Författare Ämne: Arkitekt Bo Cederlöfs villa till salu - RETROGODIS!  (läst 8596 gånger)

thisismycat

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Stolfantast
    • Visa profil
    • Längre in i skogen
Arkitekt Bo Cederlöfs villa till salu - RETROGODIS!
« skrivet: fre 28 okt 2011 09:48:55 »
Byggt 1960, ritat av Bo Cederlöf. FULLT med snygga möbler och föremål från tiden. Jag skulle kunna flytta direkt utan att ändra nånting.

http://www.stadshem.se/Object.aspx?gid=OBJ24162_1145683342
« Senast ändrad: mån 9 jan 2012 14:46:11 av thisismycat »

prydnomannen

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 506
    • Visa profil
SV: Arkitekt Bo Cederlöfs villa till salu - RETROGODIS!
« Svar #1 skrivet: sön 30 okt 2011 09:46:21 »
Ja det var ett fint hem/hus, fungerar riktigt bra trots att det är mycket furu, kanske för att det är fin utländsk furu.

Kul att se.
`                        l
                          l 
         >< )))`>   x

thisismycat

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Stolfantast
    • Visa profil
    • Längre in i skogen
SV: Arkitekt Bo Cederlöfs villa till salu - RETROGODIS!
« Svar #2 skrivet: tis 1 nov 2011 07:31:40 »
Eller hur? Jag slogs över hur mycket furu det var i huset och hur fint jag ändå tyckte att det såg ut. Borde starta en tråd med bara furugrejer som ser bra ut. Tycker t ex att Asserbo-grejerna av Mogensen är ganska fint. Hans Agne gjorde en del fina lampor i furu. Osv. Gillar mönstret i furu, men inte den orange:a, lackade looken.

prydnomannen

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 506
    • Visa profil
SV: Arkitekt Bo Cederlöfs villa till salu - RETROGODIS!
« Svar #3 skrivet: tis 1 nov 2011 09:32:27 »
Nej den alltför varma tonen i lackad furu har jag fått i allt för stora doser som barn.

Det är alltid intressant att se hur olika resultat det kan bli med olika behandling av likadana träslag.

Dock så kan jag tänka mig att om det är en fotograf som tänker till lite så skulle i alla fall jag göra så att jag justerade ned den varma tonen en aning på bilder som tas i ett hem med mycket varm furu.  Det är ju alltid så att det gäller att få folk till visningen med bilderna.  Den varma tonen märks säkert mer i kvällsljus dessutom.
`                        l
                          l 
         >< )))`>   x

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Arkitekt Bo Cederlöfs villa till salu - RETROGODIS!
« Svar #4 skrivet: tis 1 nov 2011 23:04:29 »
Helt klart mycket fina lösningar. Och den lilla skulpturen på bänken var fin. Gillade även inomhustrappan i tre steg. Men all träpanel blev för mycket!