Författare Ämne: Ã…hhhhh, ljuvliga vardag!!  (läst 19581 gånger)

gitzie

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 888
    • Visa profil
SV: Ã…hhhhh, ljuvliga vardag!!
« Svar #15 skrivet: tor 3 jan 2008 21:11:08 »
Nix, vi ställer inte ut längre. Tack o lov. Då badade man två gånger på en vecka! Våra två äldsta fyller 13 i februari. Nästa två fyller 11 i juni och den sista lilla hon är bara två, men hon är inte "utställningskatt". Sedan har vi två huskatter. Den ena bred som en ladugårdsdörr och den andra tämligen normal :)
Färdigbadade är vi. Lite kamning återstår för att ta bort en del små tovor som blivit.
Sedan är det dags att storstäda  >:( Perserpäls i hela huset efter blåsningen  :-\
Jag är säker på attkatterna sitter och skrattar åt oss då   ;)
kas: Det är härligt med katter. Vi har som sagt 7 st och alla har helt olika personlighet. Dessutom har ingen av våra perserkatter läst någon "kattbok" så de vet inte att  "perserkatter är lugna och stillsamma"  ;D
There is just a slight difference between "hobby" and "mental illness" ;o))

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Ã…hhhhh, ljuvliga vardag!!
« Svar #16 skrivet: tor 3 jan 2008 21:11:18 »
Tänkte just fråga om det inte var en bengal men såg att du hade svarat. Ã…h, de är såå vackra!
Hurdana är dina i lynnet? Har träffat en bengal men jag vet inte om hon är rastypisk; hon är lite skygg och drar sig gärna undan för sig själv så det är lite svårt att få kika ordentligt på henne.

convallaria

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 670
    • Visa profil
SV: Ã…hhhhh, ljuvliga vardag!!
« Svar #17 skrivet: tor 3 jan 2008 21:52:23 »
Jag har haft en burma, Jiisus vilket oljud jämt och samt. Nu har jag fyra svarta bönder som sköter sig själva. Vi respekterar varann djupt.
jag är också glad att vardan är här och särbon åkt hem. Då kanske man kan få vara nykter nån gång och gå ner de två kilon jag gick upp över nyår.
Allt går.

gitzie

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 888
    • Visa profil
SV: Ã…hhhhh, ljuvliga vardag!!
« Svar #18 skrivet: tor 3 jan 2008 22:06:34 »
Mina katter är Bengaler och de härstammar från Asiatisk Leopardkatt som är både duktiga simmare och fiskare och därför har många av dem en förkärlek för vatten.
Jag borde ha känt igen en Bengal. F ö r länge sedan jag var på utställning ;)
Vackra är de i alla fall! Tycker att du har härliga foton på dem  :)
There is just a slight difference between "hobby" and "mental illness" ;o))

kas

  • Gäst
SV: Ã…hhhhh, ljuvliga vardag!!
« Svar #19 skrivet: tor 3 jan 2008 22:18:23 »
Något digitalare än min burma får man leta efter, han kunde sova djupt och poff så flög upp och jagade en fluga, han kunde leka hur länge som helst, han älskade att apportera pingisboll, ja han var helt otrolig, naturligtvis skulle han sova med mej, han kom smygande och la sej raklång bakom ryggen tätt intill, han sov på en minut, och det har jag aldrig upplevt med något annat däggdjur, han blev alldeles hård och stel som en torr råglimpa. Men en goding skulle kela och mjukas hur länge som helst... Så var han! 8)

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Ã…hhhhh, ljuvliga vardag!!
« Svar #20 skrivet: tor 3 jan 2008 22:32:48 »
Just nu har vi en Berit, en aldeles vanlig sköldpaddsfärgad bonnakatt och hennes fem ungar. Snart redo att lämna boet. En lär väl bli kvar, henne är det nog ingen som vill ha... fulare katt får man nog leta efter ärligt talat. Alla som ser henne säger ungefär samma sak... och hon är riktigt ful på riktigt, jag skojjar inte ens. Men väldigt speciell på sitt sätt... Hon är sköldpaddsfärgad som sin mor, men naturen har fått till en teckning i ansiktet som gör att hon mest ser ut som något nattdjur från nya guinea bissau eller något sådant...

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Ã…hhhhh, ljuvliga vardag!!
« Svar #21 skrivet: tor 3 jan 2008 23:43:17 »
Jag har skrattat så tårarna trillat, nog skulle jag vilja se din katt alltid Kikabara, nattdjur från Guinea Bissau med en mamma som heter Berit  ;D Allvarligt talat så kommer du alltid, vad än du skriver att ha mina sympatier. Att behålla den fulaste katten ger nämligen många stjärnor i min värld :-*

Bor Burman i katthimlen nu kas? I så fall, har du inte skaffat något nytt litet skrutt?

Är det inte lite märkligt, här sitter vi på ett retroforum och pratar kattor. Njaa, det märkliga är väl inte att vi skriver om dem, det konstiga att så många verkar ha katt. Vet inte hur det är med Ada, har hon djur? Reseda har också katt, hund dessutom. Reggis har en pippi (eller har haft). PP (kommer inte ihåg nya nicket) en katt om jag minns rätt. Hmmm, kan man kanske dra någon lärdom eller slutsats av detta. Jag tror det. Jag har mina tvärsäkra teorier men de ska jag redovisa vid ett annat tillfälle.

Tack Gitzie!
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

gitzie

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 888
    • Visa profil
SV: Ã…hhhhh, ljuvliga vardag!!
« Svar #22 skrivet: fre 4 jan 2008 01:08:17 »
En lär väl bli kvar, henne är det nog ingen som vill ha... fulare katt får man nog leta efter ärligt talat. Alla som ser henne säger ungefär samma sak... och hon är riktigt ful på riktigt,
Jag lovar dig..........det är hon som kommer att ge mest kärlek och ha den största personligheten av alla. Hon känner redan nu att hon är oönskad och kommer att göra allt för att förändra det.
There is just a slight difference between "hobby" and "mental illness" ;o))

Hicka

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
SV: Ã…hhhhh, ljuvliga vardag!!
« Svar #23 skrivet: fre 4 jan 2008 02:03:41 »
Mina perser är livrädda för fönen och dammsugaren så de ligger under en fleecefilt och håller värmen tills de blir varma och halvtorra. Måste vara underbart att kunna blåsa dem torra. Jag får istället borsta dem med jämna mellanrum allteftersom de torkar.

Hicka

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
SV: Ã…hhhhh, ljuvliga vardag!!
« Svar #24 skrivet: fre 4 jan 2008 02:11:41 »
En lär väl bli kvar, henne är det nog ingen som vill ha... fulare katt får man nog leta efter ärligt talat. Alla som ser henne säger ungefär samma sak... och hon är riktigt ful på riktigt,
Jag lovar dig..........det är hon som kommer att ge mest kärlek och ha den största personligheten av alla. Hon känner redan nu att hon är oönskad och kommer att göra allt för att förändra det.


När jag skulle köpa katt och var och tittade på kattungar. (skulle ha bara en).. så valde jag direkt den största och frodigaste av dem alla. En riktig praktkille.
Sen får jag syn på en liten ämlig trasselsudd, den minsta av dem alla. Hon var lite sned i ansiktet men framhävde sig genom att vara en ett riktigt bustroll. Hon var så ynklig att jag genast blev kär i henne och ägaren sade att jag fick henne till halva priset om jag valde henne också. Jag kom alltså hem med två kattungar istället för en.
Hon är 7 år nu och keligare katta får man leta efter. Jag ångrar mig inte.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Ã…hhhhh, ljuvliga vardag!!
« Svar #25 skrivet: fre 4 jan 2008 09:55:40 »
Ã…h, så underbart!

Jag har en viss vana jag med att välja ut den märkligaste varelsen i kullen när jag väljer i kull, men har oftast föredragit omplaceringar. Mina två bästa hundar genom tiderna har bägge varit omplaceringar varav en skulle avlivas pg mentalitet om det inte funkade hos mig. Då hade de testat och flyttat om på honom sju gånger, och han hade bitit på ena stället.
Kan säga att han blev nästan 16 och bättre hund får jag aldrig någonsin...Han var ochså "ful" i andras ögon. Blev allmänt kallad "macaronilådan" ett tag, och "Alf" för att han hade vissa likheter med såväl en macaronilåda och allas vårat rymddjur. I mina ögon var han vacker! :-*

Hicka

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
SV: Ã…hhhhh, ljuvliga vardag!!
« Svar #26 skrivet: fre 4 jan 2008 10:16:55 »

Det kändes lite ledsamt på ett sätt att de värderade henne mindre så till den grad att "de skickade med henne" för halva priset men jag är glad iom att annars hade jag inte haft råd att ta båda.  ;D

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Ã…hhhhh, ljuvliga vardag!!
« Svar #27 skrivet: fre 4 jan 2008 10:20:51 »

Det kändes lite ledsamt på ett sätt att de värderade henne mindre så till den grad att "de skickade med henne" för halva priset men jag är glad iom att annars hade jag inte haft råd att ta båda.  ;D

Tyvärr är det väl så att det inte är uppfödaren i sig som bär den största skulden till att man måste göra så för att "bli av med" vissa avkommor. Jag skyller nog snarare på rasstandard och på köpare; då få vill betala för att ta emot en quasimodo... Har man bestämt sig för en ras så skall den utseendemässigt stämma med önskemålet och de individer som inte motsvarar saknar värde. Ungefär som vi människor bedömer människor... tyvärr. Helsjukt!

gitzie

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 888
    • Visa profil
SV: Ã…hhhhh, ljuvliga vardag!!
« Svar #28 skrivet: fre 4 jan 2008 12:15:28 »
Jag har en mycket god vän som är perseruppfödare. Har under många år gjort/administrerat en hemsida åt henne. Varje gång hon får nya kattungar i huset åker jag upp till henne när de är 5-6 veckor och fotograferar. Nu har hon mycket få kullar per år, men genom årens lopp har det varit mängder med små perserkattungar som jag fotograferat. Den ena sötare än den andra.Aldrig har jag känt att den där kan jag inte leva utan.
En gång för två år sedan kom jag in i rummet där de små kattungarna var. En liten vit sak, en tvärhand hög, satt på rumpan med ena lilla tassen uppe i luften och måttade vingligt mot en liten randig boll. Hon träffade, upp efter den, satte sig på rumpan, upp med tassen osv :)
Jag tog upp henne. Hon tittade mig djupt in i ögonen, gav mig en slick med den lilla rosa tungan och rullade sedan förnöjt ihop sig i min hand.
Jag föll som en fura ;D
När uppfödaren sa: Hon ser ut som om hon har hittat hem, förhärdade jag mitt hjärta.Vi hade 6 katter hemma och det räckte mer än väl.
När vi åkte hem sa jag till min man "Den dagen jag måste skriva såld på henne på hemsidan kommer jag att avlida".  Lite drastiskt  ;D
Jag behövde inte skriva såld på henne........... Hon levererades hit när hon var 12 veckor som en tidig 50-årspresent av min vän. Det var min vita Skimra och vi har fortfarande ett mycket speciellt förhållande. Hon är alldeles underbar :)
Vadan denna långa utläggning ???
Jo, raskatter som inte håller standarden........Skimras näsa är lite sned, minimalt lite. Jag såg det första gången vi träffades, men nu ser jag det inte.......ser bara kärlek när jag tittar på henne :)
Sedan vill jag bara nämna att uppfödare är väldigt olika. Min vän har naturligtvis som de flesta andra ett lägre pris på katter som inte är utställningskatter,m e n faktum är att det händer att det kommer köpare dit som ska köpa en sällskapskatt och någon liten kattunge liksom väljer köparen........
Då struntar hon i om det är en utställningskatt. Har en kattunge valt köparen så blir priset för en sällskapskatt ;D
There is just a slight difference between "hobby" and "mental illness" ;o))

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Ã…hhhhh, ljuvliga vardag!!
« Svar #29 skrivet: fre 4 jan 2008 14:42:08 »
Nu är det vardag igen, äntligen!!!!!! Det är sååå skönt med en aldeles vanlig arbetsdag efter alla dessa helg och mellandagar.


Nu är det snart helg igen, äntligen!!!!!! Det är sååå skönt med en alldeles vanlig helg efter tre hårda arbetsdagar.