Författare Ämne: FengShow for nerds. (Eller Feng shui för samlare?)  (läst 10965 gånger)

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
FengShow for nerds. (Eller Feng shui för samlare?)
« skrivet: lör 29 dec 2007 00:53:20 »
Någon mer än jag som lider av osorterade högar och berg av obeskrivbara prylar som definitivt inte står så att man kan hitta dem när man tror sig behöva dem?
Mitt hem ser mest ut som ett slagfält. Och vi kryssar mellan de fria fläckarna på golvet. Hyllorna har sett tomma dagar, men det var evigheter sedan.

Hur gör ni för att hitta en god ordning? Tips tages emot tacksamt. Men jag tror inte att jag får oväntade pengar för att jag städar ur mitt högra hörn och sorterar mitt vänstra. Men jag behöver verkligen hitta lite oaser i hemmet att koppla av i.

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: FengShow for nerds. (Eller Feng shui för samlare?)
« Svar #1 skrivet: lör 29 dec 2007 01:00:11 »
Min oas är i duschen. Annars är det ganska överbelamrat! Har inga tips alls till dig.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: FengShow for nerds. (Eller Feng shui för samlare?)
« Svar #2 skrivet: lör 29 dec 2007 01:06:00 »
Min oas är i duschen. Annars är det ganska överbelamrat! Har inga tips alls till dig.

Tja, ännu en plats hos mig som är belamrad just nu. Vi har duschen nere i källaren där vi ochså har bastun och eftersom jag hängde tvätt i bastun häromdagen så fick jag tömma bastun först innan jag kunde hänga upp tvätten så numera står allt som stod i bastun i duschen "så länge". Hur länge det nu kan tänkas bli.

Kanske skall tillägga att jag gjorde ett loppisfynd i somras. Dvs, bokstavligt talat altså. Jag köpte inte en enstaka pryl, utan en hel loppis... jag får skylla mig själv... det skulle varit färdigsorterat för länge sedan...

Här ser ni ETT hörn i ETT av rummen på övervåningen... och det är det hörnet det är minst i, eftersom det ligger sköra kornischer överst som jag inte kan stapla på...

kas

  • Gäst
SV: FengShow for nerds. (Eller Feng shui för samlare?)
« Svar #3 skrivet: lör 29 dec 2007 09:45:32 »
Är det någon som får ett anfall av städmani, välkommen hem till mig, mitt garage skulle behöva en riktig genomgång efter bergvärmemont. det värsta är att idiot som man är, så kan jag inte kasta något. Jag hjälpte grannen med hans BMW förra vintern, problem med kylaren, uppe på kylaren sitter 2 avluftningsskruvar av plast, han hade varit på verkstad, och alla hade skruvat på avluftn. naturligtvis går en sådan sönder och måste ersättas. Nu var goda råd dyra, jag har ju ständig jour åt dem, så jag tittar på skruven och säger, jag har en sån där i metall, om jag bara hittar den. Det gjorde jag konstigt nog, kapade och fixade skruven, det blev tätt! Det var en mycket speciell gänga och jag kan inte säga var den suttit i för leverans tidigare, men jag hade sparat den, och den kom till nytta!
Förstår någon varför det är så svårt att kasta? ::)
 Nu blir det så här igen att rubriken är ett, inläggen något annat, vi får skärpa oss! >:(

convallaria

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 670
    • Visa profil
SV: FengShow for nerds. (Eller Feng shui för samlare?)
« Svar #4 skrivet: lör 29 dec 2007 10:14:12 »
Jag väntar också på tips. Jag har 24 förråd. De flesta av dem knökfulla. en vind som är en mardröm för en psykoanalytiker och ett skrivbord som bekräftar tesen att så som det ser ut på skrivbordet ser det ut i huvudet.
Min terapeut för många år sen tvingade mig att slänga tre oöppnade årgångar av Sköna Hem, några av Allt i Hemmet, Elle Interiör, Bo Bedre etc fortfarande med plastomslaget på. Vilken ångest! Inte ens sopsortera plasten för sig och pappret för sig fick jag! Jag vet att det är så jag måste göra (plus att säga upp prenumerationerna förstås).
Nu dan före julafton skar det i hjärtat när jag åkte till pappersinslamlingen med fyra kassar olästa dagstidningar sen i somras som jag sparat för att inte missa nåt...
Och go´ vänner, vad gör jag med fyra olästa årgångar Antik&Auktion -  med plasten kvar!!!!!!!!???????? Jag är antikhandlare och jag orkar inte öppna tidningarna. Jag behöver inte feng shui - jag behöver ett vilohem.
Frågan är: ska jag fortsätta prenumerera? Nä, tror inte det. En orsak till att jag inte orkar läsa är de fruktansvärt fula omslagen med neonfärgade klatschiga bokstäver som skriker "FYNDA!". Har tänkt leta igeenom alla tidningarna och bara läsa dem där det inte står FYND eller FYNDA på. Det lär inte bli många....
Allt går.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: FengShow for nerds. (Eller Feng shui för samlare?)
« Svar #5 skrivet: lör 29 dec 2007 10:22:33 »
en vind som är en mardröm för en psykoanalytiker och ett skrivbord som bekräftar tesen att så som det ser ut på skrivbordet ser det ut i huvudet.

Min terapeut för många år sen tvingade mig att slänga tre oöppnade årgångar av Sköna Hem, några av Allt i Hemmet, Elle Interiör, Bo Bedre etc fortfarande med plastomslaget på. Vilken ångest! Inte ens sopsortera plasten för sig och pappret för sig fick jag! Jag vet att det är så jag måste göra (plus att säga upp prenumerationerna förstås).
Nu dan före julafton skar det i hjärtat när jag åkte till pappersinslamlingen med fyra kassar olästa dagstidningar sen i somras som jag sparat för att inte missa nåt...
Och go´ vänner, vad gör jag med fyra olästa årgångar Antik&Auktion -  med plasten kvar!!!!!!!!???????? Jag är antikhandlare och jag orkar inte öppna tidningarna. Jag behöver inte feng shui - jag behöver ett vilohem.
Frågan är: ska jag fortsätta prenumerera? Nä, tror inte det. En orsak till att jag inte orkar läsa är de fruktansvärt fula omslagen med neonfärgade klatschiga bokstäver som skriker "FYNDA!". Har tänkt leta igeenom alla tidningarna och bara läsa dem där det inte står FYND eller FYNDA på. Det lär inte bli många....

Din första tanke brukar jag dock trösta mig med, där jag sitter bakom ett halvt hav av broderimönster, The world encyklipedia of comics, ellos från 1966-67, och några (sådär en tjugo cm) kataloger till, alla från femtio och sextiotalet, avriven plast från en tapetrulle, ett måttband, en penna, någonstans i högen ligger min bankdosa, en brudkrona från femtiotalet, en toapappersrulle, en ica plastpåserulle 3-liters, en aristocatbok från sjuttiotalet, en rysk docka, en hög med lottaböcker, en flera dagar gammal gt, ett anteckningsblock, två handikappvetenskapsböcker, en bok om sötvattensakvariet från 1949, en låda innehållande rolls royce manchettknappar, idrottspins, Nettos julreklam, en rulle prislappar, en pärm längst ner som jag inte vet vad den innehåller etc, etc, etc att om det ser ut såhär i huvudet på en som har ett rörigt skrivbord. Hur ser det då ut i huvudet på en som har ett tomt skrivbord?

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: FengShow for nerds. (Eller Feng shui för samlare?)
« Svar #6 skrivet: lör 29 dec 2007 10:25:42 »
 :-\ Min sambo kom just och undrade vad jag gjorde?
-"pratar om röriga skrivbord" svarade jag sanningsenligt.
-"då har du vunnit" sa han och gick....

Jag förstår inte vad han menar... kan jag få lite fler skräckexempel tack, så att jag kan invagga honom i vissheten om att jag inte är ensam?




kas

  • Gäst
SV: FengShow for nerds. (Eller Feng shui för samlare?)
« Svar #7 skrivet: lör 29 dec 2007 11:52:29 »
Ha! Tog mod till mej och gick ut i garaget, där hittade jag min 500cc under en massa värdefulla saker,plockade undan och backade ut den mitt på golvet, den ska renoveras i vinter när jag får tid, brukar bli några nattskift...nu kommer jag fram till allt annat värdefullt, jag börjar ana ljuset! :o OBS.Den hojen sitter man och kör... ;D
« Senast ändrad: lör 29 dec 2007 11:55:07 av kas »

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: FengShow for nerds. (Eller Feng shui för samlare?)
« Svar #8 skrivet: lör 29 dec 2007 15:13:32 »
Det verkar som att jag är i gott sällskap! Hur skall man kunna plocka undan när det inte finns någonstans att lägga grejerna? Det ligger ju fullt med prylar överallt! Min spis t ex - den har jag inte kunnat använda på flera år eftersom det ligger minst 100 saker på den - som inte får plats någon annanstans!

Min lösning är att:
1. Sälj av allt som du inte känner att du måste behålla - du får räkna med att få kanske hälften av vad du har gett om du säljer mycket i en klump.
2. Går det inte att sälja så skänk det till en bra välgörenhetsloppis.
3. Saker med lite värde i kan du byta bort mot något roligare som du har sett i någon antikaffär men inte vill lägga en massa pengar på.
4. Du kan fortfarande gå på loppisar och mässor och handla om du känner personer som har bett dig att köpa vissa saker åt dem. Minst hälften av det jag köper är åt andra samlare som jag har lärt känna genom åren, och de får köpa sakerna för samma pris som jag har gett (vissa får man ändå lite extra av).
5. Innan du köper något till dig själv nästa gång - tänk, är detta verkligen något som jag gärna vill ha?

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: FengShow for nerds. (Eller Feng shui för samlare?)
« Svar #9 skrivet: lör 29 dec 2007 15:25:37 »
Kanske skall tillägga att jag gjorde ett loppisfynd i somras. Dvs, bokstavligt talat altså. Jag köpte inte en enstaka pryl, utan en hel loppis... jag får skylla mig själv... det skulle varit färdigsorterat för länge sedan...

Här ser ni ETT hörn i ETT av rummen på övervåningen... och det är det hörnet det är minst i, eftersom det ligger sköra kornischer överst som jag inte kan stapla på...

Helt underbart att göra "ett "loppisfynd... bokstavligt talat" :) Jag insåg att nivån på Feng Shui som krävs i detta fallet är långt över min förmåga :) Man ska röja bort allt man inte blir lycklig av egentligen, men vad göra om man kan sälja det längre fram? Kanske något är större arbete att hantera än förtjänst, så det kunde vara bättre att låta ett välgörenhetsloppis hämta? (Pratar med både Kikarbara och Convallaria just nu, JJ skrev sitt inlägg om lite såna tankar just precis ser jag när jag ska posta)

Jag tillhör dom som inte kan slänga något och så har jag förmågan att komma hem med mer... en typisk bild sönerna har av mor är att jag kommer med bärkassar från loppis i bägge händerna och de bara suckar (värst var det när jag köpte på mej böcker) men jag har lugnat mej nu... faller inte för särskilt många överflödiga prylar, mest bruksföremål

Jag lovade mej själv att gå igenom alla skåp och slänga hälften för en tid sedan, men jag kom ingen vart med det :) ja vad gör man?

Jag funderar på om man skulle starta en bytes/bortskänkes-kategori? Vad tror ni om det? Det gör ont i mig om fina gamla årgångar slängs, kan inte nån få det mot portokostnad?
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: FengShow for nerds. (Eller Feng shui för samlare?)
« Svar #10 skrivet: lör 29 dec 2007 15:35:14 »
Jag har metervis med inredning/antik/design-tidningar som bara tar plats. Jag tänkte ta en halv dag och bläddra igenom dem, klippa ur det snyggaste (det mesta som finns i dem är faktiskt inte så snyggt). Sedan sätter man in det i plastfickor i en pärm (eller fler) och slänger resten i pappersåtervinningen.
« Senast ändrad: lör 29 dec 2007 15:38:26 av JJ »

convallaria

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 670
    • Visa profil
SV: FengShow for nerds. (Eller Feng shui för samlare?)
« Svar #11 skrivet: lör 29 dec 2007 15:46:16 »
Jag som är handlare byter hela tiden och numera är det ju lätt för alla att sälja via tradera, men det hjälps inte, man tycker saker är så vackra och då får de stå till sig hemma en stund innan man bestämt sig om det ska väck eller inte. Ibland ångrar man sig, särskilt när nån i affären står och håller i nåt man just rensat ut hemifrån. Så fort kunden gått rusar jag fram och räddar min kära sak och tar hem den en sväng igen. Framför allt är det en tavla som åker fram och tillbaks med jämna mellanrum och några champagneskålar jag rensade ut i ett anfall i höstas saknade jag svårt igår...
Jag vet en annan handlare som satt ett hiskeligt pris på ett skåp hon inte vill sälja, men inte har plats för hemma. Så, nyligen, kom det in en kund och ville köpa....
Jag ska inte slänga mina A&A, men tycker det är patetiskt av mig att fortsätta prenumerera trots att jag uppenbarligen slutat läsa.
Allt går.

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: FengShow for nerds. (Eller Feng shui för samlare?)
« Svar #12 skrivet: lör 29 dec 2007 16:07:28 »
Jag köpte faktiskt ett stort hus för att få plats med mina grejer. Så nu har jag en lägenhet i Stockholm på 5 rum och kök, en källarlokal på 25 kvm, vindskontor och garage samt ett hus med en totalyta på 300 kvm. Allt är belamrat. Jag letar nu efter ett hus till i närheten av mitt befintliga hus, det skulle hjälpa. Mitt råd till dig Kikarbara är, köp ett hus till det är enda lösningen.

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: FengShow for nerds. (Eller Feng shui för samlare?)
« Svar #13 skrivet: lör 29 dec 2007 16:11:34 »
Jag vet en antikhandlare som har satt helt orealistiska priser på vissa saker därför att han gärna vill ha dem kvar men inte har plats hemma. Men ibland säger han att det är pga att dra in folk i affären som han har dem i fönstret. Frågar man flera gånger om priset så blir det dyrare för varje gång.

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: FengShow for nerds. (Eller Feng shui för samlare?)
« Svar #14 skrivet: lör 29 dec 2007 16:17:39 »
Det gör ont i mig om fina gamla årgångar slängs, kan inte nån få det mot portokostnad?

Har du tidningen FORM från 1954-1960 som du vill bli av med så köper jag gärna, eller byter mot något annat.