Författare Ämne: Rengöra glas  (läst 20714 gånger)

thisismycat

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Stolfantast
    • Visa profil
    • Längre in i skogen
Rengöra glas
« skrivet: sön 11 dec 2011 14:51:21 »
Jag har inte så mycket glas, men några vaser har använts som just det under åren och har en tråkig beläggning på insidan. Ett knep jag annars använder för att rengöra vinkaraffen med (citronsaft och grovt salt, skaka runt, skölj ur) har inte fungerat.

Har ni några bra tips? Och nu menar jag alltså vaser där det inte går att komma åt att diska med borste. Diskmedel + vatten duger heller inte.

gitzie

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 888
    • Visa profil
SV: Rengöra glas
« Svar #1 skrivet: sön 11 dec 2011 20:04:15 »
Belägningen som du skriver om tillhör antagligen den tråkigare sorten, dvs den som inte går att få bort :(
Lidl har ett rengöringsmedel som heter W5. Spraya i det och låt stå till dagen efter. Löser inte det upp beläggningarna är det sannolikt kört. Man kan prova med saltsyra också, men det ska man inte göra om man inte är van vid att handskas med syror. Man ska vara mycket försiktig.
Hoppas att dina vaser blir rena igen  :)
There is just a slight difference between "hobby" and "mental illness" ;o))

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
SV: Rengöra glas
« Svar #2 skrivet: mån 12 dec 2011 02:27:24 »
Ättika och salt kan vara värt att testa!

thisismycat

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Stolfantast
    • Visa profil
    • Längre in i skogen
SV: Rengöra glas
« Svar #3 skrivet: ons 14 dec 2011 10:41:08 »
Ättika kanske biter bättre än citronsaft, får testa det! Tack för tipset!

Cobe

  • Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 60
    • Visa profil
SV: Rengöra glas
« Svar #4 skrivet: sön 4 mar 2012 17:13:48 »
Lite vatten  några droppar diskmedel och den absolut finaste fågelsanden som finns sen är det bara att snurra och skaka.
Personligen fördrar jag att rulla runt det jag håller på med,det är ju inte så ofta man behöver använda sig av det tack och lov .
Den Finaste fågelsanden repar inte hellet det är ju finare en vad du hittar på en badstrand att det är snäckskal i gör inget man sköljer ju ur det .
Ã…teranvänder sanden har använt samma sand i två år nu.
Jag brukar använda vulktejp och plast på öpningarna på vaserna så slipper man spill av vatten och tröttnar man på att skaka och ruska så är det bara att lägga ifrån sig det man håller på och rengör.  Brukar använda mellan 1/2 dl till 1 dl sand fyller på med vatten så att det står någon cm över sanden sedan några droppar diskmedel