varför skall man göra det? Vill du ha semester åk iväg för sjutton. Vill du ha ett bord så köp.  Detta asketiska levnadssätt som många förespråkar har jag ingen som helst förståelse för. Det är mycket roligare att inte välja, prova skall du se.

Har undrat om det har något med den här Luther att göra att många håller på och väljer. Jag väljer alltid allt på en gång och det trivs jag med. Späkning och försakelse är inget jag förespråkar. Jag säger som i reklamen “Because I'm Worth It”. Jag tycker du också är värd det ”JJ”, så shoppa på. Dessutom bidrar man till en högkonjunktur när man shoppar. Shopping är en samhällsinsats så sluta välj.

JJ

• Global moderator
  • Hjältemedlem
  • Teakfreak
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: ons 12 dec 2007 12:11:02 »
Det är bara det att pengarna räckte bara till antingen soffbordet eller semesterresan. Jag hade hoppats på att komma över en restresa billigt i slutet av Augusti, men pga den dåliga sommaren så blev det för dyrt.

Reggis

• Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: ons 12 dec 2007 12:20:34 »
Pengar är inget problem ”JJ”, det är bara att öka inkomsten så får du mer pengar. Jag förespråkar alltid den lösningen i stället för att minska utgifterna för det är inget roligt. Höga utgifter och hög inkomst är en bra kombination ”JJ”. Kan du inte öka inkomsten så får du väl fixa till en bonus.

Fast jag förstår dig så väl. För mycket pengar, som man inte hinner göra av med, är ett jäkla besvär. Fast jag kan trösta dig med att nu behöver du inte betala förmögenhetsskatt längre tack vare vår nya regering och det är ju en tröst i sammanhanget.

JJ

• Global moderator
  • Hjältemedlem
  • Teakfreak
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: ons 12 dec 2007 14:33:49 »
Fast jag kan trösta dig med att nu behöver du inte betala förmögenhetsskatt längre tack vare vår nya regering och det är ju en tröst i sammanhanget.

Några sådana utgifter har jag aldrig haft :)

Reggis

• Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: ons 12 dec 2007 19:23:51 »
Du skulle bara veta hur betungande det är med förmögenhetsskatt Det är inte själva skatten som är besvärlig utan allt man måste göra för att minska den. Redan i september gå till banken och hämta ut pengar och lägga i madrassen varje dag, stå i kö, jobbigt.

Placera om pengar till Luxemburgfonder och en massa andra trix. Nej gud vad skönt det är att slippa hålla på med sånt. Dessutom är 500-lappar inge sköna att sova på till råga på allt.