Allmänt > Fria diskussioner

Vilka blir nyårslöftena då?

<< < (17/26) > >>

Reggis:
Det var en lång diskussion om Ugglans ålder på AP och då lade jag in massvis med bilder på den och stämplarna. Till sist enades vi om att den var från runt 1860. Det är nog där du såg den.

kikarbara:

--- Citat från: Reggis skrivet ons 23 jan 2008 19:29:53 ---Det var en lång diskussion om Ugglans ålder på AP och då lade jag in massvis med bilder på den och stämplarna. Till sist enades vi om att den var från runt 1860. Det är nog där du såg den.

--- Slut citat ---

Näpp, jag tror att det ligger en sådan i min mammas källare, och ett par ugglor till av olika slag. Efter min danska morfar som samlade på kongelig porcelain och bing & gröndahl i vanliga fall... just ugglor och stora elefanter samlade han på av alla de slag dock. Har alla dessa pjäser från dem nerpackade dock, har inte ägnat dem en tanke förrän nu...
En av hans damer (ochså någon vurm som han samlade på) står dock hos mamma i hennes bokhylla, den är jättefin. Det är en hög, kanske 50-60 cm naken dam med ett barn vid hennes ben och ett barn i famnen. De är nakna och blonda med bara ett tygstycke eller en handduk som ringlar lite om dem. Ett gäng av hans negresser, både vägg och stående har jag dock lyckats med att ha sönder under årens lopp, vilket är skälet till att de lite finare och dyrare står hos mamma eller i hennes källare.

Reggis:
Finns det en sådan så har du något unikt kan jag tala om. Fast man ska aldrig säga aldrig.

kikarbara:

--- Citat från: Reggis skrivet ons 23 jan 2008 20:04:54 ---Finns det en sådan så har du något unikt kan jag tala om. Fast man ska aldrig säga aldrig.

--- Slut citat ---

Unik? Du menar gräslig  :o finns ett par ugglor som är ännu hemskare än denna. Jag lekte med dem som liten, när jag blev lite äldre så vände jag på dem, täckte över dem eller la dem i olika byråer när jag var där... fyyy. *ryser men vet inte varför*. Tror att det har att göra med att de ser lite småläskiga ut när månen lyser på dem och de är flera stycken.

Hm, fast isbjörnarna och elefanterna tycker jag om. Finns i lite olika storlekar från olika tillverkare från halvstora till stora. Dem saknar jag nästan så tack för bilden på ugglan, kanske är dags att ta hem lite av dessa.

Reggis:
Det är en kvalité i absoluta världsklass på den här Ugglan och det är porslin. Ingen jävla torkad lera. De enda grejer jag sett i den här kvalitén från någon annan tillverkare är tillverkade av engelska Minton. Troligen är det någon från denna fabrik som kommit över till Gustavsberg och lärt dom att göra den här. Den är ju gjord i början på den Engelska perioden som följde på det tyska inflytandet på Gustavsberg. Den är dessutom från runt 1860 så det är en oerhört tidig tillverkning.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion