Författare Ämne: Möbler till drömrummet?  (läst 24953 gånger)

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
Möbler till drömrummet?
« skrivet: ons 9 jan 2008 21:27:24 »
Om du tänker dig att du skall inreda ett vardagsrum med de snyggaste möblerna du vet, hur skulle det se ut då?

Jag fantiserade så här för ca två år sedan, men tänkte sedan att det skulle vara kul att realisera men alldeles för dyrt. Men, visst går det att realisera om man satsar allt och tar några år på sig. Och vilken kick det skall bli när allt är precis som man vill ha det och kan färdigställa ett projekt som blir bättre än allt man tidigare har sett!

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Möbler till drömrummet?
« Svar #1 skrivet: lör 12 jan 2008 17:19:03 »
Vad kassa vi var med responsen på denna ypperligt bra fråga.

Jag skulle kunna tänka mig ett "smiling table" i vardagsrummet

bild från bukowskis , auktionen visas inte längre, här länken till ovanstående
http://www.bukowskis.se/bilder/0541/05410333.jpg

Jag har svårt att bestämma ett komplett möblemang, då funktion går före vad gäller soffgrupp och bokhylla
När jag hittar nåt hyfsat retro som folk kan övernatta i också (helst) så hugger jag till på loppis, sofforna är i desperat behov av att bytas ut!

En önskefåtölj skulle vara denna av Eames

den är nog nytillverkad http://img.alibaba.com/photo/11014542/Charles_Eames_Lounge_Chair_And_Ottoman.jpg

Jag var på rundvandring på Filminstitutet härom året (Folkets bios kongress), och vi fick titta in i vip-salongen, med breda lädersäten och askoppar i varje breda armstöd, längst fram stod två  av dessa fåtöljer, jag kastade mej omgående i den första :)

Bergman hade lagt beslag på just en sån här och tagit med ut till sitt Fårö


« Senast ändrad: lör 12 jan 2008 17:23:02 av ada »
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

ZapZap

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 106
  • Nocturne 1. Det finaste näst VB
    • Visa profil
SV: Möbler till drömrummet?
« Svar #2 skrivet: lör 12 jan 2008 17:35:12 »
Varför inte en hörna i drömrummet med "the chair".


JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Möbler till drömrummet?
« Svar #3 skrivet: fre 18 jan 2008 21:23:51 »
Sammanfattar här möbelvalet till mitt "Projekt vardagsrum". Jag har skrivit det mesta lite här och var på forumet men för att ni skall få en helhetsbild av stilen så listar jag.

Soffa - Capri av Johannes Andersen 1959, klädd i svart tyg av hög kvalitet.
Soffbord - är lite osäker på om jag skall behålla mitt "Smiling table" eller byta ut det mot det ovala soffbordet som passar bättre till soffan med samma formgivare.
Sideboard - I teak av Arne Vodder från 1957 med svarta skjutdörrar.
Bokhylla - En viss kvalitetsskillnad, men jag vill ändå ha ett stort hyllsystem av Stringhyllan av tvåpunktsmodell från 1958 med flera skåp och vitrinskåp och lådor.
Skrivbordsstol - Eftersom det finns en skrivbordsdel i stringhyllan så har jag skaffat en Mogegårdsstol på hjul av Arne Jacobsen från 1955.
Taklampa - En kopparfärgad PH kotte av största modellen (84 cm i diameter) av Poul Henningsen från 1956.
Skrivbordslampa - En turkos industriskrivbordslampa från 30-talet av modell PeFeGe.
Matstolar - Teakstolar av Wilhelm Vohlert från 1958.
Matbord - Ett runt teakbord som passar ihop med stolarna.
Stol - En röd "RAR" gungstol av Charles Eames från 1950.
Bordslampa - Okänd tillverkare men troligtvis tysk från 50-talet med visst formspråk från 30-talet.
Andra inredningsdetaljer - Stor nagelljusstake i kromad metall, teakskålar med spännande former, väggklocka "ball clock" av George Nelson från 1947, Stor Monstera krukväxt. Krenitskålar i olika färger och storlekar, Stig Lindbergs Dominofat, Svart vattenkanna i plast av Breger, Röd kobratelefon, Jens Quistgaards vinkylare i teak. Rund stor reklamskylt i aluminium "Begär Kitty Kola" från 1953.

Väggen bakom stringhyllan blir svart - snyggt mot den turkosa skrivbordslampan och den gamla skivspelaren och mot teakhyllorna och de ljusgråa gavlarna till hyllan. Väggen mitt emot där sideboardet och soffan skall hamna blir turkos. De andra två väggarna blir varmvita.

Går allt som jag har tänkt så är detta realiserat innan utgången av 2008.
« Senast ändrad: fre 18 jan 2008 21:27:50 av JJ »

Vince

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 241
    • Visa profil
SV: Möbler till drömrummet?
« Svar #4 skrivet: lör 19 jan 2008 21:03:37 »
Capri soffan är ju helsnygg,har den i en av mina drömvisioner också ; D

Skulle va kul om ni lägger upp bilder på föremålen och möblerna ni skriver om,en tråd lyfter alltid med intressanta bilder  ;)

MVH Micke

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Möbler till drömrummet?
« Svar #5 skrivet: lör 19 jan 2008 21:13:40 »
Fin föresats det där, JJ. (Vince skrev så jag lägger in ett par bilder extra)

En sak vi inte tagit upp i forumet är hur gammal stoppning smular sönder, så är det ju ofta med Caprin. Du siktar in dej på en som är omstoppad och omklädd eller? Fanns den svart i original?

http://www.convivo.se/

Bordet JJ talar om är väl detta skulle jag tro

http://www.retromoderndesign.com/tables/tables.html

Jag har en annan möbel jag kan se mej själv i med laptopen i knät

http://en.wikipedia.org/wiki/Image:LeCorbusierChaise.jpg
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Möbler till drömrummet?
« Svar #6 skrivet: lör 19 jan 2008 22:16:21 »
En sak vi inte tagit upp i forumet är hur gammal stoppning smular sönder, så är det ju ofta med Caprin. Du siktar in dej på en som är omstoppad och omklädd eller? Fanns den svart i original?

Enligt handlare som jag har prata med så smular alltid skumplasten sönder på dessa soffor, och är det inte bytt så är det bara en tidsfråga innan det gör det. Så byta får man göra om det inte är gjort nyligen. Kostar mellan 10.000-20.000 beroende på var man gör det och vilket tyg man väljer. Det finns tyg att få tag i som är originaltyg till kvalitetsmöbler från tidigt 60-tal i flera färger, och svart finns.


Bordet JJ talar om är väl detta skulle jag tro

Bordet finns i åtminstone tre varianter. Med tidningshylla som på bilden, med två lådor, eller med hetäckta sidor. Den med lådor är snyggast, och jag vet ett sådant bord till salu. Inte billigt...


Chicaboom

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 284
    • Visa profil
SV: Möbler till drömrummet?
« Svar #7 skrivet: sön 20 jan 2008 09:02:24 »
Du har utmärkt smak JJ, men jag måste säga att det skulle vara väldigt synd att byta ut ditt smiling table mot ett ovalt, det har inte alls samma karaktär!

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Möbler till drömrummet?
« Svar #8 skrivet: sön 20 jan 2008 17:53:10 »
Nej, jag tycker själv att det jag har nu är bra mycket snyggare än det ovala. Men soffan är ju lite svängd och det ovala passar väldigt bra ihop med soffan, dessutom har de samma typ av ben. Jag kommer nog att skaffa soffan först och se hur bra de går ihop innan jag bestämmer mig för att byta bord eller inte.

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Möbler till drömrummet?
« Svar #9 skrivet: tis 12 feb 2008 20:10:50 »
Tyvärr ser det ut som att matbord med stolar inte kommer att få plats i vardagsrummet om man skall kunna gå obehindrat emellan möblerna. Så de får hamna i köket som är ganska stort som tur är. Istället satsar jag på en Capri snurrfåtölj i vardagsrummet också - modellen med låg rygg.

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Möbler till drömrummet?
« Svar #10 skrivet: tis 19 feb 2008 22:34:51 »
Tror det var Ängla som vid något tillfälle (kanske var det på chatten) frågade mig om jag hade någon drömmöbel. Då kom jag inte på det men nu. Min föresats (och drömmöbel) är att hitta och förhoppningsvis köpa en mingrupp till vårt kök. De enda måltider som intas där är frukost och därför vill vi ha en liten grupp (någon större ryms inte heller). Gruppen är Arne Jacobsens tre myranstolar med tillhörande litet äggformat bord. Jag vet att det finns i olika träslag men jag vill som vanligt helst ha det i palisander/jakaranda. Går inte det så får det bli svart.  Någon som vet om det tillverkats i det träslaget och ännu hellre, någon som vet något som är till salu? Stolarna är ingen fara, de fixar jag men det är bordet som är problemet. Om någon har en bild på gruppen vore det kul om den kunde läggas ut här. Själv har jag tyvärr ingen.
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Möbler till drömrummet?
« Svar #11 skrivet: tis 19 feb 2008 22:42:01 »
Det finns en liten variant av superellipsen som skulle passa bra i ett ganska litet kök. Jag var och tittade på ett sådant i en antikaffär här i Göteborg, men den blev snabbt såld.

Finns myranstolarna i Jakaranda? Jag vet var det finns trebenta i teak till salu - inte dumma alls!

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Möbler till drömrummet?
« Svar #12 skrivet: tis 19 feb 2008 22:45:50 »
Ang Myranstolar snubblade jag över denna trevliga bildsekvens från gp, där är bordet till stolarna en gammal frisörstols underrede + skiva
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=518&a=282387&img=1
Artikeln
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=532&a=282384

(Jag ser en trebent myra där också)
« Senast ändrad: tis 19 feb 2008 22:48:31 av ada »
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Möbler till drömrummet?
« Svar #13 skrivet: tis 19 feb 2008 23:15:50 »
Jag vet inte om de finns i jakaranda men jag tänkte som så att finns bordet i jakarande då finns också stolarna i samma träslag och de är så mycket enklare att få tag på.

Tack Ada för fina bilder, jag blir så imponerad av hur snabbt ni svarar och inte minst hittar fina länkar och bilder.
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Möbler till drömrummet?
« Svar #14 skrivet: tis 19 feb 2008 23:38:11 »
Det är bra att du passat på att fråga ikväll när jag är hemma :) reportaget hittade jag härom natten, och när du sa myranstolar så letade jag upp det igen
Mitt senaste projekt www.ipnr.se