Författare Ämne: Virusprogram  (läst 18532 gånger)

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
Virusprogram
« skrivet: tor 13 dec 2007 17:03:29 »
Jag har haft en hel del problem runt mitt virusprogram allt från det jag installerade till för ungf 2 månader sedan. Tänkte bara informera den som gitter lyssna (ähh, läsa menar jag). Hade tidigare F-secure och visst fungerade det som virusprogram men de andra programmen (och jag har en hel del) blev det sämre med. Det mesta gick rätt så långsamt, både att ta hem post och att öppna en webbsida. Även andra program påverkades. Har sedan 2 månader bytt till NOD32 och problemet försvann. Jag visste iof att F-secure var problemet men ville inte byta pga olika anledningar. Nåväl, nu har jag kört det nya i 2  månader och det är mycket bra och realtidsgenomsökningen har blivit så mycket snabbare. Tänkte bara, ifall någon har problem med en seg pc ....
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

convallaria

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 670
    • Visa profil
SV: Virusprogram
« Svar #1 skrivet: tor 13 dec 2007 22:09:53 »
Ja, usch den segar på, men jag har Norton.
Allt går.

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Virusprogram
« Svar #2 skrivet: tor 13 dec 2007 22:30:10 »
Jag kör hardcore - har inget virusskydd alls.

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Virusprogram
« Svar #3 skrivet: fre 14 dec 2007 11:12:13 »
Tuff guys don't eat suchi! Inte heller kör de utan virusskydd ;D
ps. även Norton segar ner, därför bytte jag en gång till F-secure.ds

pps. Kanske har herrn (för visst är det en herre) även sur mage, men det är coolt att ha ont ;) hälsn Fjoll Losec Mups
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Virusprogram
« Svar #4 skrivet: fre 14 dec 2007 11:21:19 »
Du kommer inte att bli glad JJ när du drabbas, ladda ner nåt gratisprogram, efter tre månader Norton som ingår i datorköpet, kör jag AVG, det funkar bra. (och Norton tycker även jag kan ställa till med en hel del seghet)
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Virusprogram
« Svar #5 skrivet: fre 14 dec 2007 12:05:17 »
Jag har inget virusskydd därför att det inte får plats på hårddisken. Jag använder en mycket gammal dator och förutom windows 95 så får bara outlook och explorer plats (jag kan inte ha båda igång samtidigt). Om jag får mail med bilder i så måste jag ta bort de mailen, annars kommer en ruta upp att hårddisken är full. Men jag har fått en nyare dator som jag skall koppla in vid jul, och då blir det virusskydd.

nisse 8

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 872
  • Va??
    • Visa profil
SV: Virusprogram
« Svar #6 skrivet: fre 14 dec 2007 12:12:39 »
Jag har AVG och tycker det fungerar bra, hade Norton tidigare och tyckte även det var bra.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Virusprogram
« Svar #7 skrivet: fre 14 dec 2007 13:16:36 »
Jag har inget virusskydd därför att det inte får plats på hårddisken. Jag använder en mycket gammal dator och förutom windows 95 så får bara outlook och explorer plats (jag kan inte ha båda igång samtidigt). Om jag får mail med bilder i så måste jag ta bort de mailen, annars kommer en ruta upp att hårddisken är full. Men jag har fått en nyare dator som jag skall koppla in vid jul, och då blir det virusskydd.

Jösses, du är retro även när det gäller datorer! Jag har en livslängd på sådär 1,5 år på mina (nu bärbara) datorer, då jag använder dem så flitigt, och innan sönerna fick egna hjälpte de till att krascha mina...
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

brodertuck

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 383
  • To much is not enough
    • Visa profil
SV: Virusprogram
« Svar #8 skrivet: fre 14 dec 2007 23:03:25 »
Fick ett tips om AVAST. Finns en gratisvariant och det är på svenska. Jag la in det på tjejens dator och det verkar funka bra.
Själv använder jag McAffee, men jag tycker det blir fruktansvärt segt. Nån som har liknande erfarenheter?

kas

  • Gäst
SV: Virusprogram
« Svar #9 skrivet: fre 14 dec 2007 23:57:56 »
 AVG har jag i båda maskinerna, men visst kryper det igenom saker ibland och då står man rakt upp och ylar, pcn går trögt för det är inte så många mbit kvar av hårddisken, frugan tömmer hela yttre space på musik och har fullt upp med att köra över på sidodiskar, hon lyssnar mycket på holländsk radio. ::)

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Virusprogram
« Svar #10 skrivet: lör 15 dec 2007 19:13:59 »
Har ingen egen erfarenhet av Macafee men väl kollegor. Byt ut! NOD32 kan man ladda ner och ha kostnadsfritt under en månad. Om man är nöjd kan man pynta ca 400 kr och får då både virus- och spywareprogram.
http://www.nod32.se/
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

Domino

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
SV: Virusprogram
« Svar #11 skrivet: tor 20 dec 2007 11:23:58 »
Har McAfee och har absolut inga problem med slö dator eller liknande, bättre virusprogram har jag aldrig haft, har haft både Norton och F-secure dessutom ett till som jag inte ens minns namnet på! Så kolla upp datorn om det känns trögt, det kanske inte beror på antivirus-programmet!  :) ???

brodertuck

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 383
  • To much is not enough
    • Visa profil
SV: Virusprogram
« Svar #12 skrivet: tor 20 dec 2007 11:30:21 »
Jo, jag tror bestämt att det är McAffee som ställer till det. Stänger jag av åtkomstgenomsökningen så jobbar datorn betydligt snabbare. Har försökt att hitta nån form av inställningar för att sänka säkerhetsribban en aning , men det verkar vara allt eller inget som gäller.

Domino

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
SV: Virusprogram
« Svar #13 skrivet: tor 20 dec 2007 11:34:18 »
Vilken version har du? Jag har 8,5i, kan det bero på versionen eller vad kan det vara? Min slöar inte till alls, märker inte av om den är av eller på!

kas

  • Gäst
SV: Virusprogram
« Svar #14 skrivet: tor 20 dec 2007 12:00:45 »
 Här borde Ada kunna komma till tals, hon är expert på såna saker ochså, om tekniken i datorn!
Jag själv kan ju säga att det börjar med klockfrekvensen i Processorn, moderkortet,Ram minnet ska vara stort, så mycket som möjligt (det är arbetsbordet där du bakar dina ettor o nollor, Virtuella minnet bör vara minst hälften av ramminnet, hjälpplats på hårddisken, och då kommer vi fram till hårddisken, den får inte vara fullpackad för då är problemet tillbaka igen!)   Man kan göra enkla saker som diskrensning alltid först, sedan Defragmentera, det kan skrämma upp farten till normalare höjder...  osv. Under 800 mhertz i kl.frek. är alltid problem. Då kan man ta ett bad, medans man väntar! Det är bara att prova, beroende på processor(hertz) tar det olika lång tid att utföra detta! 8)